Omdat 'None of us is as smart as all of us' bij deze alvast wat informatie die reeds over de fiets naar boven is gekomen zodat iedereen kan meedenken/meezoeken om wat meer over de geschiedenis van de fiets te weten te komen. Ook als er nazaten ooit nog eens op een achternaam 'Googlen' is het leuk als ze op deze forum post terechtkomen.
Eerst maar eens (met dank aan Jos) een werkelijk prachtige foto van hoe de fiets er in den beginne uit kan hebben gezien...
Jos heeft eerder deze week de fiets opgezocht in de garantieboeken die nog in het Groninger Archief zijn in te zien. Hieruit blijkt dat de fiets vanuit het Fongers filiaal in Groningen op zaterdag 11 april 1903 is geleverd aan Dr. J.W. van Calcar. De straatnaam die er bij wordt genoemd is de Zwanestraat en het is aannemelijk dat de eerste eigenaar van de fiets in deze straat heeft gewoond.
Met deze gegevens is het vervolgens een kleine stap om op Google één en ander in te voeren en op te zoeken. Er komt dan van alles naar boven.
1. Een 'In memoriam' voor Dr. J.W. van Calcar in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
2. Een babyportret op de website van de Groninger Archieven met zijn eerstgeboren zoon die op 7 juli 1903 geboren is (een paar maanden na de aanschaf van de fiets)
2. Een advertentie met daarin de tijden van zijn spreekuren aan de Schoolstraat 9 in Groningen (tegenwoordig zit op dit adres de nachtopvang voor daklozen)
3. Een foto van villa 'Calcaria' in Putten.
In 2016 schreef iemand op de website 'gelderlandinbeeld' er het volgende over: De villa Calcaria (pension Teunisbloem tijdens de tweede wereld oorlog), ..., werd gebouwd in opdracht van Dr. J.W. van Calcar, in 1909, Chirurg te Groningen, door de Groningse Architect Wittop-Koning, die gehuwd was met de zuster van de echtgenote van J.W. van Calcar. Nadat de gemeente Putten aan het eind van de 50'er jaren dreigde met onteigening voor de aanleg van een doorgaande weg heeft de familie het huis verkocht, het is vervolgens gesloopt.
4. Tekeningen van een verbouwing van een Landhuis 'Calcaria' in Putten die door ene Dr. J.W. van Calcar zou zijn gebouwd.

- a07 - Tekeningen verbouw villa Calcaria 1918.PNG (14.57 KiB) 6048 keer bekeken
Dit zijn zo even wat voorbeelden van zaken die online te vinden zijn. Ik durf nog niet te zeggen dat ze ook 100% waar zijn maar het geeft wel een richting zou ik zeggen.
Ook ontving ik van Jos nog een overzicht met een verdeling van de geleverde modellen B en C (herenkruisframes) wat een goed beeld geeft van het lage aantal geleverde examplaren:
B
1902 10
1903 26
1904 14
1905 24
Totaal 74
C
1902 23
1903 16
1904 42
1905 1
Totaal 82
Als ik wat onderzoeksvragen zou moeten definiëren dan zijn dat tot nu toe:
1. Waar heeft de familie Van Calcar gewoond in de Zwanestraat?
2. Waarom geeft de website van de Groninger Archieven aan dat de familie op de 'Hoge der A' heeft gewoond terwijl de fiets op de Zwanestraat is geleverd?
3. Wat is eigenlijk het verschil tussen een Kruisframe model B en een Kruisframe model C?
4. Zijn er naast de babyfoto nog meer foto's (mogelijk met de fiets

) beschikbaar in het Groninger Archief van Dr. J.W. van Calcar?
5. Is de villa 'Calcaria' in Putten inderdaad door de eerste eigenaar van mijn fiets gebouwd?
6. Klopt het dat Dr. J.W. van Calcar 5 kinderen had, 4 zoons en 1 dochter waarvan de oudste degene op de baby foto is?
7. Is er nog enigszins directe familie te traceren die ik zou kunnen benaderen met mijn vondst?
8. Waar is de fiets ooit ingeruild geweest?
9. Wat is het jaartal waarop de fiets is teruggeweest naar de fabriek?
10. Wie zijn de eigenaren/berijders van de fiets geweest na Dr. J.W. van Calcar?