Re: Fongers D55
Geplaatst: 26 aug 2016, 20.05
Dag Maarten.
Ah, de Thinnerdruk!
Op de kunstacademie ben ik veel bezig geweest met druktechnieken.
Vooral met 'diepdruk' (etsen en graveren) en een klein beetje met hoogdruk (houtsnede of linoleumsnede) en een heel klein beetje lithografie en zeefdruk.
De Thinnerdruk (Trichloorethyleen) heb ik ook wel gebruikt om foto's om te zetten in diepdruk op een plaat zink.
Veel pielen op de kopieermachine van de academie.
Ik had van een medestudent geleerd hoe je het ding kon foppen, zodat je gratis kon kopiëren en niet steeds al je dubbeltjes in de machine hoefde te gooien
.
Hoewel ik denk dat bijna iedereen dat wist, toch kon dat jaren achtereen.
Lekker vet zwart kopiëren en dan met een met tri doordrenkt papier erop door de pers halen.
De toner was behoorlijk zuurbestendig zelfs in de fijnere gradaties.
Ik probeerde het laatst, met een logo van een oude Morris basgitaar die ik aan het opknappen ben, maar kwam erachter dat 't met printerinkt niet gaat...
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, werden de oude transfers middels zeefdruk in kleurlagen opgebouwd.
Als het Fongers logo verweert, blijft er ook een gouden vlak over.
Zoiets zou heden ten dage nog best kunnen worden gemaakt, helaas heb ik er de kunde en gereedschap niet voor.
Ik heb nog wel een etspers, zuurbakken en dergelijke maar transfers maken met etstechniek lijkt me niet mogelijk.
Met hoogdruk zou het wel mogelijk moeten zijn, op transferpapier of misschien wel op een zelf te bereiden lak- drager.
Vooralsnog heb ik genoeg transfers liggen...
Hoe de duurzaamheid van de inkt is zal nog blijken, maar als het wat vaal wordt lijkt het ook net echt.
Trouwens, tip; kies bij de afdrukopties NIET voor 'T shirt transfer' (ik wist niet wat ik moest kiezen, en het woord Transfer leek me logisch) want dan krijg je transfers in spiegelbeeld.
En leg ook geen gewoon papier onder het transferpapier bij de invoerlade, want bij mij pakte de printer eerst het gewone papier en halverwege het transferpapier.
Twee vellen verknotst
Maar als iemand een Fongers spiegelbeeldig wil restaureren; ik heb nog een vel spiegeltransfers!
Wel leuk om nog een benadering van het transferprobleem te zien!
Experimenteren is leuk.
Ik had voor de goudverf trouwens een busje Motip 'deco' gekocht.
'Niet overspuitbaar met blanke lak, niet veegvast' stond er op.
Precies goed, dacht ik, want de blanke lak heb ik erop geplakt (het transfer) en mocht het geheel toch niet bevallen dan veeg ik het er weer af.
Althans dat is mijn gedachte
Groet, Erwin
Ah, de Thinnerdruk!
Op de kunstacademie ben ik veel bezig geweest met druktechnieken.
Vooral met 'diepdruk' (etsen en graveren) en een klein beetje met hoogdruk (houtsnede of linoleumsnede) en een heel klein beetje lithografie en zeefdruk.
De Thinnerdruk (Trichloorethyleen) heb ik ook wel gebruikt om foto's om te zetten in diepdruk op een plaat zink.
Veel pielen op de kopieermachine van de academie.
Ik had van een medestudent geleerd hoe je het ding kon foppen, zodat je gratis kon kopiëren en niet steeds al je dubbeltjes in de machine hoefde te gooien

Hoewel ik denk dat bijna iedereen dat wist, toch kon dat jaren achtereen.
Lekker vet zwart kopiëren en dan met een met tri doordrenkt papier erop door de pers halen.
De toner was behoorlijk zuurbestendig zelfs in de fijnere gradaties.
Ik probeerde het laatst, met een logo van een oude Morris basgitaar die ik aan het opknappen ben, maar kwam erachter dat 't met printerinkt niet gaat...
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, werden de oude transfers middels zeefdruk in kleurlagen opgebouwd.
Als het Fongers logo verweert, blijft er ook een gouden vlak over.
Zoiets zou heden ten dage nog best kunnen worden gemaakt, helaas heb ik er de kunde en gereedschap niet voor.
Ik heb nog wel een etspers, zuurbakken en dergelijke maar transfers maken met etstechniek lijkt me niet mogelijk.
Met hoogdruk zou het wel mogelijk moeten zijn, op transferpapier of misschien wel op een zelf te bereiden lak- drager.
Vooralsnog heb ik genoeg transfers liggen...
Hoe de duurzaamheid van de inkt is zal nog blijken, maar als het wat vaal wordt lijkt het ook net echt.
Trouwens, tip; kies bij de afdrukopties NIET voor 'T shirt transfer' (ik wist niet wat ik moest kiezen, en het woord Transfer leek me logisch) want dan krijg je transfers in spiegelbeeld.
En leg ook geen gewoon papier onder het transferpapier bij de invoerlade, want bij mij pakte de printer eerst het gewone papier en halverwege het transferpapier.
Twee vellen verknotst

Maar als iemand een Fongers spiegelbeeldig wil restaureren; ik heb nog een vel spiegeltransfers!
Wel leuk om nog een benadering van het transferprobleem te zien!
Experimenteren is leuk.
Ik had voor de goudverf trouwens een busje Motip 'deco' gekocht.
'Niet overspuitbaar met blanke lak, niet veegvast' stond er op.
Precies goed, dacht ik, want de blanke lak heb ik erop geplakt (het transfer) en mocht het geheel toch niet bevallen dan veeg ik het er weer af.
Althans dat is mijn gedachte

Groet, Erwin