project Husqvarna
project Husqvarna
kleine introductie:
deze Husqvarna heb ik een jaar of 15 geleden gekocht samen met een oude deur waar ik geen korting op kreeg, maar wel deze fiets bij kon krijgen.
goede deal :- )
de banden waren geheel verweerd, en met een paar nieuwe banden heb ik hem als stadfiets gebruikt. de voorlamp deed het zelfs nog!
helaas ben ik (nog) niet zo handig met techniek, maar nu heb ik een superhandige achterbuurman bereid gevonden mij wat te leren en te helpen om deze fiets op te knappen.
ik had al wat op dit forum gelezen en ben daardoor na gaan denken wat ik ermee wil: (zoveel mogelijk) terug naar nieuwstaat, of 'gewoon' opknappen. ik was van plan hem gewoon netjes te maken en technisch weer fijn, maar de buur denkt dat we hem echt wel mooi kunnen spuiten in de originele kleur (ossenbloedrood) die we vonden tijdens het uit elkaar halen.
dus daar ga ik dan nu wel voor.
verchromen en zilver spuiten niet.
hier een paar foto's van de huidige situatie.
er zit een metalen tasje achterin de bagagedrager, dat hebben we open kunnen krijgen.
erin een platte roestige moersleutel, een half verweerd poetsdoekje en een roestig blikje met plakkertjes.
een leuke vondst!
er zit daar ook een soort houdertje, de buur denkt dat dat voor een pompje is. zit er niet meer bij. misschien vind ik dat nog ergens!
dit zadel opknappen wordt wel erg moeilijk denk ik. dus maar uitkijken naar een andere.
de leuke draaibel deed het niet meer. ik kon hem vrij makkelijk open krijgen en meteen de diagnose stellen: gebroken veertje! ook naar op zoek.
de koplamp heeft het altijd gedaan tot mijn grote verbazing en plezier. hoe heerlijk om weer het fijne geluid van een dynamo te horen in het donker! inmiddels heb ik het metaal van de voorlamp, het achterlichtje en de dynamo met staalwol alweer heel mooi glanzend gekregen en de buur heeft intussen het kunststof voorzichtig kunnen polijsten, waardoor het nu nog wel wat geel, maar toch zeker doorschijnend is!
het bagagerek boven het voorwiel heb ik er ook al afgehaald.
het merkschildje heb ik er netjes af kunnen krijgen (met behoud van de minischroefjes), zodat dat stuk van het stuur ook goed schoongemaakt kan worden. hieronder zagen we goed wat de oorspronkelijke kleur van de fiets was.
ik heb geleerd hoe het kan dat de stuurpen zo stevig in het frame zit en dat je deze niet zomaar eruit kunt trekken, maar eerst een tik nodig heeft zodat het tapse stukje dat het gespleten stuk uit elkaar drukt zodat het knelt, eruit schiet.
(voor jullie vast niks nieuws, maar ik schrijf het hier even op zodat ik het zelf onthoud).
ook heb ik de slijptol leren gebruiken (voor de schroeven die zich niet gewonnen gaven) en weet ik nu waarom het zo lang duurt om een moer af te draaien van een heel fijne schroefdraad.
allerbelangrijkste les: ondanks dat Links in principe (!) Los is, is Links soms Vast. zo verloren we een tussenring aan de stuurpen...
inmiddels ligt de fiets in honderd stukken op de brug: iemand heeft ooit de fiets deels (?) zilver geprobeerd te schilderen.
de ketting eraf krijgen was moeilijk. het 'visje' zat verklonken, dus die moest eraf geslepen. hij is nu los en ik heb geen idee hoe die dan weer aan elkaar moet, maar dat weet de buur.
sommige Husqvarna's hebben een buitengewoon mooie kettingkast (zie ook ansichtkaart Husqvarna op dit forum). helaas heeft mijn fiets een saaie... misschien kan ik aan zo'n hele mooie kettingkast komen en ik denk dat ik die dan toch wel stiekem op deze fiets zet!
het achterlichtje is van supermooi dieprood glas en blijkt het (aan een losse accu getest) ook nog stralend te doen! de bedrading van beide lampen moet even helemaal opnieuw.
volgende week gaan we verder!
dan zal ik ook even foto's maken van de hoogglanzende lampen en bel.
deze Husqvarna heb ik een jaar of 15 geleden gekocht samen met een oude deur waar ik geen korting op kreeg, maar wel deze fiets bij kon krijgen.
goede deal :- )
de banden waren geheel verweerd, en met een paar nieuwe banden heb ik hem als stadfiets gebruikt. de voorlamp deed het zelfs nog!
