Vandaag dagje vrij genomen om langs het Batavus Museum te gaan. Als een kind in een snoepwinkel heb ik me eerst aan alles staan vergapen. Het conceptmodel van de latere KNWU-tijdritfiets is 1 van de mooiste fietsen die ik ooit heb gezien, en tot vanochtend wist ik niet eens van het bestaan af..
Maar ik kwam er voor de Supersport van Theo de Kogel. Prachtig mooi exemplaar! Ik heb m'n eigen ernaast gezet en samen met de vrijwilligers staan staren. Er vielen een paar dingen op:
-de onderste buizen van mijn wiegframe glooien sterker, het frame heeft daardoor nog meer een buikje
-mijn wiegframe heeft een 'opengewerkt' balhoofd met streepjes in de lak die dat accentueert, de fiets in het museum heeft gladde lugs maar wel dezelfde streepjes
-balhoofdplaatje, stripings, octrooinummer op de buis... dat komt allemaal overeen
-framenummer van het museumexemplaar is 30317

- IMG_8455.JPG (182.83 KiB) 5288 keer bekeken

- IMG_8458.JPG (127.48 KiB) 5288 keer bekeken

- IMG_8465.JPG (204.38 KiB) 5288 keer bekeken
De man van het museum wist nog een exemplaar te staan, bij een bedrijf dat de decals voor Batavus verzorgd. Met hem daar meteen heen gereden want nu waren we wel nieuwsgierig..

- IMG_8471.JPG (269.97 KiB) 5288 keer bekeken

- IMG_8481.JPG (221.57 KiB) 5288 keer bekeken

- IMG_8484.JPG (218.93 KiB) 5288 keer bekeken
Deze derde Supersport was ooit een keer grof herlakt, want alle lijnen in het lakwerk waren verdwenen. Verder nog wel grotendeels origineel. Deze Supersport lijkt sterk op mijn exemplaar. Zelfde balhoofdstijl, zelfde B-balhoofdplaatje net zoals de andere 2, zelfde wat meer glooiende onderbuizen. Framenummer: 3148.
Verder weinig aanwijzingen voor een datering... de velg achter is hetzelfde type velg als mijn achtervelg, en er zit een Torpedo-naaf in met de letter M en D.P.; hier op het forum stond ergens dat dat na-oorlogs moet betekenen maar dat de datering dan verder raadselachtig is. De velg voor is een ander type velg; er zit een Sturmey Archer naafdynamo in met "10 53" er in gestanst. Is dat dan 1953? Probleem is alleen dat de velg en de koplamp en de naafdynamo een latere aanpassing lijken te zijn, het lijkt op basis van gebruikssporen alsof er eerder een gewone dynamo op zat.
Samenvattend!
-met framenummer 917 is mijn exemplaar inderdaad wel een hele vroege; het exemplaar van het decalbedrijf zit dicht in de buurt en lijkt er dan ook sterk op.
-als het exemplaar van Theo met framenummer 30317 uit 1947 komt, zouden de andere twee dus van voor '47 moeten zijn, wat wel klopt met de afmontage op mijn exemplaar. Maar het verschil tussen 30317 en 917 is wel erg groot, is dat wel logisch ?!
-alledrie de exemplaren zijn van voor 1953, want toen begon de bekende, meer uitbundige versie van de Supersport
Tot zover..
