Tip: 28 x 1,75" velgen voor transportfietsen (of bakfietsen)

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Steelframes

Re: Tip: 28 x 1,75" velgen voor transportfietsen (of bakfiet

Bericht door Steelframes »

Hallo Jeroen,

Ik had 28x 1.75 velgen besteld via fietsvakshop.nl á 64,95euronen, levering ging via de LBS in Alkmaar. Had al via hun gevraagd of het stalen velgen waren omdat het niet specifiek bij de gegevens vermeld stond. Wij dachten gezamenlijk dat, mede gezien het gewicht van een transport, het wel van staal zou zijn..
Ook gaf de afbeelding niet aan of het een "platte" velg met een grotere breedte was. Teleurstelling bij het afhalen; aluminium dus, met een onooglijk model velg, te modern, te smal en zelfs voor nood niet te verteren.Eigenlijk spuuglelijk :oops:
Dus ook hier de spaken van het oude kromme achterwiel voor-zichtig losgemaakt, en met behulp van de knie (net onder de knieschijf) de oude stalen velg weer zo recht mogelijk gemaakt (zonder scheuren gelukkig). De rest van de lichte slag hoop ik met spaken er nog uit te krijgen.. Anders jammer maar helaas, ook met een kleine slag valt er te fietsen ;)
Leve ouwe stalen meuk!!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Zo te zien gaan ze wel weer binnenkort op de onderdelenmarkt verschijnen. 350 exemplaren zojuist verkocht:

http://www.koopjeskrant.be/detailpages/ ... newsletter
De stalen velgen uit deze advertentie die al verkocht zijn kunnen wel op een transportfiets gebruikt worden maar de officiële breedte is 42mm en deze zijn maar 35mm en 37mm.
De ETRTO is waarschijnlijk wel 622 maar dan voor banden met de maat 28 x 1 3/8 x 1 5/8.
28 x 1 3/4, 28 x 1.9 of 28 x 2 passen er overigens ook op maar de velgen zijn wat smaller.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Stadsimker

Bericht door Stadsimker »

Naar mijn weten zijn bakfietsen allemaal uitgerust met 26 inch velgen van 2-2,5 inch breed.

28 inch is zeker niet een standaard maat voor een bakfiets. Wel hebben de meeste transportfietsen 28 inch.

Ik denk dat de reden is dat bakfietsen veel zwaarder beladen kunnen worden als gewone fietsen of transport-fietsen. Daarbij komt dat het bakfietswiel altijd rechtop staat waardoor enorme zijwaartse krachten ontstaan. Klapbanden in haakse bochten met lage snelheid zijn voor bakfietsen vrij normaal. Je zult dan zien, dat vrijwel altijd de band aan de buitenbocht, de klapband zal krijgen omdat het wiel aan de buitenbocht de meeste zijwaartse centrifugale krachten moet verwerken.

Daarbij komt dat hoe groter de diameter van het wiel is. Hoe meer druk er op de velg en dus op de spaken komt te staan die in het contact staan met het wegdek. Hoe groter de straal of diameter van het wiel hoe slechter hij om kan gaan met de krachten, het moment wordt immers groter en dus de laterale krachten ook.

Mijn advies is kijk naar een velg van 26 inch 2,5 inch, want ik denk dat je met 28 inch op de verkeerde weg zit. (Voor een antieke bakfiets) Heel veel succes. en als je geen velgen kan vinden. stuur me een bericht! Veel succes. Philip
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
Stadsimker

Bericht door Stadsimker »

Hier kun je nieuwe velgen kopen. 26 inch bij 2 inch..

http://webshop.vlechtservice.nl/webshop ... akfietsen/

Maar ik denk dat elke (welwillende) fietsenmaker deze velgen zou kunnen bestellen. Maar je zult wel de specificaties bij je moeten hebben want van antieke bakfietsen heeft geen fietsenmaker verstand. De meeste willen alleen zaken verkopen die ze in een doosje op voorraad hebben liggen.
Rij dagelijks vele kilometers op mijn oude Bakfiets.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De meeste oude bakfietsen zijn gebouwd met een 28x1,75" achterwiel en 26x2" voor, zie de prijscouranten: http://www.transportfiets.net/overzicht-prijscouranten/ Alledrie de wielen 26x2" komt ook voor, maar wat minder. Nijland gebruikt tegenwoordig wel standaard 26" wielen voor en achter. Mijn bakfiets is ook gebouwd voor een 28" achterwiel. Een 26" wiel daarin ziet er niet uit, en ik vind het zelf ook niet prettig rijden. Ik heb nog een andere bakfiets gehad, die had 28x2" wielen voor, en 28x1,75". Daar heb ik de voorwielen omgebouwd naar 26x2", omdat de oude maat 28x2" banden niet meer te krijgen zijn. Die bakfiets was naar schatting van rond 1930, toen voor het eerst bakfietsen op de markt kwamen met een echt grote bak. Maar het was duidelijk een overgangsmodel van de eerdere kleinere bakfietsen. 28x1,75" wielen zijn in ieder geval nog heel lang standaard geweest. Zelfs de Lely prijscourant van 1972 toont nog steeds bakfietsen met een groter achterwiel.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb zelf nog eens de prijscouranten doorgebladerd, en er waren ook best wel veel bakfietsen met alledrie de wielen in 26x2" uitgevoerd. Opvallend ook dat de eerdere bakfietsen niet alleen 28" wielen hadden, maar vaak ook zelfs 28 x 1 5/8", of 26 x 1 5/8" Die waren duidelijk nog niet bedoeld om veel gewicht te dragen.
Plaats reactie