Pagina 2 van 4

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 18.30
door Maarten Waarlé
Ja, jammer dat er steeds wat verloren gaat.
Eigenlijk zou de vereniging zich zelf een museum moeten gunnen. Wij zijn in Nederland zowat de enige die de fiets als nationaal erfgoed zien en hebben ook de kennis en ''liefde'' voor het materiaal.
Ergens centraal in Nederland , Utrecht bijvoorbeeld.
Een plek waar de Nederlandse rijwielindustrie en de maatschappelijke ontwikkeling rond de fiets tot haar recht komt.
En een plek die toekomstbestendig is. Die bijvoorbeeld bezocht wordt door betalende scholen voor een stukje geschiedenis of techniekonderwijs.
Het liefst met een clubhonk en werkplaats. En met de Verenigingsvoorzitter als vrijwillig directeur en met bijvoorbeeld een team van drie uitvoerders waarvan er om de twee jaar een plek wordt gekozen/herkozen. Genoeg vrijwilligers voor het dagelijks beheer lijkt me.
En meer dan genoeg interessant materiaal om de Nederlandse rijwiel geschiedenis vorm te geven.
Naast een aantal fietsen die de vroegste geschiedenis tonen moeten er dan ook ''aangeklede'' transportfietsen en bakfietsen staan compleet met slagers jongens en voddenboeren (in wassen beeld techniek bijvoorbeeld).
flinke foto uitvergrotingen van fabrieken, werknemers en werkplaatsen. lokale verhalen, Een draaibank , een functionele werkplaats .
In samenwerking met de ANWB het succesvolle verhaal van de rijwielinfrastructuur uitbeelden ,dat soort dingen.
Uitbeeldingen van het maatschappelijk belang van de fiets.
Een meer cultuur museum dan een techniek museum misschien.of juist een uitgebalanceerde combi.
Ook een plek waar we onze collectie (of een deeltje er van) kwijt kunnen In wissel tentoonstelling of permanent voor een belangrijke fiets.
De merken die we mooi vinden of juist die speciale waar er nog maar een van is. Natuurlijk met uitvergrotingen van catalogi, en andere ondersteunende verhalen.
En natuurlijk ook een plek om eens een bakkie koffie te doen en sterke verhalen te vertellen.
Ik denk dat we daarmee ,eenmaal geworteld en zich zelf bewezen hebbende, het beste verweer hebben tegen de teloorgang van ons rijdend erfgoed. Een instituut. Daar waar je heen gaat als je er eens wat meer over wil weten.

Groeten,
Maarten

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 21.08
door non-fixie
Het is wel een interessant vraagstuk.

Aan de ene kant gaan er nog steeds historische fietsen verloren, maar aan de andere kant zijn er nog nooit zoveel historische fietsen te bekijken geweest en is hun historie ook nog nooit zo toegankelijk geweest als nu.

Mijn favoriete fietsmuseum is dat van de Global Village, de collectieve verzameling van alle liefhebbers die hun fietsen online tonen en er over vertellen op de vele forums, websites en blogs die dit virtuele dorp rijk is. Breng eens een bezoekje aan The Cabe (https://thecabe.com/forum/) of Tonton Velo (https://forum.tontonvelo.com/index.php) en je weet wat ik bedoel.

Sommige van die online museumafdelingen bezoek ik vrijwel dagelijks om er de nieuwste aanwinsten te bewonderen en er met mede-liefhebbers over te spreken. Dat gaat me bij fysieke musea niet lukken, ben ik bang.

En zeg nou zelf, in welk fysiek museum kun je anderhalf uur lang een fiets in detail bestuderen onder het genot van een glas cognac en een goede sigaar?

Ik ben er overigens van overtuigd dat er daardoor tegenwoordig ook heel wat minder interessante fietsen bij het oud ijzer terecht komen dan pakweg twintig jaar geleden.

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 21.44
door de rode
Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 sep 2020, 21.29
de rode schreef: 10 sep 2020, 16.37 is het merk /type geheim ????
Nee, dat lijkt me niet. Het is een Gazelle transportfiets uit 1922.
wat is er allemaal niet origineel meer aan /weggegooid ?

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 22.24
door Jeroen Zuiderwijk
de rode schreef: 11 sep 2020, 21.44
Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 sep 2020, 21.29
de rode schreef: 10 sep 2020, 16.37 is het merk /type geheim ????
Nee, dat lijkt me niet. Het is een Gazelle transportfiets uit 1922.
wat is er allemaal niet origineel meer aan /weggegooid ?
De voorvork en voordrager blijkt. Het was de enige vroege Gazelle voordrager die ik ken (alle andere Gazelles uit die periode hebben geen originele voordrager). En de voorvork was van het model met vernikkelde puntvormige kroon (nog twee exemplaren van bekend). De voordrager was rot, en de eigenaar dacht dat de voorvork er niet op hoorde, omdat het niet op een (latere) Gazelle voorvork leek. Het crankstel was helaas al niet origineel meer, dus het kettingwiel met Gazelle in letters ontbrak al.

