Gisteren de vork maar eens gesoldeerd.
Dat valt nog niet mee. Blijkbaar vergt het echt de nodige routine om tot een vlot resultaat te komen.
Juiste temperatuur en gelijkmatigheid van verwarmen zijn belangrijk.

- gesoldeerde vork
- 001 (600x900).jpg (295.41 KiB) 5424 keer bekeken
Na de eerste behandeling en het schoonmaken bleek er toch hier en daar een stuk te zitten waar geen nette doorvloeiing had plaats gevonden. Nog maar een keer verwarmd en toegevoegd dus.
Dit alles met voldoende vloeimiddel . Dat is ook belangrijk om de omgeving waar het zilver moet vloeien schoon te houden.
Ik heb vandaag het frame schoon gemaakt. Er zat een zwarte verf over een witte grondlak. Niet echt fraai.
En verrassend is dat de lugs van verschillende fabrikanten komen.
De zadellug bijvoorbeeld laat een geweertje en een A zien.

- 003 (900x600).jpg (278.77 KiB) 5424 keer bekeken
Dat is BSA natuurlijk. Het eerste deel was weg geschuurd.
De achterwiel patten zijn weer van een ander merk. Daar staat A.C.S. op en een nummer.

- 006 (900x600).jpg (231.26 KiB) 5424 keer bekeken
Ik zie het wel als goed bewijs voor het vermoeden dat Koopman het frame zelf heeft samengesteld. Ergens in de ANWB Kampioen wordt zijn soldeerkunst ook geroemd.
Eg fraai frame trouwens. Die BSA zadellug bijvoorbeeld en de gesoldeerde eindstukken van de staande vork:

- 011 (900x600).jpg (221.08 KiB) 5424 keer bekeken
En de slanke patten met dicht gesoldeerde D-vormige buizen.

- 008 (900x600).jpg (217.93 KiB) 5424 keer bekeken
.
Ook zonder een komplete fiets te zijn al een feest om naar te kijken.
De originele kettingspanners waren er ook nog en ze passen voortreffelijk op de achtervork.
Ik heb nog onderzocht of het frame mogelijk een motorfietsoorsprong heeft. Koopman verkocht zo als ik eerder schreef Minerva motorfietsen. Daarnaast bouwde hij ook Sint Bavo rijwielen met Minerva blokken.

- Haarlems dagblad 1902
- St Bavo rijwiel met minerva motor 1902 (641x900).jpg (345.31 KiB) 5424 keer bekeken
Ik heb een van die afbeeldingen uit het Haarlems dagblad uitvergroot en dan zie je dat de ST Bavo motorfietsen ook de dikke buis achter de trapas hebben en dat met enige fantasie de voor rem van het zelfde Chater lea type is als op mijn fiets.
Het boogje achter de vorkkroon door zie je ook in de Chater lea catalogi waar ze de bewuste rem willen uitbeelden.

- Sint Bavo met Minerva motorblokje
- St Bavo met minerva blok (550x290).jpg (117.72 KiB) 5424 keer bekeken
Wat me bij de Minerva motorfietsjes is opgevallen is dat er voor de aandrijfriem de linker crank een slinger naar buiten gegeven is en dat het frame (staande achtervork) meestal ook een bocht naar buiten heeft gekregen om de riem te laten passeren.
Deze beide kenmerken heeft mijn ST Bavo niet. Dus het lijkt me geen motorfiets te zijn geweest al zal de fiets qua vormgeving en uiterlijk niet ver naast de motorvariant gelegen hebben.
Een jaar af 1 ,2 later zie je dat motorfietsen een speciaal frame krijgen met het blok opgenomen in het frame en steeds verder afstaand van een rijwielframe. Hier is dat nog niet het geval.
Nu mag het stuur en de voorvork vernikkeld worden. Ik denk dat ik het frame dunnetjes zwart maak. Zo dat je nog goed de bewerkingen en merktekens ziet.

- 002 (900x600).jpg (390.54 KiB) 5424 keer bekeken
Groeten,
Maarten