Vernederlandste Raleigh?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
VelpArnhem

Re: Vernederlandste Raleigh?

Bericht door VelpArnhem »

Maarten,

Dank, super. Heb je geantwoord. Wellicht binnenkort foto met lamphaak!

Groet,

Jan
maartenB

Bericht door maartenB »

Jan, kijk je nog een keer in je mail?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
VelpArnhem

Maarten, sorry, net gedaan!

Er is verbazend weinig over te vinden! Is er iemand al hier met een vergelijkbare Raleigh? Foto's?
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Vermoedelijk eentje uit halfweg jaren '60 aan voorrem, frame en voorwiel te zien.
Achterwiel, kettingkast, stuur, zadel, koplamp, ... zijn al zeker niet origineel, maar het lijkt me wel een soliede fiets, dus best conserveren ;)

Succes!
Peter
VelpArnhem

Peter,

Fietst ook prima! Maar dus ook op zoek naar deze onderdelen! Moeilijk te vinden zo blijkt. Van Maarten wel jaren 30 onderdelen, erg leuk maar dat is toch net te oud. Dus gezocht.

Jan
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Hallo Jan,

Beetje late reactie van me...
Ik ben er zeker van dat je fiets prima rijdt. Raleigh fietsen behoorden vroeger tot de top :D .
Hier bij ons (in België) en misschien ook wel in Nederland, kom je vooral de na- oorlogse “Sport", “Superbe" en andere modellen met 26" wielen tegen.
Die van jou is een Roadster model, wat ook meteen te zien is aan het “losse" achterframe, de spatborden zonder opstaande “rug" en het ontbreken van het verchroomde tipje op het voorspatbord.
Het is niet echt goed te zien op de foto' s, maar heeft jouw voorwiel een zn. “Westrick" velg, of is het een gewone Westwood?
De voorrem zelf, is van het oude model (vóór 1966), het frame heeft zo te zien géén olie of vetnippel op de BB, dus is wellicht van na '62-'63.
Vaak, maar dus niet altijd, staat er een "Sir Walter" in onderdelen gestampt. Kijk dus op je stuurpen, de trapcranks enz.

Misschien vindt je hier nog wat meer: http://threespeedhub.com/catalogues/
Kijk dus vooral ook in de onderdelengidsen... ;)

Veel succes,

Peter
VelpArnhem

Peter,

Mooie tips, dank. Site zeker bruikbaar. Er zitten geen vetnippels op of aan. Dus van na 1963 begrijp ik. Stuur is wat ik begreep niet origineel dus Ver- Nederlandst/ Duitst.! Op trapcranks staat een vaag logo. Nummer aan binnenzijde tegen fiets aan. Velgen zijn van Dunlop, 28 inch, Made in England.

Verder dus nog op zoek naar groene metalen kettingkast en chromen lamphaak met Raleigh logo!

Groet,

Jan
Bijlagen
5c9c1220-7e5e-4d0f-9554-15522779366a.jpg
5675ee19-5aac-4dee-ab3d-69a6926867bd.jpg
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Jan,

Zoals ik een beetje vreesde, lijkt ook die voorrem niet correct. Je voorwiel heeft een Westwood- velg en die werden normaal enkel met een trommelrem of met stangenremmen gebruikt.
Volgens mij heeft Raleigh ook geen 28 duims fietsen voorzien van knijpremmen zoals op jouw exemplaar, dus is misschien later toegevoegd?
Ik kan het mis hebben natuurlijk. Misschien hebben latere modellen wél deze combinatie?
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België werd op een bepaald moment verplicht om een voor- en een achterrem te hebben en werden veel fietsen aangepast ...
Kan dus best dat jouw fiets oorspronkelijk enkel een terugtraprem had.

Ook nog dit: tot 1972-'73 hadden Engelse fietsen normaal vooraan 32 spaken, achteraan 40.

Het logo op je pedaalstang is dus “Sir Walter" Raleigh. ;)

Peter
VelpArnhem

Peter,

Dank voor je Raleigh input. De fiets heeft een Duitse verkoopsticker dus ook in Duitsl. is aan de fiets gewerkt en wellicht met Duitse remvoorschriften!?

Al eerder werd aangegeven dat het stuur wellicht Nederlands is en daardoor de remcombinatie niet klopt. Er is moeilijk aan origineel materiaal te komen volgens mij. Voorlopig gaat de Raleigh als een speer met een paar ver- Vernederlandste/ Duitste onderdelen. Wellicht loopt ik nog ergens tegen aan! Gelukkig dat de pedaalstangen Raleigh zijn :)

Groet,

Jan
VelpArnhem

Een klein stapje verder . . .

Gevonden een naar ik denk bijbehorende lamphaak. We kunnen weer verder! Het is moeilijk onderdelen vinden zo blijkt.
Bijlagen
l4.JPG
l1.JPG
Plaats reactie