Fongers DZ55 1909
Re: Fongers DZ55 1909
Erg fraai zeg!!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Ziet er mooi doorleefd uit Jos.
Met name het balhoofd transfer spreekt me aan.
Niet in die vreemde ''pelders'' kleuren.
Met name het balhoofd transfer spreekt me aan.
Niet in die vreemde ''pelders'' kleuren.
Erg fraai inderdaad, en... dat balhoofdtransfer wekt mijn nieuwsgierigheid.
Hoe is dat gedaan?
Het lijkt het origineel, maar kan het toch niet zijn?
Hoe is dat gedaan?

Het lijkt het origineel, maar kan het toch niet zijn?
Over het balhoofdtransfer: op de zwarte lak (opgeruwd ter plekke) heb ik een nieuw transfer aangebracht. Dat knalt er natuurlijk uit door de heldere kleurstelling (goud en rood), wat niet past op zo'n oude fiets. Vervolgens een beetje beschadigd aan de zijkanten en van flinke afstand er een zwarte nevel op gespoten. Per saldo geeft dat een gedempte/ gebruikte aanblik.Hetzelfde heb ik gedaan bij de goudgeverfde modelcode en het framenummer.
groet, Jos
groet, Jos
De restauratie van de fiets vordert. Hij is nog niet klaar (ja, de ketting hangt te slap), maar onmiskenbaar krijgt hij zijn nieuwe gedaante. Er moeten nog een paar lastige klusjes gebeuren, waar ik hulp bij nodig heb. Als hij klaar is volgen meer detailfoto's.
groet, Jos
groet, Jos
De restauratie van deze fiets is klaar, met dank aan Maarten Waarle, die een aantal technische correcties heeft uitgevoerd zoals het rechtbuigen van het stuur (scheef in twee richtingen), het modificeren van de remmen (zodat ze weer vrij bewegen), het vernieuwen van de spatbordstangen achter (zodat het spatbord weer mooi om het achterwiel valt), het weer rond maken van de voorvelg en het bijmaken van een originele pomphouder.
Zelf vond ik nog een mooi setje jasbeschermerstrengen.
Fiets is nu technisch in orde en mag er zijn!
groet, Jos
Zelf vond ik nog een mooi setje jasbeschermerstrengen.
Fiets is nu technisch in orde en mag er zijn!
groet, Jos
Heel mooi geworden Jos!
En het was al zo'n mooie fiets... nu nog fraaier.
En het was al zo'n mooie fiets... nu nog fraaier.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Heel fraai geworden Jos.
Ik heb zelf, zoals je weet een Fongers Groningen. Zeldzaam maar niet erg courant zoals ik heb gemerkt. Ik ga de Groningen nu maar opknappen. Frame is lelijk gespoten op witte primer dus alles eraf halen. Leuk karweitje voor de winter. Ik wil graag in het najaar op een of andere tocht eens met je brainstormen over opknappen van de "Groningen".
Hartelijke groeten,
Michiel
Ik heb zelf, zoals je weet een Fongers Groningen. Zeldzaam maar niet erg courant zoals ik heb gemerkt. Ik ga de Groningen nu maar opknappen. Frame is lelijk gespoten op witte primer dus alles eraf halen. Leuk karweitje voor de winter. Ik wil graag in het najaar op een of andere tocht eens met je brainstormen over opknappen van de "Groningen".
Hartelijke groeten,
Michiel

Hoi Michiel,
Ik zag hem een tijdje staan op MP. Er moet best wat aan gebeuren om hem weer min of meer origineel te krijgen. Ik ben altijd bereid mee te kijken.
groet, Jos
Ik zag hem een tijdje staan op MP. Er moet best wat aan gebeuren om hem weer min of meer origineel te krijgen. Ik ben altijd bereid mee te kijken.
groet, Jos
-
Ik geef maar weer eens een slinger aan deze draad; de Fongers DZ55 uit 1909 met originele de bandjes ophanging bij het remsysteem.
