Chroom, weer eens
Re: Chroom, weer eens
Toch weer goed al die tips en adviezen weer eens op een rij te krijgen. Ieder zal er wat van zijn gading vinden.
Het testje met citroenzuur heb ik uitgevoerd op een beldop die al bij het oud ijzer lag. Halve liter water, 15 gram citroenzuur, 36 uur wachten.
Voor dit soort roest pakt het goed uit. Ook de inkepingen in de beldop, altijd zo lastig te behandelen, herstellen goed.
De dop even nabewerkt met de fijnste staalwol en met vaseline ingesmeerd om de roest niet meteen te laten terugkeren. Misschien ga ik toch Owatrol olie gebruiken om te proberen het proces iets langduriger te remmen.
Nu maar eens testen op de crank die ik eerder fotografeerde.
Groet,
Hans
Het testje met citroenzuur heb ik uitgevoerd op een beldop die al bij het oud ijzer lag. Halve liter water, 15 gram citroenzuur, 36 uur wachten.
Voor dit soort roest pakt het goed uit. Ook de inkepingen in de beldop, altijd zo lastig te behandelen, herstellen goed.
De dop even nabewerkt met de fijnste staalwol en met vaseline ingesmeerd om de roest niet meteen te laten terugkeren. Misschien ga ik toch Owatrol olie gebruiken om te proberen het proces iets langduriger te remmen.
Nu maar eens testen op de crank die ik eerder fotografeerde.
Groet,
Hans
Laatst gewijzigd door hansvdw op 1 jul 2019, 16.24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans van de Stouwe
Hans mooi resultaat. De roest stopt zeker met owatrol bij mij werd dat toch op de duur zwart. Met gekookte lijnolie er dun op werkt ook en wordt niet zwart. De gekookte lijnolie bij een goede verfzaak droogd sneller als die van de grote doe het zelf zaken.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Dank Hans, ga ik eens lijnolie proberen, van de goede verfzaak. Misschien iets mooier zelfs. Als je erg kritisch bent ziet het er met Owatrol nogal plasticachtig uit. Groeten, Hans
- Jeroen Zuiderwijk
Owatrol is lijnolie, met wat toegevoegde middelen om roest te stoppen. Dus het uiterlijk is identiek als lijnolie, alleen helpt lijnolie roest iets minder te weren. Overigens doet owatrol ook niet zo heel veel tegen roest. Het stopt het misschien een paar maanden hooguit is mijn ervaring.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
Wat ik zelf tegenwoordig doe op vernikkelde onderdelen is de ergste roest wegpoetsen, behandelen met renaissance wax, en als dat droog is nog een keertje met vaseline (of gewoon kogelagervet) invetten. Het moet nog in praktijk blijken hoe goed dat helpt tegen roest. Maar renaissance wax is vrijwel onzichtbaar, en een harde was dat goed afdicht. Het wordt o.a. in de archeologie gebruikt om metalen voorwerpen te beschermen.
Dank Jeroen, ik had er niet eerder van gehoord, Renaissance wax, maar lees op internet positieve zaken. Of die waargemaakt kunnen worden moet de praktijk inderdaad uitwijzen. Zorgvuldig geconserveerde voorwerpen zullen er misschien jarenlang goed uit blijven zien, maar of dat ook geldt voor een fiets die in elk geval bij tijd en wijle aan de bak moet...
Ik zet deze was in elk geval op het lijstje van mogelijkheden.
Groeten,
Hans
Ik zet deze was in elk geval op het lijstje van mogelijkheden.
Groeten,
Hans
Er zijn veel wegen naar Rome. Nieuw verchromen is natuurlijk het fraaiste maar de oplossing van Denis Waut pas ik zelf ook toe: als het object, met citoenzuur of met gewoon zorgvuldig poetsen met een fijn polijstmiddel, weer fraai glanzend is (maar niet in nieuwstaat, dat is mijn betreffende fiets ook niet) lak ik het af met blanke lak. Die is nog wat steviger dan Denis' vernis. Ik gebruik Humbrol (mini potjes hobbyverf- Revell is ook goed), twee lagen met een dag uithard-tijd daartussen. Oppoetsen met een blaadje aluminiumfolie wil ook nog wel eens helpen maar dat moet ook meteen worden beschermd met twee lagen transparante lak. Krasbestendigheid is dan niet zo best, overigens.
DCR gaat nooit verloren....
Nog even het resultaat van de toepassing van citroenzuur op de crank met de hardnekkige roestplek waar het allemaal mee begon.
Met verder opschuren zou er misschien blank staal tevoorschijn komen - het chroom is natuurlijk geheel verdwenen - maar ik vind het mooi zo. Er is niet meer zo’n contrast, maar de sporen van het verleden zijn niet uitgewist.
Nu nog kiezen uit alle suggesties om de terugkeer van de roest zo lang mogelijk tegen te houden.
Groet,
Hans
Met verder opschuren zou er misschien blank staal tevoorschijn komen - het chroom is natuurlijk geheel verdwenen - maar ik vind het mooi zo. Er is niet meer zo’n contrast, maar de sporen van het verleden zijn niet uitgewist.
Nu nog kiezen uit alle suggesties om de terugkeer van de roest zo lang mogelijk tegen te houden.
Groet,
Hans
- fietshobbyist
En in welk soort winkel is renaissance wax zoal verkrijgbaar, alstublieft?Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑1 jul 2019, 13.54 '... de ergste roest wegpoetsen, behandelen met renaissance wax ... ... Het moet nog in praktijk blijken hoe goed dat helpt tegen roest. Maar renaissance wax is vrijwel onzichtbaar, en een harde was dat goed afdicht ...'
- Jeroen Zuiderwijk
Ik bestel het online. Ik heb er nu wat meer ervaring mee, maar de roestwering is beperkt. Het is prima om een rijwiel dat voornamelijk binnen staat te beschermen (blank staal gaat binnen in droge omgeving ook uiteindelijk roesten), maar tegen dagelijks gebruik en contact met pekel helpt het te weinig. Dan zou ik de eerdere suggestie van twee lagen blanke lak eerder toepassen.