Pagina 2 van 2

Re: wiebelende SA naaf

Geplaatst: 26 feb 2017, 22.42
door Hendrik
Een koude, ietwat druilerige Zondag leek me perfect om weer even aan de wiebelnaaf te sleutelen.
Het is me gelukt het afgebroken schakelstiftje uit de as van de Gazelle te krijgen.
Nu heb ik het hele gaande werk van de Gazelle overgezet in de naaf van de Fongers.
Het viel me wel weer op, dat de drijfkop van de Fongers ook nu weer zeer moeizaam in de naaf kon worden gestoken.
Misschien nog wel moeizamer dan met het originele binnenwerk :shock:
Al met al ben ik een hele tijd bezig geweest en helaas; hoewel minder erg dan voorheen- de naaf wiebelt nog steeds :evil:
Ik heb nu een nieuw vermoeden; het ligt wellicht niet aan één onderdeel maar aan een combinatie van factoren.
De as zelf is recht, dat weet ik zeker want die had ik op alle manieren nagemeten.
Kogels zijn ook correct, en nieuw bovendien.
Ergens in het gebeuren zit iets niet in balans en dat heeft effect op het gehele draaien.
Het kan zijn, dat de vaste conus (die aan de trommelremzijde in het naafhuis is geschroefd) 'onrond' is waardoor de as niet goed centert.
Echter, ik ben er wel een beetje flauw van en ga de boel niet meer uit elkaar halen.
De onbalans die er nog is neem ik maar voor lief.
Wel jammer dat ik nu, met de 'nieuwe' drijfkop ook een iets ingesleten kettingwiel heb gekregen :(
Maar ook dat kan er nog mee door, tot nader orde...

Groet, Erwin

Re: wiebelende SA naaf

Geplaatst: 27 feb 2017, 12.52
door Durabo88
Jammer dat het niet helemaal gelukt is de wiebel eruit te krijgen. Ze zijn wel mooi schoon geworden overigens. Allebei met diesel?

Groeten,

Y.

Re: wiebelende SA naaf

Geplaatst: 27 feb 2017, 21.40
door Hendrik
Ja, met diesel inderdaad ;)
Het werkt een beetje als kruipolie, is ook wat vettig en per liter best betaalbaar.
Ik koop het er overigens niet speciaal voor.
Met enige regelmaat moet ik het brandstoffilter van m'n bus aftappen, en die diesel vang ik op in een potje voor dit soort klusjes.
Na het schoonmaken van dingen laat ik de boel even rusten, en giet het zodanig in een ander potje over dat de troep onderin het oude potje blijft.
Dat weer met een oude poetslap op een stokje verwijderen.
Zo kan je best lang doen met een beetje diesel.

Het binnenwerk van de vastgeslagen naaf van de Batavus heb ik in 98 octaan benzine gelegd (had nog in een jerrycan, afgetapt uit een oude benzinetank) omdat ik diezelfde middag weer wilde monteren.
Maar benzine is echt rotspul, geef mij maar diesel :)

De Fongers naaf wiebelt nog wel een beetje, maar het is alleszins passabel.
Ik ben wel benieuwd hoe de Gazelle naaf gaat draaien met het gaande werk van de Fongers.
Als dat perfect gaat draaien, weet ik dat ik bij de Fongers het probleem in het vaste gedeelte van de naaf moet zoeken (en ben ik toch een stukje wijzer...)

Groet, Erwin

Re: wiebelende SA naaf

Geplaatst: 27 feb 2017, 22.04
door Durabo88
Beste Hendrik,

Oude olie recyclen is denk ik kosten-technisch zeker een goed idee. Ik heb om de één of andere reden twee 5 liter cans met motorolie, die ik binnenkort met Wet Lube als kettingsmering wil gaan vergelijken. Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn.

Ben me nu sowieso wat aan het verdiepen in vetten en oliën, maar het is lastig informatie te vinden die niet door de commercie is beïnvloed. Grofweg zijn er twee soorten oliën, synthetisch en mineraal (en evt. tussenvormen). Vet is een drager (zeep) met daarin een olie gevangen.

Groeten,

Y.

Re: wiebelende SA naaf

Geplaatst: 27 feb 2017, 22.52
door Hendrik
Dat zal best gaan met motorolie.
Wel met een kettingschermpje denk ik ;)
Ik heb trouwens de naven ook voorzien van motoroliesmering, 15w40.
Al googlend kwam ik dit tegen, en het idee wat er achter zat sprak me wel aan.
Motorolie is bij uitstek een middel voor smering tussen bewegende stalen onderdelen; daar is het immers voor gemaakt.
En ook nog eens bestand tegen extreme omstandigheden (die je in de fietsnaaf of ketting hopelijk niet mee hoeft te maken)
Bovendien heeft het ook een reinigend effect, en in koude toestand blijft het mooi als een film op de onderdelen hangen.
Ik heb de olie er niet ingegoten, maar gewoon met een kwastje de onderdelen vóór montage gecoat, en voor het afsluiten van de naaf nog een paar kleine drupjes erbij.
Het principe is ook niet dat van een gevuld oliebad (dat had ik met mijn eerste SA 3v naaf gedaan, en prompt geen remmen meer :lol: )
De ketting van de Fongers had ik gewassen in (jawel) Diesel, daarna afgedroogd en toen in een blik (grafiethoudend) kettingvet 'au bain marie' gekookt.
Draait als een trein!

Groet, Erwin