Gazelle No8 Trapas met versleten lagerschalen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
RVester

Gazelle No8 Trapas met versleten lagerschalen

Bericht door RVester »

Mijn Gazelle No8 heeft nog de originele trapas, en daar had men wat zorgvuldiger mee om kunnen gaan, want nu zien de lagerschalen op de as er als volgt uit:
Afbeelding
Dit is natuurlijk geen doen.
De maten van de trapas zijn als volgt:
Afbeelding
140mm
Afbeelding
54mm
Afbeelding
47.5mm
Afbeelding
16mm

Weet iemand of een standaard trapas zoals verkocht wordt bij verschillende online fietsenzaken (deze en deze, bij andere fietsenzaken alleen dezelfden gevonden) passen en van een voldoende kwaliteit zijn? Of heeft iemand betere opties?

De lagercups zien er gelukkig beter uit, daar heb ik helemaal geen vervangers voor gevonden aangezien ze net wat groter zijn dan standaard omdat deze trapas 5/16" kogels gebruikt.
Afbeelding
Mooi systeem, Gazelle heeft de moeite genomen eerst een bus in de bottom bracket te persen om rotzooi buiten de trapas te houden.
Fotomaan

Re: Gazelle No8 Trapas met versleten lagerschalen

Bericht door Fotomaan »

Hoi R,

Ik heb nog een heleboel van dat soort assen liggen.
Maandag heb ik tijd om er even naar te kijken en misschien ligt er wel een bij met de zelfde maat.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

heb hier ook zoiets aan de hand met een sport c eigenaar heeft zolang doorgereden dat de kogels vergruist zijn en een spoor in de trapas zit. heb hem voorzien van nieuwe kogels en nieuw vet hij draait opzich redelijk maar denk dat er toch een nieuw asje in moet.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
asterduc

Bericht door asterduc »

Roeland,
daar past alleen een Gazelle naaf in, mede omwille van de kogels (die zijn vermoedelijk 8mm) en de dikte aan de cranks.
Charles schiet je daar al te hulp zie ik.
Het ingelopen as zou ik zeker niet meer monteren, tenzij je hem terug opdraaid of opschuurd (Maarten W heeft daar vorig jaar in de Oude Fiets een werkwijze voor beschreven).

Succes,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ed, Elibert en Roeland,

Dat 'opkuisen'van cups en konen vind ik interessant.
Ik bewaar dat soort dingen altijd en heb inmiddels een aardige verzameling onderdelen die wel een keer opgefrist mogen worden.
Ik ben er nog steeds niet mee aan de gang gegaan omdat ik in de veronderstelling ben dat dat het beste gaat met een draaibank.
Maarten Bokslag heeft al een kaar aangeboden om daar werk van te maken dus daar ga ik maar eens op in.
Wat ik me daarbij afvraag is of dergelijke onderdelen altijd door en door hard waren. Ik lees wel eens iets over 'de harde laag' wat suggereert dat alleen de toplaag heel hard is en de rest maar een beetje.
Verder bestaat er zoiets als inductief harden.
Weet iemand daar iets van?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
RVester

Bericht door RVester »

Fotomaan schreef:Hoi Ed, Elibert en Roeland,

Dat 'opkuisen'van cups en konen vind ik interessant.
Ik bewaar dat soort dingen altijd en heb inmiddels een aardige verzameling onderdelen die wel een keer opgefrist mogen worden.
Ik ben er nog steeds niet mee aan de gang gegaan omdat ik in de veronderstelling ben dat dat het beste gaat met een draaibank.
Maarten Bokslag heeft al een kaar aangeboden om daar werk van te maken dus daar ga ik maar eens op in.
Wat ik me daarbij afvraag is of dergelijke onderdelen altijd door en door hard waren. Ik lees wel eens iets over 'de harde laag' wat suggereert dat alleen de toplaag heel hard is en de rest maar een beetje.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik kan met niet voorstellen dat er heel bijzondere bewerkingen zijn gedaan op dit asje, want de kogels glimmen nog, en de lagerschalen van de as zijn al vernacheld. Ook zit er geen zichtbare hardere laag op de lagerschalen. Maar ik kan het mis hebben.
Fotomaan schreef:Hoi R,

Ik heb nog een heleboel van dat soort assen liggen.
Maandag heb ik tijd om er even naar te kijken en misschien ligt er wel een bij met de zelfde maat.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Heel erg bedankt!
asterduc

Bericht door asterduc »

Fotomaan schreef:Ik lees wel eens iets over 'de harde laag' wat suggereert dat alleen de toplaag heel hard is en de rest maar een beetje.
Charles,
ik ben geen kenner op dit vlak maar heb in mijn hobbyjaren wel wat ervaring opgedaan met het harden van composiet (vnml carbon). Dat werd dan getemperd.

