Fietstocht Lommel 28 oktober

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
asterduc

Re: Fietstocht Lommel 28 oktober

Bericht door asterduc »

Lommel 2012_21.JPG
Lommel 2012_21.JPG (300.57 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_22.JPG
Lommel 2012_22.JPG (388.95 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_23.JPG
Lommel 2012_23.JPG (391.21 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_24.JPG
Lommel 2012_24.JPG (391.34 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_25.JPG
Lommel 2012_25.JPG (381.76 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_26.JPG
Lommel 2012_26.JPG (429.22 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_27.JPG
Lommel 2012_27.JPG (425.54 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_28.JPG
Lommel 2012_28.JPG (262.54 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_29.JPG
Lommel 2012_29.JPG (346.84 KiB) 6122 keer bekeken
Lommel 2012_30.JPG
Lommel 2012_30.JPG (378.61 KiB) 6122 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ed ,
bedankt voor het plaatsen van de foto`s.
Ik vond het een leuke en leerzame dag.
Ten eerste was de omgeving van Lommel veel mooier dan ik verwachte. Bij mij hangt steeds het beeld van de zinkfabrieken en wat het met het landschap doet in m`n hoofd.
Niets daarvan tijdens de fietstocht.
Ook leerzaam;dat een gezondheidszadel nog helemaal niet zo verkeerd zit ,zeker als je `m volgens de aanwijzingen van de catalogus hebt afgesteld.
Mijn mede fietsers overigens waren het daar in verschillende gradaties niet mee eens. ''Wel hygiënisch ,zo`n houten plank''
was een van de gehoorde opmerkingen.
Ook leerzaam was de ontdekking dat er in een aan nederland aanpalend land een vouwfiets is gebouwd die 1) stuurt als een winkelwagentje en 2) groter wordt bij het inklappen/invouwen.

Mogelijk was het doel deze constructie te laten zien dat de eigenaar een grotere kofferbak had dan U en derhalve een succesvoller mens was?

Wat me op viel deze rit was de aantrekkelijkheid van de gekleurde jaren 60 Gazelle`s. Wat een feest voor het oog!
Dat rood (in dit geval)wat veel dieper lijkt dan gewoon plat rood.Een beetje zuurstokkenrood zeg maar. en dat in combi met onberispelijk chroom en sportieve look.
Overigens ken ik deze glazuurachtige kleuren ook van een bepaald merk rolstoel. De truk daar is om een witte of crème ondergrond te spuiten en daarover een dunne doorzichtige kleurlak. Mooi effekt.

Wat ook weer verwonderde deze keer was de noodzaak van een stabiel zadel op de hoge bi.
Maarten liet dit mooi zien door in eerste instantie vreemde bokkensprongen te maken om vervolgens op slag stil te gaan staan. In de groenstrook aan de overkant van de weg wel te verstaan. Blijkbaar is de stabiele verbindig wielrijder-hoge bi van groot belang.
Misschien toch maar een zadelbuis haaks op de backbone lassen?
met een gepatendeerde Fongers zadelstrop met gezondheidszadel kan het niet meer fout gaan dan?

Groeten,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Leuke fietsen hebben jullie meegebracht naar de tocht, aan de foto's te zien.

Hele mooie maroonrode Gazelle trouwens.
Asterduc: Is dit jou Gazelle Sport A uit 1964? Mooi zadel heb je daarbij zeg. Ik zag op je picasa album dat je het dekje zelf op het frame hebt gezet. Waar heb je zo'n dekje gevonden? Ik zoek nog een donkerblauw-gebroken witte voor mijn Durabo.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Maarten en Ed,
een goede fotografische en tekstuele analyse!
Ik was echt blij dat ik het redde met de hoge bi, het scheelde niet veel.
Volgens mij ben ik het houtblokje onder het zadel ergens verloren, binnenkort maar een nieuwe vijlen. En dan met veel loctite vastzetten :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik heb niet veel foto's gemaakt, maar wel van Nol met de Hirondelle (prima vouwfiets) en van Sjoerd met de Belgische Eysink die maar niet kleiner wilde worden (en mooie muts).
Bijlagen
IMG_5190.jpg
IMG_5190.jpg (67.7 KiB) 6043 keer bekeken
IMG_5188.jpg
IMG_5188.jpg (85.48 KiB) 6043 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

Maarten Waarlé schreef: Ook leerzaam was de ontdekking dat er in een aan nederland aanpalend land een vouwfiets is gebouwd die 1) stuurt als een winkelwagentje en 2) groter wordt bij het inklappen/invouwen.

Mogelijk was het doel deze constructie te laten zien dat de eigenaar een grotere kofferbak had dan U en derhalve een succesvoller mens was?
ik ga hier niets op zeggen.
(stilte)
... en wij 'aan nederland aanpalende' Belgen zijn helemaal niet DOM als je dat maar enigszins mocht denken.
Er is trouwens ook helemaal niets mis met die fiets! Een vouwfiets dient om te vouwen, en dat doet ie ook. Maarten B levert daar trouwens het bewijs van. :twisted:
Durabo88 schreef: Hele mooie maroonrode Gazelle trouwens.
Asterduc: Is dit jou Gazelle Sport A uit 1964? Mooi zadel heb je daarbij zeg.
Yorick,
kleine correctie, het is wijnrood, geen kastanje rood.
En ja, het is mijn fietske.

Heel interessante opmerking van Maarten W mbt tot het verkrijgen van de kleur. Op een afstand zou je zweren dat het metaalkleur is, maar bij nader inzicht is er helemaal geen metaal te bespeuren (onder de lak wel natuurlijk, hij is niet uit karton gemaakt).

Een blauw zadel kom je nog wel tegen, net zoals groen. 'Heb geduld en je zult vinden' :)

Er zat ergens een foto tussen met pruikenhaar uit het museum.
Die zat er niet bij omdat ik heimwee had naar mijn krullen van weleer, maar wel omwille van het bordje dat erbij stond.
Dat maakt melding van Frans-Vlaanderen. Wat of welk gebied men daarmee bedoelde was me volkomen onduidelijk. Voor de nederlanders die dat niet begrijpen, wat zou je jezelf voorstellen bij Friesisch Zuid-Holland!
Nu, Wikipedia brengt verklaring: frans-Vlaanderen zou de kuststreek zijn bij de grens met Frankrijk (Duinkerke en omstreken). Nee nee, Zeeland hoort daar niet bij :roll: :lol:
Hebben we toch weer wat geleerd tijdens deze tocht:

- In Holland werd nep-metaalkleur aangeboden

- Maarten W weet dat je niet in een zinkmijn trapt als hij rechts de straat uit rijdt

- Maarten B moet op zoek naar een gezondheidszadel voor de hoge bi

- Aan nederland aanpalende Vouwfietsen worden niet noodzakelijk kleiner in transportstand
- ... en de echte vlaming is dus stiekem franstalig.

Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie