Rover Meteor damesfiets ca 1901

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
maartenB

Re: Rover Meteor damesfiets ca 1901

Bericht door maartenB »

nee het boek (A history of Rover Cycles (pinkerton/Roberts) legt de focus op de vroege modellen.
Kennelijk stopte Rover in 1925 met fietsen om geheel met auto's verder te gaan. De latere Land Rover en Range Rover horen daar ook nog bij.

Hier de pagina met je balhoofdplaatje, er staat iets dat ze bij andere fabrieken gebouwd werden, het wordt me niet geheel duidelijk. Maar het model kun je er dus in elk geval niet uit afleiden.

Je hebt op de site van Oldbike gekeken? Daar staan foto's van aardig wat Rover fietsen.
Bijlagen
DSC_1381.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Batavus 1940

Bericht door Batavus 1940 »

maartenB schreef: 10 jan 2020, 13.29 nee het boek (A history of Rover Cycles (pinkerton/Roberts) legt de focus op de vroege modellen.
Kennelijk stopte Rover in 1925 met fietsen om geheel met auto's verder te gaan. De latere Land Rover en Range Rover horen daar ook nog bij.

Hier de pagina met je balhoofdplaatje, er staat iets dat ze bij andere fabrieken gebouwd werden, het wordt me niet geheel duidelijk. Maar het model kun je er dus in elk geval niet uit afleiden.

Je hebt op de site van Oldbike gekeken? Daar staan foto's van aardig wat Rover fietsen.
Bedankt voor je info
maartenB

Rover Meteor c. 1901-1902

Bericht door maartenB »

Verder over de Rover. Die is nu zo goed als klaar.

Dit model Meteor was een goedkoop model voor het merk. Toch valt er nog genoeg aan te beleven.

Het bleek een roestige, maar zeer complete fiets. Ik vermoed nauwelijks gebruikt, want er was nauwelijks slijtage zichtbaar of voelbaar in de lagers. Ik heb de fiets gereinigd en daarna met Owatrol bestreken. Die Owatrol heb ik direct na het aanbrengen zoveel mogelijk weggepoets, zodat je wel de donkere kleur houdt, maar niet dat vette glanzende.

Ik heb er wat onderdeeltjes bij moeten maken, zoals een kettingspannertje, het stuurslotje en diverse boutjes. Is goed gelukt. Voor het stuurslot had ik het geluk dat Batavus 1940 ook een Rover heeft en dat er op de site van Oldbike enkele voorbeelden staan.

Zoals gezegd: Op de handvatten staat Rover Patent, op de ketting 'Perry's Rover'. De achternaaf is een zeer vroege Eadie terugtrapremnaaf. Het lijkt me allemaal origineel.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Re: Rover Meteor c. 1901-1902

Bericht door maartenB »

Hier de fiets in het zonnetje. Het vervangende achterscherm was een mazzeltje: Maarten Waarlé had exact het juiste model op een sloopfiets zitten.

De mooie oliedopjes zijn van 'Rotherham Coventry' en hebben een schroefdopje. Met wat draaien komt er een opening, als een zoutvaatje.
Het zadel van Brooks is wat te nieuw en ik denk ooit op een ander onderstel gemonteerd. Maar ik heb voorlopig geen zadel dat beter bij de fiets past.

De pedalen zijn beslist ook origineel, van de rubbers (North Road) weet ik het niet. De pedaalassen zijn in de cranks geschroefd zonder platte kant, dus je kunt ze er niet met een steeksleutel af halen. Aan het uiteinde zit wel een sleuf, maar of je ze daar nou nog mee loskrijgt na 120 jaar? Ik heb de pedaalassen maar op de cranks laten zitten en de pedalen gewoon voorzien van nieuw vet en (voor zover nodig) nieuwe kogeltjes.

Eigenlijk hoort er een kettingkast op met celluloid kijkgaten. Maar ik vind het kettingwiel én de ketting erg fraai, dus hij blijft voorkopig kaal.
P5030414.jpg
Bijlagen
P5030441.jpg
P5030440.jpg
P5030438.jpg
P5030436.jpg
P5030432.jpg
P5030428.jpg
P5030427.jpg
P5030426.jpg
P5030425.jpg
P5030423.jpg
P5030421.jpg
P5030420.jpg
P5030419.jpg
P5030417.jpg
P5030415.jpg
maartenB

Re: Rover Meteor c. 1901-1902

Bericht door maartenB »

nog twee van het (nagemaakte) stuurslot: open en dicht.
Bijlagen
P5030451.jpg
P5030450.jpg
P5030449.jpg
P5030448.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die is weer erg mooi geworden Maarten!
JasperA

Bericht door JasperA »

Bijzonder al die nog originele details! En inderdaad een erg fraai rijwiel dat blijkbaar lang onaangetast in een oude schuur heeft gestaan (ook getuige het nikkel op de stuurpen en de remstang).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Desmond

Bericht door Desmond »

Hallo Maarten,

Dat is mooi geworden zo, conserveren is voor een fiets van deze leeftijd zeker te verkiezen boven opnieuw lakken en andere cosmetische ingrepen!
Opmerkelijk blijft dat er in 120 jaar behalve details niet veel veranderd is.
De ketting is zeker breed voor een fiets, Rover bouwde ook motorfietsen in die tijd, wellicht is de keuze gemaakt om een kettingwiel te gebruiken wat al voorhanden was?

Veel plezier met deze fiets en tot ziens bij één van de fietstochten hopelijk later in het jaar,
met vriendelijke groeten,
Desmond
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja apart he, al die oude details?
De ketting is zeker geen motorketting, hoewel een motor in 1901 of die jaren toch ook nog bijna een rijwiel met hulpmotor was.

Voortkomend uit de brede safety kettingen van rond 1890 zag je ze in de jaren daarna steeds smaller worden.
Veel fietsen hadden in 1901 nog een (smalle) ketting met dubbele rollen, en een kettingblad dat telkens een tandje overslaat. Deze heeft al 2 tanden per inch, volgens mij voor Rover destijds het eerste of tweede jaar dat ze dat hadden. Maar nog wel vrij breed dus. Ik ben niet gaan opmeten maar het lijkt op een transportfietsketting.
Plaats reactie