Het temperen van metaal kun je denk ik ook als een oppervlaktebehandeling zien. Daarbij wordt het metal roodgloeiend gestookt en vervolgens in water of olie bruusk afgekoeld. Hierdoor ontstaan spanningen in het materiaal (broos) die er dan door langdurig verwarmen en langzaam afkoelen terug uitgaan. Of het vlakken voor of na het temperen moet gebeuren weet ik niet. Ik sluit nml niet uit dat het materiaal kan vervormen door het temperen.

Een coating lijkt me een andere mogelijkheid. Dat wordt industrieel toegepast om wrijving te verminderen. Ik denk dat je in die optiek een nikkel of chroomlaag ook als oppervlaktebescherming of weerstandsverminderaar kunt aanzien.

Inductief harden ken ik niet. Mijn vermoeden is dat de term 'inductief' zuiver slaat op de manier van verwarmen en dit proces dus een vorm van bovenbeschreven tempering is. Het metaal zou dan op een punt kunnen worden gebracht waarbij het geen magnetische eigenschappen meer heeft om dan vervolgens bruusk af te koelen. Dit is geen bewering, gewoon een veronderstelling.

Nu, de ene cone is de andere niet. Daarmee wil ik zeggen dat er verschillende materialen zijn gebruikt, waarbij een zachte cone niet zonder harding kan terwijl een harde cone geen harding nodig heeft. Maar dat merk je dadelijk als je gaat slijpen :-).

Tenslotte nog dit: zou je met een soort pasta, bvb kopervet, kunnen werken en het niet perfect ronde deel tijdens het gebruik vanzelf kunnen opslijpen? ik vermoed dat dit wel mogelijk is als de schade niet te enorm is. Na flink hergebruik zou ik dan wel de kogels terug vervangen en voorzien van gewoon vet.

Mvg,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Wat betreft het hergebruik met nieuwe kogels ben ik de mening toegedaan dat door goed afstellen, dat is een héél klein beetje te strak, de cups en de konen zich op elkaar richten zodat 'het eerste raakvlak' ook het eerste weer verslijt zodat er een baan ontstaat die gebruikt kan worden.
Er moeten dan wel weer nieuwe kogels in na een bepaalde en niet te lange tijd en je moet in de gaten houden dat je de speling er uit houdt.
Er is wel eens iemand geweest die opperde dat je daarvoor slijppasta kunt/moet gebruiken.
Er is door mij net een fiets met een onregelmatig versleten koon weer fietsend gemaakt waar ik dat eens mee ga proberen.
Als het klopt dat er verbeteringen optreden dan maak ik daar een keer foto's van.

Een ander verhaal is de overmaat of ondermaat maar dat wil niet altijd lukken vanwege de ruimte. Het is wel zo dat je kunt kijken om metrische maten kogels te gebruiken omdat die vaak maar tienden van millimeters verschillen en dan zou het in sommige gevallen wel eens lonend kunnen zijn.
Ik ben in een Gazelle transportfiets een keer een kogelkooi uit een Torpedo met 1/4" kogels tegengekomen in een trapas waar 5/16" kogels in moesten. (er zijn ook Gazelle fietsen waar of 9/32" of 7,14mm in horen)
Door daar weer de juiste maat kogels in te monteren had ik weer een nieuwe as.
Maar dat zijn incidenten natuurlijk.
Wel altijd de moeite om even te checken.
Als je bijvoorbeeld van 1/4" (is 6,35mm) naar 6,5mm gaat kan je weer een heel eind fietsen.
Maar dan moeten de beschadigingen dat wel toelaten natuurlijk.
Hieronder een handige vergelijkingskaart.

http://www.engineeringtoolbox.com/inche ... d_751.html

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
RVester

Bericht door RVester »

Ik denk niet dat het voor mij een optie is om er grotere kogeltjes in te doen met slijppasta in de hoop dat het inslijt. Ten eerste is de beschadiging bijna over het gehele vlak van de lagerschaal, ten tweede wil ik mijn cups niet in gevaar brengen. Die zijn namelijk nog lastiger te vervangen dan het asje, en zo'n asje leg je in een draaibank en slijp je relatief makkelijk bij, wat met een cupje een stuk lastiger is.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Roel,

Ja, bij jou is het inderdaad een beetje te breed versleten op de as.
Ik ga morgen even serieus zoeken in de 'trapassendoos' en laat het weten.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Plaats reactie