George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Wat een mooie fiets en graag meer foto's
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Hoi Maarten,
Over de rollen van de wals en een velg die mooi gelijkmatig moet zijn, daar heb ik ook mee zitten stoeien. Opeens een stuk waar het te makkelijk gaat: geen buiging omdat de hoogte opeens wat minder is.
Ik heb plannen om de cilindrisch rollen te vervangen door een holle boven en twee bolle beneden. Wat je dan krijgt is dat de rollen aangrijpen op de dikte van de buis ''bodem'' en die is overal het zelfde. De hoogte van de halve maan kan dan wat willekeuriger zijn (binnen zekere grenzen natuurlijk).
Nu al heb ik voor het velgje van de tricycle de bovenste rol vervangen door een holle .Dit om die kruislingse tekening door de bovenste rol te vermijden.
Groeten,
Maarten
Over de rollen van de wals en een velg die mooi gelijkmatig moet zijn, daar heb ik ook mee zitten stoeien. Opeens een stuk waar het te makkelijk gaat: geen buiging omdat de hoogte opeens wat minder is.
Ik heb plannen om de cilindrisch rollen te vervangen door een holle boven en twee bolle beneden. Wat je dan krijgt is dat de rollen aangrijpen op de dikte van de buis ''bodem'' en die is overal het zelfde. De hoogte van de halve maan kan dan wat willekeuriger zijn (binnen zekere grenzen natuurlijk).
Nu al heb ik voor het velgje van de tricycle de bovenste rol vervangen door een holle .Dit om die kruislingse tekening door de bovenste rol te vermijden.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Ah Maarten, er wordt weer een "kromme" Safety gered van de ondergang...
Gelukkig dat we er hier wel raad mee weten. Zo is al heel wat buitenlands spul hier weer gerestaureerd. Klasse man, dat handwerk. Ga zo door!
Michiel
Gelukkig dat we er hier wel raad mee weten. Zo is al heel wat buitenlands spul hier weer gerestaureerd. Klasse man, dat handwerk. Ga zo door!
Michiel
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Hallo Maarten,
Wordt zeker en vast weer een juweeltje.Fijn om te lezen/zien hoe gepassioneerd jullie bezig zijn.
Vraagje: Waarom zou de rechthoekige uitsparing in de bandrem aangebracht zijn? Heeft dit een functie?
Groeten,
Bart
Wordt zeker en vast weer een juweeltje.Fijn om te lezen/zien hoe gepassioneerd jullie bezig zijn.
Vraagje: Waarom zou de rechthoekige uitsparing in de bandrem aangebracht zijn? Heeft dit een functie?
Groeten,
Bart
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Ha Bart,
Dat is een goede vraag. Messing is ook geen erg geschikt materiaal hiervoor.
Het meest waarschijnlijk is dat ze iets hadden liggen waar zo'n gat in zat. Hoe dan ook is die remlepel er later bijgemaakt - en nog niet lang geleden. Die gaat gewoon weg.
Ook de staande remstang is van recente datum. De horizontaal lopende hefboom langs het stuur is wel origineel. Die zal ik dus handhaven, de rest maak ik opnieuw, hopelijk kom ik er nog achter welk merk het is en hoe dat er écht heeft uitgezien.
Dat is een goede vraag. Messing is ook geen erg geschikt materiaal hiervoor.
Het meest waarschijnlijk is dat ze iets hadden liggen waar zo'n gat in zat. Hoe dan ook is die remlepel er later bijgemaakt - en nog niet lang geleden. Die gaat gewoon weg.
Ook de staande remstang is van recente datum. De horizontaal lopende hefboom langs het stuur is wel origineel. Die zal ik dus handhaven, de rest maak ik opnieuw, hopelijk kom ik er nog achter welk merk het is en hoe dat er écht heeft uitgezien.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Goed nieuws!
Op de achternaaf vond ik inderdaad de bevestiging dat het om een G.Townsend gaat. Zoals aan het begin van deze thread al in een advertentie aangegeven!
Op de naam staat ook dat ze 'licensee' zijn van Bown Aeolus, de bekendste fabrikant van kogellagernaven uit die tijd.
Verbazend dat ik er al maanden overheen kijk en nu opeens die lettertjes zie!
Op de achternaaf vond ik inderdaad de bevestiging dat het om een G.Townsend gaat. Zoals aan het begin van deze thread al in een advertentie aangegeven!
Op de naam staat ook dat ze 'licensee' zijn van Bown Aeolus, de bekendste fabrikant van kogellagernaven uit die tijd.
Verbazend dat ik er al maanden overheen kijk en nu opeens die lettertjes zie!
- Bijlagen
-
- P2200007.jpg (110.71 KiB) 7726 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk
Wow, dat is een hele goeie vondst zeg!
Re: George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk
Mooie fiets Maarten .
En je bent er al lekker mee bezig zie ik .
Leuk om te zien hoe je de problemen oplost .
En je bent er al lekker mee bezig zie ik .
Leuk om te zien hoe je de problemen oplost .