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 22.26
door Jeroen Zuiderwijk
non-fixie schreef: 11 sep 2020, 00.12 Ik mag altijd graag zien hoe Amerikanen dat aanpakken. Die hebben op een of andere manier veel minder last van hun eigen mening dan wij Nederlanders. ;)

Als zich daar iemand met iets bijzonders op een forum meldt en vraagt hoe je daar het best een fixie van kan maken, dan gaat gesprek meestal ongeveer als volgt, met veel respect en tact:

1. Welkom! En gefeliciteerd met je vondst! Mooie fiets! En bedankt dat je hem hier met ons deelt.
2. Best een bijzondere, en het is misschien wel goed om te weten dat ...
3. Maar het is jouw fiets en het belangrijkste is dat jij er plezier aan beleeft.

Dat is meestal voldoende om onbedoelde rampen te voorkomen.
Dank je! Ik zal dat in me opnemen voor een volgende keer als ik mijn reactie gaat formuleren.

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 11 sep 2020, 22.36
door Jeroen Zuiderwijk
Maarten Waarlé schreef: 11 sep 2020, 18.30 Ja, jammer dat er steeds wat verloren gaat.
Eigenlijk zou de vereniging zich zelf een museum moeten gunnen. Wij zijn in Nederland zowat de enige die de fiets als nationaal erfgoed zien en hebben ook de kennis en ''liefde'' voor het materiaal.
Ergens centraal in Nederland , Utrecht bijvoorbeeld.
Een plek waar de Nederlandse rijwielindustrie en de maatschappelijke ontwikkeling rond de fiets tot haar recht komt.
En een plek die toekomstbestendig is. Die bijvoorbeeld bezocht wordt door betalende scholen voor een stukje geschiedenis of techniekonderwijs.
Het liefst met een clubhonk en werkplaats. En met de Verenigingsvoorzitter als vrijwillig directeur en met bijvoorbeeld een team van drie uitvoerders waarvan er om de twee jaar een plek wordt gekozen/herkozen. Genoeg vrijwilligers voor het dagelijks beheer lijkt me.
En meer dan genoeg interessant materiaal om de Nederlandse rijwiel geschiedenis vorm te geven.
Naast een aantal fietsen die de vroegste geschiedenis tonen moeten er dan ook ''aangeklede'' transportfietsen en bakfietsen staan compleet met slagers jongens en voddenboeren (in wassen beeld techniek bijvoorbeeld).
flinke foto uitvergrotingen van fabrieken, werknemers en werkplaatsen. lokale verhalen, Een draaibank , een functionele werkplaats .
In samenwerking met de ANWB het succesvolle verhaal van de rijwielinfrastructuur uitbeelden ,dat soort dingen.
Uitbeeldingen van het maatschappelijk belang van de fiets.
Een meer cultuur museum dan een techniek museum misschien.of juist een uitgebalanceerde combi.
Ook een plek waar we onze collectie (of een deeltje er van) kwijt kunnen In wissel tentoonstelling of permanent voor een belangrijke fiets.
De merken die we mooi vinden of juist die speciale waar er nog maar een van is. Natuurlijk met uitvergrotingen van catalogi, en andere ondersteunende verhalen.
En natuurlijk ook een plek om eens een bakkie koffie te doen en sterke verhalen te vertellen.
Ik denk dat we daarmee ,eenmaal geworteld en zich zelf bewezen hebbende, het beste verweer hebben tegen de teloorgang van ons rijdend erfgoed. Een instituut. Daar waar je heen gaat als je er eens wat meer over wil weten.

Groeten,
Maarten
Het klinkt als een fijn idee. Zulke ideeen vallen of staan natuurlijk met de financieen die ervoor nodig zijn. Een flink pand om zoiets te huisvesten zal niet goedkoop zijn. Een oude monumentale fabriek o.i.d. zou een mooie ruimte vormen voor iets dergelijk. Als ik op mijn werk door de (moderne in bedrijf zijnde) hallen loop, dan denk ik toch altijd aan hoe zo'n ruimte gevuld zou kunnen zijn met duizenden rijwielen. Oude fabrieken worden vaak gebruikt voor artistieke ruimtes. Maar waarom in plaats daarvan niet ter ere aan het rijwiel? En het feit dat je daar eigen exemplaren onderdak zou kunnen bieden, zou natuurlijk ook allerlei andere leuke opties geven. Zo kun je fiets tochten organiseren, zonder eerst nog je fiets ter plekke moet brengen. Af en toe erheen, lekker sleutelen, anderen ontmoeten, en andermans rijwielen en nieuwe aanwinsten bewonderen. Ik zie het wel zitten :)