helaas ben ik (nog) niet zo handig met techniek, maar nu heb ik een superhandige achterbuurman bereid gevonden mij wat te leren en te helpen om deze fiets op te knappen.
ik had al wat op dit forum gelezen en ben daardoor na gaan denken wat ik ermee wil: (zoveel mogelijk) terug naar nieuwstaat, of 'gewoon' opknappen. ik was van plan hem gewoon netjes te maken en technisch weer fijn, maar de buur denkt dat we hem echt wel mooi kunnen spuiten in de originele kleur (ossenbloedrood) die we vonden tijdens het uit elkaar halen.
dus daar ga ik dan nu wel voor.
verchromen en zilver spuiten niet.
hier een paar foto's van de huidige situatie.
er zit een metalen tasje achterin de bagagedrager, dat hebben we open kunnen krijgen.
erin een platte roestige moersleutel, een half verweerd poetsdoekje en een roestig blikje met plakkertjes.
een leuke vondst!
er zit daar ook een soort houdertje, de buur denkt dat dat voor een pompje is. zit er niet meer bij. misschien vind ik dat nog ergens!
dit zadel opknappen wordt wel erg moeilijk denk ik. dus maar uitkijken naar een andere.
de leuke draaibel deed het niet meer. ik kon hem vrij makkelijk open krijgen en meteen de diagnose stellen: gebroken veertje! ook naar op zoek.
de koplamp heeft het altijd gedaan tot mijn grote verbazing en plezier. hoe heerlijk om weer het fijne geluid van een dynamo te horen in het donker! inmiddels heb ik het metaal van de voorlamp, het achterlichtje en de dynamo met staalwol alweer heel mooi glanzend gekregen en de buur heeft intussen het kunststof voorzichtig kunnen polijsten, waardoor het nu nog wel wat geel, maar toch zeker doorschijnend is!
het bagagerek boven het voorwiel heb ik er ook al afgehaald.
het merkschildje heb ik er netjes af kunnen krijgen (met behoud van de minischroefjes), zodat dat stuk van het stuur ook goed schoongemaakt kan worden. hieronder zagen we goed wat de oorspronkelijke kleur van de fiets was.
ik heb geleerd hoe het kan dat de stuurpen zo stevig in het frame zit en dat je deze niet zomaar eruit kunt trekken, maar eerst een tik nodig heeft zodat het tapse stukje dat het gespleten stuk uit elkaar drukt zodat het knelt, eruit schiet.
(voor jullie vast niks nieuws, maar ik schrijf het hier even op zodat ik het zelf onthoud).
ook heb ik de slijptol leren gebruiken (voor de schroeven die zich niet gewonnen gaven) en weet ik nu waarom het zo lang duurt om een moer af te draaien van een heel fijne schroefdraad.
allerbelangrijkste les: ondanks dat Links in principe (!) Los is, is Links soms Vast. zo verloren we een tussenring aan de stuurpen...
inmiddels ligt de fiets in honderd stukken op de brug: iemand heeft ooit de fiets deels (?) zilver geprobeerd te schilderen.
de ketting eraf krijgen was moeilijk. het 'visje' zat verklonken, dus die moest eraf geslepen. hij is nu los en ik heb geen idee hoe die dan weer aan elkaar moet, maar dat weet de buur.
sommige Husqvarna's hebben een buitengewoon mooie kettingkast (zie ook ansichtkaart Husqvarna op dit forum). helaas heeft mijn fiets een saaie... misschien kan ik aan zo'n hele mooie kettingkast komen en ik denk dat ik die dan toch wel stiekem op deze fiets zet!
het achterlichtje is van supermooi dieprood glas en blijkt het (aan een losse accu getest) ook nog stralend te doen! de bedrading van beide lampen moet even helemaal opnieuw.
volgende week gaan we verder!
dan zal ik ook even foto's maken van de hoogglanzende lampen en bel.
okay then 

- Loopt spaak
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: project Husqvarna
Hoi judith,
Erg leuk project!
Als je een fiets compleet gaat reviseren let heel goed op dat het niet nep en goedkoop wordt. Dat zou echt zonde zijn van je mooie fiets.
Tegenwoordig mag het patina op de fietsen weer aanwezig zijn en dat is ( wat mij betreft) ook erg mooi.
Eens goed in de wapenolie zetten of sommigen gebruiken lijnzaadolie en hij ziet er weer fantastisch uit.
Als je het gaat spuiten , en vooral zilver dan ziet het er erg snel goedkoop en nep uit.
