Hallo,
Bij Gazelle bakfietsen zijn de borgmoeren zeker verschillend kwa links/rechts schroefdraad. Bij de stofdop durf ik het niet met zekerheid te zeggen maar ik dacht van wel. Als je het heel zeker wil weten moet ik in de werkplaast gaan duiken en dat zal pas ergens later komende week zijn, maar je kan in ieder geval beide richtingen proberen.
Succes en veel plezier, Gazelle bakfietsen zitten meestal nog heel netjes in elkaar.
Voorwielen Gazelle bakfiets demonteren
-
Re: Voorwielen Gazelle bakfiets demonteren
Bij deze
- Bijlagen
-
- bafiets1-min.jpg (226.91 KiB) 4969 keer bekeken
-
- bakfiets-min1.jpg (67.1 KiB) 4969 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Mooi, zo te zien een relatief laat model, eind jaren '60 begin '70? Hij lijkt veel op de Apollo bakfietsen (afsplitsing van Gazelle bakfiets productie), uit de jaren '70.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Hallo,
Als je weet of de stofdoppen linkse, rechtse of draad of beide hebben dan hoor ik het graag.
Tevens de vraag of ik ergens aan een paar goede voorwielen kan komen?
Door het lange stilstaan (buiten) zijn deze helaas niet meer bruikbaar.
Groet, Marco
Als je weet of de stofdoppen linkse, rechtse of draad of beide hebben dan hoor ik het graag.
Groet, Marco
- Jeroen Zuiderwijk
Zitten er gaten in door roest, of alleen roest vorming aan de binnenkant? Als de roest nog niet door de buitenkant heen komt, dan zijn ze nog goed te gebruiken. Het lijkt vaak erger dan het is. Gewoon met een staalborstelkrans op een haakse slijper de roest verwijderen, menie en lak erover, en dan kunnen ze weer. Als er echt gaten in zitten, dan pas zou ik de velgen vervangen, maar de naven en spaken, mits die niet zijn doorgeroest, gewoon weer gebruiken. De verbinding van de het wiel aan de bakfiets wisselt, dus als je dezelfde naven gebruikt, weet je in ieder geval dat ze zullen passen.MarcovdBerg schreef:Hallo,
Groet, Marco
Velgen zie je nog wel eens op marktplaats. Wielen ook, maar dan betaal je of flink geld (zo'n 160 euro per stuk voor gereviseerde wielen), of je moet een gok wagen of gebruikte wielen in betere toestant verkeren en uberhaupt gaan passen. Je kunt ook bij Toon Mensinck (http://www.nostalgie-oirschot.nl) kijken, daar heb je ruime keus. Hij heeft ook nieuwe velgen, die zijn 50 euro per stuk.
-
Het is zeer aannemelijk dat het schroefdraad van beide doppen gewoon rechts is, dus tegen de klok indraaien voor los.
Ter vergelijking heb ik even wat gecheckt:
Er staat een ouder type Gazelle bij mij gestald en die heeft beide doppen rechtse draad. Verder heb ik een Gazelle (Apollo?)wielset staan zonder doppen maar de doppen van eerstgenoemde bakfiets passen hier op. Ook heb ik nog een set doppen van een Apollo die beide rechtse draad hebben. Beide genoemde doppensetten lijken sprekend op elkaar maar schelen toch ca. 1mm in doorsnede.
Jouw dop op de foto lijkt qua uiterlijk toch wat hoekiger dan mijn setjes. Hij lijkt er zelfs scheef in te zitten, kan dat kloppen? De foto is vrij donker. Ook lijkt er een stukje schroefdraad zichtbaar.
Ik wilde met mijn eerdere post geen verwarring zaaien, ze zijn meestal rechts maar ik heb ze ook links gezien.
Je wiel lijkt 40 spaaks te zijn op de foto (wat ook gebruikelijk is bij Gazelle bakfietsen) dus let daar op bij het aanschaffen van een velg.
mvrgr. Chiel
Ter vergelijking heb ik even wat gecheckt:
Er staat een ouder type Gazelle bij mij gestald en die heeft beide doppen rechtse draad. Verder heb ik een Gazelle (Apollo?)wielset staan zonder doppen maar de doppen van eerstgenoemde bakfiets passen hier op. Ook heb ik nog een set doppen van een Apollo die beide rechtse draad hebben. Beide genoemde doppensetten lijken sprekend op elkaar maar schelen toch ca. 1mm in doorsnede.
Jouw dop op de foto lijkt qua uiterlijk toch wat hoekiger dan mijn setjes. Hij lijkt er zelfs scheef in te zitten, kan dat kloppen? De foto is vrij donker. Ook lijkt er een stukje schroefdraad zichtbaar.
Ik wilde met mijn eerdere post geen verwarring zaaien, ze zijn meestal rechts maar ik heb ze ook links gezien.
Je wiel lijkt 40 spaaks te zijn op de foto (wat ook gebruikelijk is bij Gazelle bakfietsen) dus let daar op bij het aanschaffen van een velg.
mvrgr. Chiel
- Jeroen Zuiderwijk
Oh dat is waar ook. 40 spaaks, die vind je niet zo maar.