Onbekende “blauwe” transportfiets 16 T 06
Re: Onbekende “blauwe” transportfiets 16 T 06
Hoe zit het eigenlijk met het framenummer - 16 T 06 is toch geen nummer? Die T is een onduidelijke krabbel maar het lijkt inderdaad geen cijfer maar nog het meest op een T. Bij een transportfiets zou ik me ook kunnen voorstellen dat die door een bedrijf gebruikt is en (bij grotere bedrijven) een eigen nummer kreeg. Heb je al de rest van de fiets afgezocht naar een nummer, te beginnen aan de linkerkant van de zadellug tot en met balhoofd en achterpatten?
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Wat ik nu overigens voor het eerst zie is dat dit model bagagedrager van 'Standaard' is. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dit model van een andere fabriek kwam. Maar die werden dus tegelijkertijd gemaakt.
Ik heb zelf twee van deze rekken. Eentje verbreed, net zoals deze en een zonder de verbreding op mijn FAMA.
Ik heb zelf twee van deze rekken. Eentje verbreed, net zoals deze en een zonder de verbreding op mijn FAMA.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Hallo fietser, bedankt voor je reactie. Voor de zekerheid alles nog een keer nagelopen en op de genoemde plekken géén benummeringen gevonden.. wel op de nikkelen linkercrank en de trapas-cone. Maar om daaraan te kunnen vertellen uit welk jaar of merk deze fiets is blijft waarschijnlijk een vraag..fietser schreef: ↑15 nov 2019, 11.15 Hoe zit het eigenlijk met het framenummer - 16 T 06 is toch geen nummer? Die T is een onduidelijke krabbel maar het lijkt inderdaad geen cijfer maar nog het meest op een T. Bij een transportfiets zou ik me ook kunnen voorstellen dat die door een bedrijf gebruikt is en (bij grotere bedrijven) een eigen nummer kreeg. Heb je al de rest van de fiets afgezocht naar een nummer, te beginnen aan de linkerkant van de zadellug tot en met balhoofd en achterpatten?
Groeten,
fietser
Juncker en unieke en jaren 20/30 transportfietsen 

De zes gaatjes in de linker koon van de trapas zijn ook te vinden in de Thompson trapassen van mijn Junckers. In twee van die trapassen staat het logo van Juncker maar het is mij niet bekend of die assen met konen door Juncker ingekocht werden of dat ze door henzelf gemaakt werden.
Als ze door Juncker gemaakt werden is de trapas of dan toch de koon vervangen.
De vraag is of het wel of niet een ‘eigen’ trapas van Juncker is.
- Jeroen Zuiderwijk
Ik denk het niet. Juncker was zowiezo begonnnen als groothandel in onderdelen. In ieder geval heb ik eenzelfde trapas in mijn bakfiets geplaatst, en daarop stond dit logo:Fotomaan schreef: ↑18 nov 2019, 20.34 De zes gaatjes in de linker koon van de trapas zijn ook te vinden in de Thompson trapassen van mijn Junckers. In twee van die trapassen staat het logo van Juncker maar het is mij niet bekend of die assen met konen door Juncker ingekocht werden of dat ze door henzelf gemaakt werden.

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Dat ziet er inderdaad precies hetzelfde uit als de assen waar ik het over heb.
Ook de contramoer is hetzelfde.
Er is dus een onderneming geweest die die assen maakte en er een logo naar wens insloeg. Dat roept dan meteen de vraag op wie die assen heeft gemaakt
Ook de contramoer is hetzelfde.
Er is dus een onderneming geweest die die assen maakte en er een logo naar wens insloeg. Dat roept dan meteen de vraag op wie die assen heeft gemaakt

De koon met de gaatjes van de Blauwe transporter trapas is van de rechterkant, de kant waar het kettingblad zit en niet van de andere kant. De koon lijkt hetzelfde als die van de Juncker, maar misschien werden er wel universele konen gemaakt met die gaatjes en verkocht. Ik vermoed niet dat er productie van volledige assen met een logo voor elk bedrijf werd ingeslagen.

Koon met de moer

De konen van de Thompson assen van Juncker die ik tot nog toe in mijn handen heb gehad waren rechts zonder gaatjes of platte kanten en links altijd met van die gaatjes.
Aan beide kanten zat altijd linkse schroefdraad en de rechter koon kreeg ik alleen maar los als ik die in een bankschroef vastklemde en dan een sleutel in de spiebaan stak om de koon dan zo los te kunnen draaien.
Het zou kunnen zijn dat de rechterkoon van jouw as vervangen of uitgewisseld is.
Aan beide kanten zat altijd linkse schroefdraad en de rechter koon kreeg ik alleen maar los als ik die in een bankschroef vastklemde en dan een sleutel in de spiebaan stak om de koon dan zo los te kunnen draaien.
Het zou kunnen zijn dat de rechterkoon van jouw as vervangen of uitgewisseld is.
Deze trapas is eentje gelijk aan die van Juncker lijkt me ,het is een pracht onderdeel om te zien ,mooi gemaakt soms met een andere stempel/merk logo
op de rechter cone staat meestal een productie jaar { zie foto } het is niet heel goed te zien kleine cijfers en ook niet diep .
Op een Juncker trapas uit 1927 vond ik naast het Juncker logo { kroontje met leeuwtje } ook het productie jaar op de as als ook op de cups en conen .
De as op de foto is 130 mm lang 17.2 MM diameter de lengte zal dan hetzelfde zijn als bij een Tour model meestal zijn deze assen 17.2mm x 150 mm .
En net als bij spieloze assen kom ik in mijn verzameling ook as conen tegen zonder draad ! geen idee hoe dat werkt iemand die het wel weet ? .
op de rechter cone staat meestal een productie jaar { zie foto } het is niet heel goed te zien kleine cijfers en ook niet diep .
Op een Juncker trapas uit 1927 vond ik naast het Juncker logo { kroontje met leeuwtje } ook het productie jaar op de as als ook op de cups en conen .
De as op de foto is 130 mm lang 17.2 MM diameter de lengte zal dan hetzelfde zijn als bij een Tour model meestal zijn deze assen 17.2mm x 150 mm .
En net als bij spieloze assen kom ik in mijn verzameling ook as conen tegen zonder draad ! geen idee hoe dat werkt iemand die het wel weet ? .
Laatst gewijzigd door mazell99 op 24 nov 2019, 07.11, 1 keer totaal gewijzigd.