project Husqvarna

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 674
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: project Husqvarna

Bericht door fietshobbyist »

judith# schreef: 21 jun 2024, 21.14 buur denkt dat we hem echt wel mooi kunnen spuiten
Daar twijfel ik niet aan maar het is wel typisch iets voor brommerliefhebbers om hun oldtimer als nieuw te restaureren door te gaan spuiten. Ik zou dit frame eerst eens schoonmaken met petroleum en daarna een of andere olie erop en dan eens kijken hoe je het vindt. Daarna kun je besluiten of je het zo laat of niet.
ReinvB
Berichten: 418
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: project Husqvarna

Bericht door ReinvB »

Ook in Zweden is er een vereniging ,vooral hun oude website is erg informatief. https://chf-arkiv.cykelhistoriska.se/old/ .Ik hen ooit begrepen dat de zweedse fietsen vooral vlak na de oorlog in Nederland werden verkocht.
Gebruikersavatar
judith#
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2024, 17.10

Re: project Husqvarna

Bericht door judith# »

@durabo88: bedankt voor de uitleg en de goede wensen!

@fietshobbyist: vandaag in de werkplaats kwam toevallig ook een andere oldtimerliefhebber deze zaak nog bepleiten en we hebben even gekeken hoe dat dan wordt (ook heel mooi hoor!), maar na 12 nieuwe rondjes twijfelen, blijf ik toch bij het plan om voor het frame een poging te doen richting herstel in oorspronkelijke kleur, en de rest mag (in mooi contrast, vind ik) in schoongemaakte roestige glorie zijn ge-oliede historie laten zien.
zoals de velgen: die waren ooit ook donkerrood en zijn mooi egaal geroest en ik denk niet dat dat met spuiten mooi zou worden. dus die mogen dan zo blijven. denk ik ;- )

@reinvb: dank je wel! die site had ik inderdaad al gevonden en de fiets die ik heb staat er precies op! heel leuk om te zien. hij is dus naar alle waarschijnlijkheid uit 1947. en tot mijn spijt hoort de eenvoudigere kettingkast die ik heb, oorspronkelijk wel degelijk op deze fiets... ik had zo graag zo'n mooie weelderige gehad...


vandaag weer verder.
vooral nog weer ontvetten, poetsen en schuren.
en mijn primeur als uitdeuker (spatbord) en eindslijper (afwerking in best mooie ronding).

hier nog de foto's van de gepoetste verlichting en bel:
IMG_20240624_083509.jpg
IMG_20240624_083509.jpg (263.46 KiB) 635 keer bekeken

het blikje dat we samen met poetsdoekje en sleutel in het houdertje/tasje vonden:
IMG_20240624_131547.jpg
IMG_20240624_131547.jpg (371.65 KiB) 635 keer bekeken

en het achterspatbord dat aan de onderkant onherstelbaar gescheurd en verfrommeld was: een nieuwe ronding erin.
IMG_20240624_091927.jpg
IMG_20240624_091927.jpg (450.07 KiB) 635 keer bekeken
okay then :mrgreen:
Plaats reactie