Ik ken geen andere overgebleven Fongers met dit vroege systeem maar ik kan er best naast zitten.
Ik heb de fiets een tijdje terug overgenomen van Joop maar ken de fiets vooral van Antoine uit Maastricht die de fiets aangeboden kreeg bij de verkoop van een keramiek oven. Ik herinner me m`n bezoek aan hem en de betovering die de fiets toen op me had. Zo oud en speciaal.
Afgelopen dagen heb ik wat veranderingen aan de fiets kunnen maken , maar is nog wat meer te doen. Ten eerste heb ik een lederen kettingkast met raampje gemaakt. Omdat de bovenzijde niet kreukvrij te krijgen was heb ik besloten een zwart geverfde sierstrip te monteren.
Een beetje een noodsprong die niet heel slecht is uitgevallen. Mogelijk pak ik het later nog eens op. De kettingkast heeft geen drukknopen omdat die op de oude fotos ook niet te zien zijn. In plaats daarvan zijn er dubbele vingerplaten geplaatst zoals wel vaker onder bij het achterwiel is toegepast.
Wat ik ook heb aangepast is de lengte van de remstangen van het balhoofd. Op alle beschikbare fotos zijn die veel langer dan tot nu op deze fiets zat gemonteerd. Dat is denk ik fout gegaan bij revisie van de fiets in de fabriek destijds. Nu zijn ze weer mooi op lengte. Ook de remblokken waren vervangen door iets van een ander merk. Er horen vernikkelde open remschoenhouders op. Voor heb ik gedaan en achter moet nog. De latere fietsen hebben zwarte remschoenhouders met vernikkelde asjes en schroeven.
Wat ik nog van plan ben is een beter Fongers tranfer plaatsen en de bagagedrager van betere verf voorzien. Ik had haar even gemonteerd om te kijken of de juiste ''looks '' werkte. Ik geloof dat dat geslaagd is. Misschien nog een keer een pompje en een slot.
Ik ken geen andere overgebleven Fongers met dit vroege systeem maar ik kan er best naast zitten.
Ik heb de fiets een tijdje terug overgenomen van Joop maar ken de fiets vooral van Antoine uit Maastricht die de fiets aangeboden kreeg bij de verkoop van een keramiek oven. Ik herinner me m`n bezoek aan hem en de betovering die de fiets toen op me had. Zo oud en speciaal.
Afgelopen dagen heb ik wat veranderingen aan de fiets kunnen maken , maar is nog wat meer te doen. Ten eerste heb ik een lederen kettingkast met raampje gemaakt. Omdat de bovenzijde niet kreukvrij te krijgen was heb ik besloten een zwart geverfde sierstrip te monteren.
Een beetje een noodsprong die niet heel slecht is uitgevallen. Mogelijk pak ik het later nog eens op. De kettingkast heeft geen drukknopen omdat die op de oude fotos ook niet te zien zijn. In plaats daarvan zijn er dubbele vingerplaten geplaatst zoals wel vaker onder bij het achterwiel is toegepast.
Wat ik ook heb aangepast is de lengte van de remstangen van het balhoofd. Op alle beschikbare fotos zijn die veel langer dan tot nu op deze fiets zat gemonteerd. Dat is denk ik fout gegaan bij revisie van de fiets in de fabriek destijds. Nu zijn ze weer mooi op lengte. Ook de remblokken waren vervangen door iets van een ander merk. Er horen vernikkelde open remschoenhouders op. Voor heb ik gedaan en achter moet nog. De latere fietsen hebben zwarte remschoenhouders met vernikkelde asjes en schroeven.
Wat ik nog van plan ben is een beter Fongers tranfer plaatsen en de bagagedrager van betere verf voorzien. Ik had haar even gemonteerd om te kijken of de juiste ''looks '' werkte. Ik geloof dat dat geslaagd is. Misschien nog een keer een pompje en een slot.
- Bijlagen
-
- P1030061.JPG (508.21 KiB) 768 keer bekeken