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 12 sep 2020, 08.06
door de rode
Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 sep 2020, 22.24
de rode schreef: 11 sep 2020, 21.44
Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 sep 2020, 21.29
Nee, dat lijkt me niet. Het is een Gazelle transportfiets uit 1922.
wat is er allemaal niet origineel meer aan /weggegooid ?
De voorvork en voordrager blijkt. Het was de enige vroege Gazelle voordrager die ik ken (alle andere Gazelles uit die periode hebben geen originele voordrager). En de voorvork was van het model met vernikkelde puntvormige kroon (nog twee exemplaren van bekend). De voordrager was rot, en de eigenaar dacht dat de voorvork er niet op hoorde, omdat het niet op een (latere) Gazelle voorvork leek. Het crankstel was helaas al niet origineel meer, dus het kettingwiel met Gazelle in letters ontbrak al.
tja ;moeilijk .... dan heb je eigenlijk al precies niets meer over voor een goede uitgangsbasis :cry:

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 12 sep 2020, 08.14
door de rode
Maarten , het idee klink geweldig , er zijn jammer-genoeg fietsmusea in Nederland die historische ,,vaderlandsche,, exemplaren /collecties via de achterdeur lieten verdwijnen :shock: , het is altijd een beetje dubbel als mensen iets schenken aan een museum met het idee van ;dit is bijzonder en nu blijft het behouden voor het nageslacht en het gaat vervolgens een magazijn in om later in de uitverkoop te doen :oops:

Er kleven ook nadelen aan eigen fietsen tentoon stellen in een gemeenschappelijke ruimte ; kleine onderdelen kunnen verdwijnen in zakken van ,,belangstellenden ,, :o .
Zo ken ik iemand met een aanzienlijke collectie bromfietsen van een bepaald merk die z,n museumpje openstelde tijdens een toertocht van een club en daarna moest concluderen dat e.e.a[zoals beldoppen] verdwenen was ...

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 12 sep 2020, 09.36
door maartenB
Ik ben ook helemaal voor zo'n museum. Serieus goed plan. Gisteren droomde ik nog van de aankoop van een oude fabriek. Zie foto. Maar het budget is te klein. En kraken lijkt me geen goed idee.

In Ommen hebben ze een klein maar fijn fietsmuseum in een oude winkel, in meen in Velp ook.

Dat zou voor onze vereniging ook wel een opstapje kunnen zijn naar een vaste locatie. Wie zet er zijn schouders onder? :lol:

Re: Algemene vraag m.b.t. behoud van belangrijke rijwielen

Geplaatst: 12 sep 2020, 10.06
door Maarten Waarlé
Ik ben het met non-fixie zeker eens dat internet heel veel goed doet voor het behoud van oude rijwielen.
Zelf heb ik ook veel fietsen ''gered'' en informatie gevonden door internet.
Eigenlijk geldt dat voor heel veel dingen in onze maatschappij.
Waarom naar een winkel gaan als het aanbod veel groter en goedkoper is op internet. Even zo de bioscoop en ga nog even door.
Voordeel van een internet fietsen museum is dat het veel democratischer is. Iedereen mag z`n wrakje er op zetten en de belangstelling doet de rest.
Vinden veel mensen het een interessant wrakje dan wordt het belangrijk.
Bij een life museum moet je mensen hebben die een selectie maken. Het is niet verstandig om een hal met roestige halve dingen vol te zetten lijkt me. Wel een zolder eventueel met voorraad/archief. Dat kan wel en hebben diverse musea ook. Denk aan kasten vol met fossielen...of het Openluchtmuseum die het zelfs tentoonstelt in een gebouw.
Overigens is zo`n oude fabriek zoals Jeroen omschrijft wel een mooie locatie voor zo iets.
IK zie nu al typende ook Maarten`s reactie. Geweldig gebouw die looierij!

De drie-D wereld van een echt museum annex werkplaats annex club home lijkt me wel heel leuk en kan door de componenten werkplaats en club home zeker ook weg blijven van het stoffige imago.
Inderdaad veel haken en ogen waar het gaat om beveiliging en verzekering , inspraak en afspraak , bekostiging en sponsoring/deelname, locatie en toeloop.
Er is overigens ook een Utrechts initiatief tot het oprichten van een museum gaande. Ik heb geen idee hoe ver dat is gevorderd en in hoeverre dat een particulier initiatief is.
Misschien is aanschuiven bij het openluchtmuseum wel iets. Genoeg gebouwen die leeg staan en voldoende bezoekers.

Groeten,
Maarten