Richten van een frame
Re: Richten van een frame
Ik heb nog wel zo'n aluminium ankerplaat voor achter met remschoenen. De voeringen zijn wel versleten, maar daar heb ik wel een adresje voor.
Laat maar even weten of je interesse hebt.
Laat maar even weten of je interesse hebt.
Sportief fietsend!
Ik heb weer eens het wielen-spaken ter hand genomen.
Valt me toch steeds weer tegen; dit jaar heb ik nog twee wielen met SA trommelremnaaf gespaakt.
Van een Veeno, en van de Fongers DF55.
Spaken van het voorwiel van de DF opgemeten, als richtlijn voor wat ik voor de H65 nodig zou hebben (daar zat de 40 gaats achtervelg immers omheengespaakt) en in de collectie gebruikte spaken gedoken.
Ik heb twee lades; één met gebundelde spaken met verwijzing naar het type velg en naaf waar het vanaf kwam, en een lade met ongesorteerde spaghetti.
Natuurlijk moest ik de benodigde lengtes uit de spaghettilade zoeken.
En dan nog; het hele wiel ingespaakt, en kom tot de conclusie dat alles 3 á 4 mm te lang is...
Hetzelfde had ik met de 40 spaaks achtervelg.
In totaal heb ik dus eigenlijk vier wielen gespaakt.
Helemaal strak kreeg ik het niet; de 40 spaaks Kronprinz velg had, net als de rest van de fiets, een zwaar leven achter de wielen.
En waarschijnlijk zijn er wat stoepranden onder ietwat lege banden doorgegaan, afgaande op een aantal vlakke stukjes in de velgomtrek.
Het ergste heb ik er wel uit kunnen drukken met een houten mal die ik ooit voor een transportfietsvelg maakte.
De voorvelg die ik erbij heb gezocht, komt vermoedelijk uit 1928 (zo althans de Torpedo naaf die erin zat, of liever gezegd het naafhuis daarvan)
Ook die velg heeft al wat meegemaakt, en past daarom uitstekend bij deze Fongers die veel heeft meegemaakt.
De biezen die ik op de velgen heb getrokken, worden nog nabehandeld (= stukgemaakt) met staalwol en tenco/owatrol.
Op de achtervelg vond ik nog twee lengtes van ongeveer twintig centimeter originele biesresten, als houvast.
Als dat allemaal achter de rug is, zal ik nog niet kunnen fietsen met deze wielen.
Helaas is van de as van de voornaaf het schroefdraad aan één zijde zo goed als gestript, dat had ik ook met de DF55.
Die had een identieke gedraaide (lees; machinaal) as.
Die had ik vervangen door een nieuwere SA as die gewalst is.
Voor deze oude Fongers wil ik toch op zoek naar een identiek asje.
En ook de achternaaf bleek niet zonder zonden; drie van de vier planeetwieltjes hebben last van kiespijn
Hopelijk vind ik daar ook nog vervanging voor.
Ik heb nog niet eerder een K-naaf in huis gehad.
Deze onderdelen zijn hopelijk nog wel aan te komen?
Valt me toch steeds weer tegen; dit jaar heb ik nog twee wielen met SA trommelremnaaf gespaakt.
Van een Veeno, en van de Fongers DF55.
Spaken van het voorwiel van de DF opgemeten, als richtlijn voor wat ik voor de H65 nodig zou hebben (daar zat de 40 gaats achtervelg immers omheengespaakt) en in de collectie gebruikte spaken gedoken.
Ik heb twee lades; één met gebundelde spaken met verwijzing naar het type velg en naaf waar het vanaf kwam, en een lade met ongesorteerde spaghetti.
Natuurlijk moest ik de benodigde lengtes uit de spaghettilade zoeken.
En dan nog; het hele wiel ingespaakt, en kom tot de conclusie dat alles 3 á 4 mm te lang is...
Hetzelfde had ik met de 40 spaaks achtervelg.
In totaal heb ik dus eigenlijk vier wielen gespaakt.
Helemaal strak kreeg ik het niet; de 40 spaaks Kronprinz velg had, net als de rest van de fiets, een zwaar leven achter de wielen.
En waarschijnlijk zijn er wat stoepranden onder ietwat lege banden doorgegaan, afgaande op een aantal vlakke stukjes in de velgomtrek.
Het ergste heb ik er wel uit kunnen drukken met een houten mal die ik ooit voor een transportfietsvelg maakte.
