Beste Ed ,Charles en andere,
Hieronder een uitleg van Fongers betreffende de ideale loop van een kogel.

- schrijven uit de 1926 Fongers catalogus
- kogelloop uitleg.JPG (327.72 KiB) 8214 keer bekeken
De raaklijn door de kogel en haar banen op de conus en cup dient zo haaks mogelijk te staan op de as. Dan is de wrijving het laagst,echter bij een zeer haakse kogelloop lijn is er geen afstelling meer mogelijk en is de zijwaardse krachtoverbrenging ook te veel afgenomen.
Over de hardheid van lagerschalen en de dikte daarvan;De manier van harden heet cementeren en gebeurt in een oven.Er wordt koolstof toegevoegd waardoor het oppervlak harder wordt en de kern zacht blijft. Dit laatste is nuttig om niet een voorwerp te krijgen dat totaal hard en dus bros is. het zou bij een piekbelasting kunnen breken.
Volgens een tekst uit een rijwielherstellers examen boek is de hardings dikte 0.3mm per uur . Een cup zou een uur gehard worden en een trapas plm 3 uur. Maw een niet te ver versleten cup/conus/BSA as zou herslepen kunnen worden. De geharde laag neemt af maar in het licht van de gebruiksfrequentie van oude historische rijwielen zou je die overweging mogen maken.
Zo als bekend heb ik al verschillende lagerdelen geslepen en dat gaat mits je in het bezit bent van een draaibank zeer goed.
Ook in een boormachine kan je conussen slijpen echter de meeste boormachine`s gaan tot een asdikte van 13mm en dan heb je met een trapas van 16mm geen houvast.
Charles, dat rafelige loopwerk op een remconus van torpedo ken ik ook en ik heb me de zelfde gedachte gemaakt. Het lijkt idd niet op de juiste plaats te lopen,die kogels.
Groet,
Maarten