Zilverkleurige 28 1 1/2 wielen set en Thompson trapas

HarryK

Re: Zilverkleurige 28 1 1/2 wielen set en Thompson trapas

Bericht door HarryK »

Crank, trapas, banden, velglinten, stalen ongekleurde wielenset, alles besteld!
Met drie kinderen koop ik de laatste jaren bijna niets voor mijzelf, dus nu kijk ik uit naar de bezorgers!

Trouwens: op Customcruisers zag ik een pasbus BSA staan. Is dit tbv ombouw van Thompson naar BSA?

Groet,
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

HarryK schreef: 30 aug 2020, 13.50 Ik begrijp jouw vraag Werner. Toen ik vorige week mijn trapas doormidden trapte, dacht ik: Wat gebeurt mij nou? Een massieve staaf van 15 cm gaat toch niet stuk door mensenbenen?
De as heeft een hap eruit ten plaatse van de spie, en dat is een verzwakking. Je krijgt flinke spanningsconcentraties in de hoek van het spievlak. Om een nieuwe as in een keer doormidden te trappen, heb je flink wat kracht nodig (kan wel). Maar ook bij een lagere kracht krijg je vermoeiing van het metaal, en uiteindelijk na lang genoeg trappen scheurt hij door. De standaard asdikte van 15.8mm is eigenlijk te dun. Je had ook assen van 17mm dik, en bij transportfietsen tot wel 18mm. Die zijn veel robuuster. Ook met een hap eruit voor de spie is er veel meer materiaal over, waardoor de spanning veel lager ligt, en in het algemeen vermoeiing niet optreedt (maar kan nog steeds wel bij een flink potige gebruiker). Daarnaast speelt de kwaliteit van het staal ook een grote rol. De taaiheid of brosheid en treksterkte verschilt enorm tussen verschillende staalsoorten en warmtebehandelingen ervan. Dat zie je niet aan de as. Daarnaast kan er vanalles aan mishandeling hebben plaatsgevonden, zoals spieën erin hammeren zonder de crank te ondersteunen, waarbij de trapas (en de kogellagers!) de klappen van de hamer opvangen, en kunnen beschadigen. Of met los zittenden spieën rond rijden, waardoor de spievlakken beschadigen. En daarnaast heb je ook nog schade aan de lagers door slijtage, helemaal als er met uitgedroogde lagers wordt gereden. Lagers smeer je niet alleen om ze soepel te laten draaien, maar ook om schade te voorkomen tussen de kogel en het loopvlak.
HarryK

Bericht door HarryK »

Heren,
Beide fietsen weer in orde gemaakt. Heb de trapas incl crank besteld. Deze werd geleverd met 40mm inslagcups waar mijn crankhuls of lug maar 38mm toestond. De oude cups waren goed. Maar vanzelfsprekend pasten de lagers niet. Gelukkig draaide mijn vorige trapas dmv 15 kogels aan beide zijden. Hup, die erin gedaan en helemaal fijn in orde.
In de tijdelijke fiets nieuwe wielen gekocht, en direct voor beide fietsen 4 nieuwe binnen- en buitenbanden.
Vanaf Marktplaats heb ik ook banden gekocht in de maat 40-635. Dus 28 maal 1 1/2. Deze zijn van het merk Benson, maar ik vind mijn Schwalbes mooier staan. Wie woont er in NoordNL en wil deze banden gratis hebben? Ze zien er classic uit.
Groet,
Plaats reactie