Pagina 2 van 2
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 26 jul 2020, 14.25
door theodorus
Ik heb geen idee welk merk dit is .
Maar Empo heeft deze trapas ook gebruikt.
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 26 jul 2020, 22.06
door Jeroen oude fiets
Bij Empo stond het jaartal in deze trapas.
De merken Senders en Serva hebben deze trapas ook, vaak stond de merknaam dan op de trapas, soms ook het jaartal.
Het balhoofdplaatje van Senders heeft 3 gaatjes, 2 naast elkaar en 1 in het midden eronder. Zit er nog een gaatje onder?
Groeten Jeroen
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 26 jul 2020, 22.09
door peterbakker
Hoi Jeroen. Wel gezocht maar niet gevonden !( het 3e gaatje dus !!)
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 26 jul 2020, 22.18
door Jeroen oude fiets
Soms zit een gaatje dicht, zeker als de fiets een nieuwe verflaag gekregen heeft.
Misschien geeft de trapas meer info.
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 27 jul 2020, 06.13
door peterbakker
Hij zit nog in de originele kap. Het biezenpatroon is zelfs ( vaag)nog te zien .
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 27 jul 2020, 10.19
door Fotomaan
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 27 jul 2020, 14.42
door Jeroen Zuiderwijk
peterbakker schreef: ↑26 jul 2020, 11.57
Ik denk toch dat het geen Juncker is . Vml ander voorwiel. De bouw is totaal anders dan de " WKC" . Heeft best een lange wielbasis, 122 cm . De voorvork is volgens mij wel origineel. Heeft dezelfde grondlak als het frame , donkerrood / bruin (zie foto voorvork). De vorkkroon is hetzelfde als mijn batavus transportfiets uit 51... Het zal vml een onbekende fiets blijven !
W.K.C. komt uit een heel andere fabriek, uit Duitsland namelijk. Voor Juncker zelf fietsen bouwde lieten ze ze bouwen door W.K.C. in Solingen (evenals Maxwell, voordat ze Maxwell heetten). Dus het is niet zo vreemd dat je geen overeenkomsten vindt. W.K.C. ging tijdens de Depressie in 1929 failliet, toen stopte ook de aanlevering van W.K.C rijwielen. In 1933 is W.K.C. weer opgestart, maar dan alleen voor het maken van o.a. zwaarden. Ze bestaan nog steeds:
https://www.wkc-solingen.de/en/wkc/history
De voorvork lijkt me inderdaad een Batavus uit de jaren '50, mogelijk zelfs ook van een transportfiets afkomstig.
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 27 jul 2020, 17.32
door fietser
Dat Juncker en Druijf (Maxwell) fietsen bij WKC kochten wil niet zeggen dat ze uitsluitend daar kochten.
Dat WKC alleen maar tot 1929 fietsen produceerde klopt niet, ze zijn tot op de dag van vandaag bezig. Zie voor de bedrijfsgeschiedenis
hier.
De voorvork van de fiets in kwestie hier is niet merkspecifiek.
Groeten,
fietser
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 30 jul 2020, 09.32
door Jeroen Zuiderwijk
fietser schreef: ↑27 jul 2020, 17.32
Dat Juncker en Druijf (Maxwell) fietsen bij WKC kochten wil niet zeggen dat ze uitsluitend daar kochten.
Dat WKC alleen maar tot 1929 fietsen produceerde klopt niet, ze zijn tot op de dag van vandaag bezig. Zie voor de bedrijfsgeschiedenis
hier.
De voorvork van de fiets in kwestie hier is niet merkspecifiek.
Groeten,
fietser
Dank je voor de aanvullingen/correcties. Mijn informatie is nog altijd vrij beperkt, dus fijn om gecorrigeerd te worden waar ik het mis heb!
De geschiedenis beschrijving op de W.K.C. website geeft de indruk dat het bedrijf geheel niet meer bestond tussen 1929 en 1933. Maar vanuit de wikipedia pagina lijkt het erop dat losse afdelingen bleven bestaan, maar dan wellicht niet onder de naam W.K.C. Dat verklaart dan ook waarom in het artikel van Cyclophile uit 1932 hij beschrijft dat Maxwell bakfietsen (nog steeds) hoofdzakelijk met W.K.C. onderdelen werden gebouwd. Na 1933 zie ik die onderdelen (zoals het type crankstel) niet meer terug in de prijscouranten. Bij Juncker heb ik minder informatie over de W.K.C. rijwielen die door Juncker geleverd werden. Maar in ieder geval zie ik daar vanaf 1929 ook geen W.K.C. rijwielen meer terug bij Juncker.
Re: Ouwe fiets!
Geplaatst: 30 jul 2020, 10.13
door fietser
WKC was onderdeel van een concern dat bij het faillissement (van het moedebedrijf) in onderdelen is verkocht, net zoals dat nu ook regelmatig gebeurt. De WKC-website waar jij het over hebt is niet van WKC als geheel maar van één van de verzelfstandigde bedrijfsonderdelen. Die hebben dus hun eigen perspectief op de geschiedenis.
De fietstak van WKC heeft wel altijd de eigen naam behouden. Wat een beetje vreemd is, is dat ze in Nederland altijd werden aangeduid als WKC (WKC-rijwielen) terwijl in Duitsland al vóór 1900 door WKC de merknaam Patria gevoerd is. WKC Patria is daar dus inmiddels zo'n 120 jaar een begrip.
Wat het importeurschap betreft: dat ging voor de provincies in Midden- en Zuid-Nederland op 1 september 1926 over van Juncker op Druijf (Maxwell). Voor hoe lang, dat weet ik niet.
Groeten,
fietser