De voorvelg die ik erbij heb gezocht, komt vermoedelijk uit 1928 (zo althans de Torpedo naaf die erin zat, of liever gezegd het naafhuis daarvan)
Ook die velg heeft al wat meegemaakt, en past daarom uitstekend bij deze Fongers die veel heeft meegemaakt.
De biezen die ik op de velgen heb getrokken, worden nog nabehandeld (= stukgemaakt) met staalwol en tenco/owatrol.
Op de achtervelg vond ik nog twee lengtes van ongeveer twintig centimeter originele biesresten, als houvast.
Als dat allemaal achter de rug is, zal ik nog niet kunnen fietsen met deze wielen.
Helaas is van de as van de voornaaf het schroefdraad aan één zijde zo goed als gestript, dat had ik ook met de DF55.
Die had een identieke gedraaide (lees; machinaal) as.
Die had ik vervangen door een nieuwere SA as die gewalst is.
Voor deze oude Fongers wil ik toch op zoek naar een identiek asje.
En ook de achternaaf bleek niet zonder zonden; drie van de vier planeetwieltjes hebben last van kiespijn

Hopelijk vind ik daar ook nog vervanging voor.
Ik heb nog niet eerder een K-naaf in huis gehad.
Deze onderdelen zijn hopelijk nog wel aan te komen?

- Bijlagen
-
- Zoek de spaak
- 009.JPG (188.13 KiB) 7756 keer bekeken
-
- 001.JPG (161.24 KiB) 7763 keer bekeken
-
- 010.JPG (224.75 KiB) 7763 keer bekeken
-
Nou, dat klinkt weer goed.
Weer eens leuke verslagen en ook zeer herkenbaar.
Ik rij intussen niet meer rond in roestige busjes al kan dat zomaar terug komen. M`n `31 Mathis is ook zo`n gevalletje waar niemand meer aan begint maar waar je wel voor kan vallen.
Die planeetwieltjes van de K zijn zover ik weet het zelfde als van de AW dus dat zou moeten gaan. Meest lastige is de dunne van twee kanten ingestoken ketting met as voor het verstellen.
Al kan je dat geloof ik ook wel weer veranderen in het systeem van de AW. Verder willen de pallen wel eens niet meer veren. De vroege hebben ronde veertjes(model balpen maar kleiner)en de jaren 30 uitvoeringen meen ik al van die haarspeldveren.
Groeten,
Maarten
Weer eens leuke verslagen en ook zeer herkenbaar.
Ik rij intussen niet meer rond in roestige busjes al kan dat zomaar terug komen. M`n `31 Mathis is ook zo`n gevalletje waar niemand meer aan begint maar waar je wel voor kan vallen.
Die planeetwieltjes van de K zijn zover ik weet het zelfde als van de AW dus dat zou moeten gaan. Meest lastige is de dunne van twee kanten ingestoken ketting met as voor het verstellen.
Al kan je dat geloof ik ook wel weer veranderen in het systeem van de AW. Verder willen de pallen wel eens niet meer veren. De vroege hebben ronde veertjes(model balpen maar kleiner)en de jaren 30 uitvoeringen meen ik al van die haarspeldveren.
Groeten,
Maarten
Ik kon het niet laten de fiets globaal in elkaar te steken.
Al het lagerwerk van trapas en voorvork is voorzien van vet en kogels, maar nog niet definitief afgesteld; ik moet eerst nog aan het juiste gereedschap voor de contramoeren zien te komen.
En de wielnaven behoeven natuurlijk nog revisie.
De nieuwe biezen op de velgen heb ik teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau.
De fiets glimt grotendeels in z'n originele lak (ongelofelijk gezien de staat waarin ik 'm aantrof) en zo op de foto lijkt het een eenheid.
Van dichtbij echter zie je toch duidelijk het patina en de beschadigingen in de originele lak, en steken de vers gespoten spatborden er wel een beetje strak bij af.
De originele spatborden waren echter zó ver heen, dat het naast lassen ook op nieuw lakken zou uitdraaien.
Bij de H60 donorfiets (waar de spatborden van af komen) had ik al het voorwerk al lang geleden gedaan.
Ook het cranckstel komt van de H60.
Deze H65 is een W&W uitvoering, en de H60 was dat niet.
Ik zit nog te twijfelen of ik de crancks zo laat, of ze zwart maak en zo ja; hoe.
