Gewoonmarky schreef: ↑11 mei 2020, 08.57
Nog niet gelukt...……...
Maar nu blijken de nieuw gekochte velgen ook nog zo oud te zijn dat er geen banden meer voor gemaakt worden. Ik had al de zwaar transportbanden van vredesteijn van Toon Mensinck gekocht, maar die zijn net te groot. Velg is 5,5 cm breed en ca 63 cm doorsnee. Volgens Toon zou het een bandenmaat 50-609 worden...……. (Toevallig iemand nog wat ouds liggen?)
Beginnersfoutje...
Daar had ik je voor gewaarschuwd

Banden in die maat ga je niet vinden, zeker niet in bruikbare staat. Ronald Vijsma heeft een rigoreuze speurtocht gedaan naar alle banden die nog bestaan in die maat en ze allemaal opgekocht (en tevergeefs wereldwijd gezocht naar een modern alternatief), om zijn bakfiets ermeer uit te rusten. Maar het grootste deel ervan is niet bruikbaar meer. Het is ook een maat die rond 1930 uitgefaseerd is, en na de oorlog voor zo ver mij bekend niet meer gemaakt. Zowiezo wil je niet met zulke oude banden rijden onder een bakfiets, en ergens een plofband krijgen, en niet meer naar huis kunnen rijden tot je ooit het geluk hebt een vervanging te vinden.
Daarom zul je 26 inch voorwielen moeten toepassen. Dat is de enige maat waar wel goede banden voor te krijgen zijn. En daarmee bedoel ik geen toerfietsbanden, maar brommer/motor banden, zoals de Schwalbe HS 248, die sterk genoeg zijn om de belasting te kunnen dragen. Geen fietsbanden daaronder, want die zijn niet gemaakt voor de krachten die erop komen te staan. De Schwalbe HS 248 is gemaakt om 150kg per band te kunnen dragen, bij een snelheid van 100km per uur. Aangezien je die snelheid niet zult halen, kan er ook meer gewicht op.
De Vredestein Transport Extra Zwaar banden zijn wel zeer geschikt voor een 28 achterwiel, wat in het algemeen wel 28 x 1,75" is (47x622). Dus die komen zeker nog goed van pas. Moderne banden in die maat hebben vaak te zwakke zijwanden, en zijn meestal niet geschikt om de zijdelingse krachten op te vangen als je door de bocht gaat met je bakfiets. Bij die banden moet je wel goed op de bandenspanning letten: zeker niet harder dan 4 bar, en zeker niet zachter dan 3,75 bar. Te hard, en ze klappen (bij hete zon lucht eruit laten), te zacht, en het is alsof je door de modder rijdt. Als je dat aanhoudt, kun je al heel wat bandenellende voorkomen.
En je velgen afplakken met hoge sterkte tape, want velglinten slijten zo door. Dat scheelt ook heel wat klapbanden. Ik gebruik Tesa textieltape zwart 38 mm. Voor smallere velgen zaag ik zo'n rol door met de figuurzaag, om de juiste breedte te krijgen.
P.s. lekke banden of klapbanden met een bakfiets zijn geen pretje. Je loopt er niet even mee naar huis, of je zet hem niet even op zijn kop om een band te plakken. Ik rij nu 8 jaar bakfiets, dus ik spreek uit ervaring, en heb van heel wat banden ellende inmiddels mijn lessen geleerd. Rij ik de stad uit, dan neem ik zeker plakspullen en reserve binnenbanden mee, en gereedschap om mijn achterwiel uit te halen mee. Ga ik echt ver, dan gaat er ook een reserve buitenband voor mijn achterwiel mee. Ook al gaat lekvrij rijden tegenwoordig in het algemeen goed, het is al meer dan eens voorgekomen dat iemand een band heeft lek geprikt terwijl ik ergens ver van huis stond geparkeerd. Dat soort figuren loopt ook nog steeds rond helaas.