Het fietsen op een oude fiets

Voor alle off-topic zaken.
Fongers1952

Re: Het fietsen op een oude fiets

Bericht door Fongers1952 »

Mijn dagelijkse fiets is een Gazelle No. 1 uit 1950. Deze fietst heerlijk, ik zou hem echt niet willen ruilen voor een nieuwe Gazelle.

En oh ja, ik bezit niet eens een moderne fiets
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Hendrik schreef:Mooie tip, van het Teflon kogellagervet.
Dat zal ik eens uitproberen, ik heb nogal wat licht ingelopen lagers staan hier :)
De meeste fietsen hebben een uiterst moeizame achtergrond en ik heb nog lang niet alles onder handen gehad.

Maarten; het sleuteltje zat er niet bij helaas.
Ik denk dat de Gazelle ooit ergens lang buiten heeft gestaan.
Hoe het stuur zo gebogen heeft kunnen raken, geen idee want de rest van de fiets is recht.

Op de foto is alles van het slot dat ik heb.
Zo'n slot heb ik ook op één van mijn fietsen zitten. Het werkt goed en is ook mooi en degelijk (vind ik)
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef:Rijdt uitstekend alleen het nieuwe Lepper zadel kraakt wat in de neus.
Een druppeltje olie hier en daar bij de veren doet wonderen, met name bij de verbindingen, en waar de veren elkaar raken.
maartenB

Bericht door maartenB »

Na jaren op een Gazelle K uit 1940 gereden te hebben (ik rij ook in de winter en ook veel door het bos, door de blubber, achter mijn paardrijdende dochter aan) begon ik het zonde te vinden van de toch wel bijzondere Gazelle.
IMG_0865.JPG
IMG_0865.JPG (279.76 KiB) 9052 keer bekeken
Sinds een jaar of 2 rij ik op een Gazelle 70 cm, in zeer beperkte oplage gebouwd, maar wel uit 1992.
Dan vind ik het niet zo zonde dat hij slijt.... bevalt heel goed, ik hoop met deze fiets oud te worden (met de andere 25 fietsen ook trouwens, maar die komen zelden buiten :lol: )
IMG_0598.JPG
IMG_0598.JPG (382.23 KiB) 9052 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Steelframes

Bericht door Steelframes »

Hoop dat de topic nog open is..vanaf mijn 15de rij ik op oude fietsen. Ooit is een nwe
Vendex (V&D) gehad, die was zo stuk!
Ben nu 56 en rol op diverse oldtimers over lands wegen.
Voor de boodschappen een Gazelle dienstfiets maar ook wel voor langere afstand. Fantastis ch verzet zowel wind mee als tegen
Gazelle transport voor de wat grotere dingen of een "rondje om" .
De Batavus Starflite voor de lol...en de Super Vittorrio racefiets uit '53 als ok echt snel wil.

De oude stalen fietsen "leven" en filosofisch gezien dragen zij hun verleden in hun moleculen mee.
Heb het idee dat ze het waarderen als ze weer verzorgd en gepoetst de weg op mogen. Heb eigenlijk nooit pech met ze. Probeer me vaak voortestellen wat ze meegemaakt hebben. Beetje vaag voor de meeste mensen maar ach ieder zijn gekte toch?
Heb ook altijd oldtimer auto's en motoren gereden, zelfde reden en gevoel.
Meer mensen met die insteek..??
Bommel

Bericht door Bommel »

Ik heb mijn nieuwe (nieuw gekocht zo'n 8 jaar geleden) verkocht en rij alleen maar op oude fietsen. Mijn jongste fiets is een pas gekochte Gazelle Kwikstep uit 1967 die ik heb meegenomen op vakantie.

Mijn dagelijkse fiets is een no8K Gazelle kruisframe uit 1937 en die rijdt heerlijk. De jongens naar school brengen of naar scouting of een lekkere fietstocht maken, alles gaat met die fiets. Alleen de remmen, daar moet ik nog wat aan werken. Maar dat is voor mij ook juist de lol ervan. Ik heb meerdere oldtimer auto's gehad en die gebruikte ik alleen op een zonnige dag in het weekend voor een tochtje en ik was veel tijd kwijt om ze goed rijdend te houden. Oldtimer fietsen zijn én goed te gebruiken onder (bijna) alle weersomstandigheden en je kunt er zelf nog wat aan sleutelen om ze goed te houden.

Voor slecht weer wil ik nog mijn 1941 Gazelle verder opknappen. Daarmee hoop ik dat mijn oudste fiets nog lang mijn dagelijkse fiets kan blijven.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Steelframes

Bericht door Steelframes »

Ja en zeker goedkoper in het onderhoud! Geen APK en lastige onderdelen als het kapot gaat. Mijn dagelijkse Gazelle "model weer en wind" uit '42 heeft geen last van parkeerschades bij winkels, mag ook bij slecht weer naar buiten en start altijd.
Was bij de gemotoriseerden wel eens anders..
moooie collectie Gazelles heer Bommel

vr.grt. Jeroen
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

ik zie dat ik hier nog niet heb gereageerd. mijn dagelijkse ritten deed ik voorheen op een gazelle sport solide uit 85. na een tijdje verkocht en een gazelle no8k uit 54 met 3 versnellingen en stangremmen gekregen nu rijd ik daar mijn ritjes mee bevalt super rijd heerlijk! de rest van mijn verzameling komt alleen met toertochten buiten.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Sinds gisteren een Gazelle uit 1955 in mijn bezit, en vanmorgen in alle vroegte een half uurtje in de omgeving ( Aalten ) rondgefietst. En wat fietst dat lekker met die wat luie houding en een prima verzet in onze heuvelachtige omgeving. Voor het woon/werk verkeer rijdt ik op een Altra olympic uit 2004 ( zo'n profilefiets ) maar die kan niet tippen aan de Gazelle. Wel zit er nog wat speling in de trapas wat ik er vandaag uit hoop te halen maar dan kan hij weer een hele tijd mee.
En ja, er moeten een keer andere trappers op en het zadel is doorgezakt zodat je op de stangen zit ipv op het leer maar dat zijn dingen die te repareren zijn.
Dit is verslavend :D
Afbeelding
Update: de speling is bijgesteld en alweer enige kilometers gefietst.
Afbeelding

En ik kon het niet laten, een transfer van opa Tebeest op de Gazelle geplakt.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
de rode

Bericht door de rode »

ook ik rijd dagelijks naar m,n werk op een oude Gazelle no8 met stangremmen uit 1965 met een 66 cm framemaat , ooit heb ik deze aan m,n zwager kado gedaan maar nadat m,n schoonvader elektrisch ging fietsen kreeg hij de gazelle goldline van hem en kwam de oude no 8 stil te staan en heb ik deze weer overgenomen om als m,n werkpaard te gaan dienen ;)
Plaats reactie