Mooiste zou zijn; ontchromen en lakken.
Het chroom is toch niet meer zo best, alleen op het tandwiel is het ok.
De achternaaf was eveneens geen Weer en Wind uitvoering; die heb ik ook zwart gespoten.
Ik heb trouwens het idee dat er onder W&W naven wel een koper- en misschien wel nikkellaag zit.
Dat zag ik althans bij de voornaaf.
Werden deze onderdelen door Sturmey Archer zwart afgeleverd, of moest de fietsfabrikant ze zelf zwart moffelen?
Groet, Erwin
Al het lagerwerk van trapas en voorvork is voorzien van vet en kogels, maar nog niet definitief afgesteld; ik moet eerst nog aan het juiste gereedschap voor de contramoeren zien te komen.
En de wielnaven behoeven natuurlijk nog revisie.
De nieuwe biezen op de velgen heb ik teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau.
De fiets glimt grotendeels in z'n originele lak (ongelofelijk gezien de staat waarin ik 'm aantrof) en zo op de foto lijkt het een eenheid.
Van dichtbij echter zie je toch duidelijk het patina en de beschadigingen in de originele lak, en steken de vers gespoten spatborden er wel een beetje strak bij af.
De originele spatborden waren echter zó ver heen, dat het naast lassen ook op nieuw lakken zou uitdraaien.
Bij de H60 donorfiets (waar de spatborden van af komen) had ik al het voorwerk al lang geleden gedaan.
Ook het cranckstel komt van de H60.
Deze H65 is een W&W uitvoering, en de H60 was dat niet.
Ik zit nog te twijfelen of ik de crancks zo laat, of ze zwart maak en zo ja; hoe.
Mooiste zou zijn; ontchromen en lakken.
Het chroom is toch niet meer zo best, alleen op het tandwiel is het ok.
De achternaaf was eveneens geen Weer en Wind uitvoering; die heb ik ook zwart gespoten.
Ik heb trouwens het idee dat er onder W&W naven wel een koper- en misschien wel nikkellaag zit.
Dat zag ik althans bij de voornaaf.
Werden deze onderdelen door Sturmey Archer zwart afgeleverd, of moest de fietsfabrikant ze zelf zwart moffelen?
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 014.JPG (139.53 KiB) 7736 keer bekeken
-
- 001.JPG (227.35 KiB) 7736 keer bekeken
Maarten, bedankt voor de info.
Klinkt hoopgevend van die tandwieltjes, dan heb ik ze wellicht liggen.
De originele schakelstift uit twee delen is er gelukkig wel bij.
Mathis '31, dat klinkt ook wel mooi.
Mijn 'roestbusje' is gewoon een jaren '90 Fiat, die je nog wel meer ziet rijden in veel mooiere staat.
Gelukkig weet ik hoe mijn bussie er werkelijk aan toe is; een betere vind je niet snel.
Wel een mooiere.
Maar ja, in het algemeen gaat men af op het uiterlijk
Klinkt hoopgevend van die tandwieltjes, dan heb ik ze wellicht liggen.
De originele schakelstift uit twee delen is er gelukkig wel bij.
Mathis '31, dat klinkt ook wel mooi.
Mijn 'roestbusje' is gewoon een jaren '90 Fiat, die je nog wel meer ziet rijden in veel mooiere staat.
Gelukkig weet ik hoe mijn bussie er werkelijk aan toe is; een betere vind je niet snel.
Wel een mooiere.
Maar ja, in het algemeen gaat men af op het uiterlijk

-
Nog over die S.A.naven ,die werden door sturmey-archer of zwart of verchroomd geleverd nagelang wat je wilde hebben.
In de tijd dat nederlandse fietsen nog nikkel naast chroom verkochten leverde ze geen vernikkelde naven meer.
Het Groninger scheepvaartmuseum heeft een Fongers herenfiets uit 1935 of daar omtrent met overal nikkel behalve de S.A. trommelremnaven die dus verchroomd zijn.
Groeten,
Maarten
In de tijd dat nederlandse fietsen nog nikkel naast chroom verkochten leverde ze geen vernikkelde naven meer.
Het Groninger scheepvaartmuseum heeft een Fongers herenfiets uit 1935 of daar omtrent met overal nikkel behalve de S.A. trommelremnaven die dus verchroomd zijn.
Groeten,
Maarten
Wat is de staat van je achterkettingwiel? Versleten of nog goed?
