Wat betreft het hergebruik met nieuwe kogels ben ik de mening toegedaan dat door goed afstellen, dat is een héél klein beetje te strak, de cups en de konen zich op elkaar richten zodat 'het eerste raakvlak' ook het eerste weer verslijt zodat er een baan ontstaat die gebruikt kan worden.
Er moeten dan wel weer nieuwe kogels in na een bepaalde en niet te lange tijd en je moet in de gaten houden dat je de speling er uit houdt.
Er is wel eens iemand geweest die opperde dat je daarvoor slijppasta kunt/moet gebruiken.
Er is door mij net een fiets met een onregelmatig versleten koon weer fietsend gemaakt waar ik dat eens mee ga proberen.
Als het klopt dat er verbeteringen optreden dan maak ik daar een keer foto's van.
Een ander verhaal is de overmaat of ondermaat maar dat wil niet altijd lukken vanwege de ruimte. Het is wel zo dat je kunt kijken om metrische maten kogels te gebruiken omdat die vaak maar tienden van millimeters verschillen en dan zou het in sommige gevallen wel eens lonend kunnen zijn.
Ik ben in een Gazelle transportfiets een keer een kogelkooi uit een Torpedo met 1/4" kogels tegengekomen in een trapas waar 5/16" kogels in moesten. (er zijn ook Gazelle fietsen waar of 9/32" of 7,14mm in horen)
Door daar weer de juiste maat kogels in te monteren had ik weer een nieuwe as.
Maar dat zijn incidenten natuurlijk.
Wel altijd de moeite om even te checken.
Als je bijvoorbeeld van 1/4" (is 6,35mm) naar 6,5mm gaat kan je weer een heel eind fietsen.
Maar dan moeten de beschadigingen dat wel toelaten natuurlijk.
Hieronder een handige vergelijkingskaart.
http://www.engineeringtoolbox.com/inche ... d_751.html
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.