Trapas Phoenix (jaren 60)
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Trapas Phoenix (jaren 60)
Eerst kruipolie erin, en een weekje ofzo laten staan. Dan is de kans dat je de spie plet en moet gaan uitboren een stuk kleiner.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Thanks!Lidnr13 schreef: ↑3 dec 2019, 22.02Wel een een zware bankschroef nemen, want een bankschroef is in principe om te klemmen en niet om te persen.Tjard1 schreef: ↑3 dec 2019, 20.24Goede tip! Nu nog een bankschroef vinden...m-gineering schreef: ↑3 dec 2019, 16.38
Losse moer M12 om het dikke einde, en de hele fiets horizontaal in een grote bankschroef. Montage op de zelfde manier![]()
Het zou niet de eerste bankschroef zijn die breekt bij persen.
Succes er mee !
Groet van
Henk

Paramo Nr.5
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Thx!Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑4 dec 2019, 08.43 Eerst kruipolie erin, en een weekje ofzo laten staan. Dan is de kans dat je de spie plet en moet gaan uitboren een stuk kleiner.
ik pers ze er wel uit met een dop om de dike kant van de spie en dan in de bankschroef persen mogt het schroefdraad dan raar opkrullen ?
daN een het draad eraf halen een een ander hardt stuk staal ertussen en nog eens persen dan wil het wel
daN een het draad eraf halen een een ander hardt stuk staal ertussen en nog eens persen dan wil het wel
antieke transportfietsen
Ik heb ooit een nieuwe krank gekocht bij de groothandel. Die heb ik gemonteerd en ben daar precies één keer bovenop gaan staan om weg te fietsen en toen was die krom
Gemaakt van 'mild steel' dus die gebruik ik nu om over de kop van een spie te leggen als ik de spie met mijn bankschroef uit de krank wil persen.
Het handige daarvan is dat je de beide kranks met één hand tegen elkaar aan kunt houden.
Het is mij wel eens overkomen dat de spie er niet uit wilde. Ik heb toen een steenbeitel tegen de buitenste bek van de bankschroef gelegd en daar met een vuistje een klap op gegeven. Dat hielp niet meteen maar toen ik mij omdraaide om koffie te gaan zetten schrok ik mij bijna dood door een klap van wat heb ik mij jou daar. Die werd veroorzaakt omdat de spie los schoot. Die moest er nog even over nadenken en gaf het toen toch maar op.
Op een spie slaan als de as nog niet gedemonteerd is kan het lager beschadigen dus dat is niet aan te raden. Als je een spie zo los wil halen omdat die erg vast zit dan is het wel erg handig om de hele fiets even te demonteren. Da's misschien wat werk maar het werkt stukken makkelijker.
Als ik weer eens zoiets bij de hand heb zal ik er foto's van maken en hier plaatsen.

Gemaakt van 'mild steel' dus die gebruik ik nu om over de kop van een spie te leggen als ik de spie met mijn bankschroef uit de krank wil persen.
Het handige daarvan is dat je de beide kranks met één hand tegen elkaar aan kunt houden.
Het is mij wel eens overkomen dat de spie er niet uit wilde. Ik heb toen een steenbeitel tegen de buitenste bek van de bankschroef gelegd en daar met een vuistje een klap op gegeven. Dat hielp niet meteen maar toen ik mij omdraaide om koffie te gaan zetten schrok ik mij bijna dood door een klap van wat heb ik mij jou daar. Die werd veroorzaakt omdat de spie los schoot. Die moest er nog even over nadenken en gaf het toen toch maar op.
Op een spie slaan als de as nog niet gedemonteerd is kan het lager beschadigen dus dat is niet aan te raden. Als je een spie zo los wil halen omdat die erg vast zit dan is het wel erg handig om de hele fiets even te demonteren. Da's misschien wat werk maar het werkt stukken makkelijker.
Als ik weer eens zoiets bij de hand heb zal ik er foto's van maken en hier plaatsen.
-
Ik zie het verschil niet zo tussen klemmen en persen, en trouwens dan had die maar geen bankschroef moeten worden. Maar een stalen bankschroef ipv een goedkopere gietijzeren is wel aan te bevelen. En je gebruikt natuurlijk het midden van de bek en niet een uiteinde. Nieuw is een goede bankschroef alleen erg duur, en een goede gebruikte moet jou maar net weten te vindenLidnr13 schreef: ↑3 dec 2019, 22.02Wel een een zware bankschroef nemen, want een bankschroef is in principe om te klemmen en niet om te persen.Tjard1 schreef: ↑3 dec 2019, 20.24Goede tip! Nu nog een bankschroef vinden...m-gineering schreef: ↑3 dec 2019, 16.38
Losse moer M12 om het dikke einde, en de hele fiets horizontaal in een grote bankschroef. Montage op de zelfde manier![]()
Het zou niet de eerste bankschroef zijn die breekt bij persen.
Succes er mee !
Groet van
Henk

/Marten
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan toen ik mijn bankschroef op ging halen dat het er een van staal was.m-gineering schreef: ↑5 dec 2019, 23.08 Nieuw is een goede bankschroef alleen erg duur, en een goede gebruikte moet jou maar net weten te vinden
Met mijn transportfiets aangefietst maar schrok wel even van het gewicht. Het was in't ieder geval minder dan een Euro per kilo. Door de tijd heen ben ik het ding zeer gaan waarderen en ik snap nu eigenlijk pas dat het een koopje was.
Die dingen, de goede zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs

- Jeroen Zuiderwijk
Op marktplaats kun je ze best goedkoop vinden. Helemaal als je naar een antieke staartbankschroef zoekt. De meest mensen weten tegenwoordig niet meer wat je met zo'n groot ding moet (bij mij staat hij naast de keukentafel, ook handig als je noten wilt kraken
) . Voor een paar tientjes heb je al een staartbankschroef van zo'n 50kg. Die zijn gemaakt voor zwaar smeedwerk erop uit te voeren, dus die kunnen veel hebben.
Edit: ik moet er wel bij vermelden dat een staartbankschroef geen platte bek heeft, maar wat afgeschuind. Dat maakt die bankschroeven voor spie persen wat minder geschikt. Maar er zijn voldoende degelijke normale bankschroeven ook op marktplaats te vinden voor een paar tientjes.

Edit: ik moet er wel bij vermelden dat een staartbankschroef geen platte bek heeft, maar wat afgeschuind. Dat maakt die bankschroeven voor spie persen wat minder geschikt. Maar er zijn voldoende degelijke normale bankschroeven ook op marktplaats te vinden voor een paar tientjes.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ik heb een Phoenix semi-sport weten te bemachtigen, waar een 45mm thompson trapas in zit. Welke maat kogels moeten daar in? De as heeft wat speling en ik wil de boel even opnieuw vetten en als ik het dan toch open heb, even nieuwe kogeltjes erin.Fotomaan schreef: ↑2 dec 2019, 19.30 Ik zou ook eerst even de as demonteren om te kijken hoe het er uit ziet. Het zou zo maar kunnen dat met nieuw vet en nieuwe kogels het probleem verholpen is.
De meest gebruikte maten kogels in trapassen zijn voor BSA type 1/4" en voor type Thompson 9/32" of 5/16". Die laatste zijn maar een enkele keer in toerfietsen gebruikt. Meer in transportfietsen.
Even meten met een schuifmaat en je weet het.
Vierkante kogels.jpg
Het is extreem maar het komt voor en het maakt duidelijk dat het wel eens lekkerder zou kunnen fietsen als er nieuwe kogels gemonteerd worden![]()
alvast dank voor het antwoord!
grt Tjard