Sportief fietsend!
als die tandwieltjes een probleem vormen stuur je me nog maar eens een mailtje, dan ga ik voor je kijken in de diverse kratjes.
Je bent goed bezig met dit project!!!!
Je bent goed bezig met dit project!!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Dank je Maarten.
Ik heb net een AW naaf uit de schuur geplukt, waarvan ik de drijfkop en tandwiel al eens afgehaald heb.
Die ga ik straks eens openhalen, en de tandwielen vergelijken.
Ik kon al even naar binnen gluren in de naaf, en de tanden lijken er alle op te zitten.
Ik vind het ook niet erg dat de naaf wat revisie behoeft.
Past mooi bij de rest; er is geen onderdeel aan deze fiets waar niet (heel) veel aan moest worden gewerkt.
De naaf is verder erg mooi, helemaal schoon van binnen en per slot van rekening al 82 jaar oud; respect
Als het niet gaat lukken, zal ik je zeker een mailtje sturen, dank voor het aanbod.
Durabo; het kettingwiel is duidelijk gebruikt, maar volgens mij kan het er nog prima mee door.
Jouw oordeel? (zie foto)
Ik zag dat bij dit type naaf, het tandwiel geschroefd zit op de drijfkop.
Da's natuurlijk lastiger met vervangen, zeker zonder speciaal gereedschap!
Groet, Erwin
Ik heb net een AW naaf uit de schuur geplukt, waarvan ik de drijfkop en tandwiel al eens afgehaald heb.
Die ga ik straks eens openhalen, en de tandwielen vergelijken.
Ik kon al even naar binnen gluren in de naaf, en de tanden lijken er alle op te zitten.
Ik vind het ook niet erg dat de naaf wat revisie behoeft.
Past mooi bij de rest; er is geen onderdeel aan deze fiets waar niet (heel) veel aan moest worden gewerkt.
De naaf is verder erg mooi, helemaal schoon van binnen en per slot van rekening al 82 jaar oud; respect

Als het niet gaat lukken, zal ik je zeker een mailtje sturen, dank voor het aanbod.
Durabo; het kettingwiel is duidelijk gebruikt, maar volgens mij kan het er nog prima mee door.
Jouw oordeel? (zie foto)
Ik zag dat bij dit type naaf, het tandwiel geschroefd zit op de drijfkop.
Da's natuurlijk lastiger met vervangen, zeker zonder speciaal gereedschap!
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 007.JPG (370.75 KiB) 7702 keer bekeken
In tegenstelling tot de originele wielen van de KB, zijn deze iets gezoet (afgeschuind) aan de boven- en onderzijde.
Misschien is dat wel gedaan, omdat deze schade vaker voorkwam en om het te voorkomen?
Ik heb het project weer even in de kast gezet.
Eerst op zoek naar onderdelen voor de voornaaf (as, en wellicht ook de conussen- die vertonen nogal wat putjes)
Ik was al wel vooruit aan het denken, en wel over de verlichting.
Op de fiets zoals ik 'm binnenhaalde zaten een koplamp en dynamo (VT Baby 700) van VT.
Achterlicht van Philips (Rijkskeur 27 D) uit aluminium vervaardigd.
Mij leken deze onderdelen wat nieuwer dan het bouwjaar van de fiets, 1936, maar ik kan het mis hebben.
Verlichting, heb ik begrepen, werd niet standaard meegeleverd met de fietsen.
Zeker bij deze H65, toch een instapmodel (al is het dan een luxe uitvoering daarvan) kan er pas later verlichting op zijn gezet.
Nu wil het 'toeval' dat ik in mijn verzameling ouwe zooi nog een koplamp van het Duitse merk Melas heb liggen.
Model doet denken aan een koektrommeltje, en de staat lijkt op de fiets zoals 'ie was.
Weet iemand misschien uit welk jaar deze koplamp zou kunnen komen?
Ik dacht zelf, dat deze wellicht goed op de Fongers zou staan.
't Is een beetje een raar ding, en er zit nog wat werk aan.
Glas is kapot, en de vergrendelingsveer ook.
Achterop zit een schakelaar met aan één kant de letter 'D' en aan de andere kant een 'R'.
Waar staan deze eigenlijk voor?
Er zit gewoon één gloeilampje in, of misschien is de reflector ooit vervangen.
Vragen, vragen...
Groet Erwin