Maar… het is een kwestie van smaak natuurlijk
Erg leuk project!
Als je een fiets compleet gaat reviseren let heel goed op dat het niet nep en goedkoop wordt. Dat zou echt zonde zijn van je mooie fiets.
Tegenwoordig mag het patina op de fietsen weer aanwezig zijn en dat is ( wat mij betreft) ook erg mooi.
Eens goed in de wapenolie zetten of sommigen gebruiken lijnzaadolie en hij ziet er weer fantastisch uit.
Als je het gaat spuiten , en vooral zilver dan ziet het er erg snel goedkoop en nep uit.
Maar… het is een kwestie van smaak natuurlijk
- Loopt spaak
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: project Husqvarna
De fiets fleurt helemaal op van hem eens dik in de olie zetten..
Re: project Husqvarna
Ik heb wel eens een Monark en wat Zweedse legerfietsen uit elkaar geschroefd (en weer in elkaar). De cups van de trapas zitten in de bracket geschroefd in een voor mij onbekende maat schroefdraad. Ze zijn te verwijderen met een soort haakleutel met ronde haakpin. Dan pas krijg je de cranks uit het frame.
Sportief fietsend!
Re: project Husqvarna
Voor en na restauratie materiaal kosten ongeveer: €250,00 tijd: veul!!
- Bijlagen
-
- IMG_1741.jpeg (556.72 KiB) 1499 keer bekeken
-
- IMG_1642.jpeg (503.47 KiB) 1499 keer bekeken
-
- IMG_1628.jpeg (501.96 KiB) 1499 keer bekeken
Re: project Husqvarna
Andersom dan!
Re: project Husqvarna
@looptspaak: ja die waarschuwing had ik via dit forum al ter harte genomen! mijn buur is een echte oldtimer restaurateur, dus als die zegt dat hij hem mooi kan spuiten, dan wordt het ook mooi. dus daar geloof ik wel in. maar alleen het frame. stuur en velgen zilver spuiten hoeft van mij niet.
@durabo: wat jij precies beschrijft gaat boven mijn technische pet, maar wij hadden wel problemen met de trapas los krijgen. er zitten gaatjes in waar een gereedschap in zou moeten passen, maar die hebben wij niet. nu laten we de trapper er maar aan.
de trappers zijn trouwens wel heel bijzonder vind ik, met vier los ronddraaiende stukjes, heel ergonomisch!
@beauvelo: die is schitterend geworden! en die heb je dus wel gespoten? is dat de oorspronkelijke kleur?
@durabo: wat jij precies beschrijft gaat boven mijn technische pet, maar wij hadden wel problemen met de trapas los krijgen. er zitten gaatjes in waar een gereedschap in zou moeten passen, maar die hebben wij niet. nu laten we de trapper er maar aan.
de trappers zijn trouwens wel heel bijzonder vind ik, met vier los ronddraaiende stukjes, heel ergonomisch!
@beauvelo: die is schitterend geworden! en die heb je dus wel gespoten? is dat de oorspronkelijke kleur?
okay then 

Re: project Husqvarna
Die trappers moet je proberen te behouden. Niks fatsoenlijks nieuw voor te krijgen. De as/
Schroefdraad is veel dunner. Fauber crankstel (Amerikaans) kom je hier op bmx en cruiser fietsjes alleen tegen.
Rubber blokken zijn wel van een ander type te gebruiken of van hout te maken.
Mijn voorbeeld restauratie is niet de originele kleur. En powder coating €100,00 dat kan tegen een stootje.
Chrome vervangen voor zilver kan in mijn ogen echt niet.schooiers Chrome noemen ze dat bij ons. Dan liever een ander model net verchroomd stuur.
Schroefdraad is veel dunner. Fauber crankstel (Amerikaans) kom je hier op bmx en cruiser fietsjes alleen tegen.
Rubber blokken zijn wel van een ander type te gebruiken of van hout te maken.
Mijn voorbeeld restauratie is niet de originele kleur. En powder coating €100,00 dat kan tegen een stootje.
Chrome vervangen voor zilver kan in mijn ogen echt niet.schooiers Chrome noemen ze dat bij ons. Dan liever een ander model net verchroomd stuur.
Re: project Husqvarna
ik hoop het stuur gewoon ‘kaal’ te krijgen, dan laat ik dat zo.
liever dan een nieuw/ander stuur.
de velgen hebben een witte lijn, diewil ik wel graag houden. maar ik weet niet of dat kan als de roest eraf moet.
de trappers blijven ook hoor, die lijken nog goed te zijn!
ik vind die kleur van jouw fiets super.
liever dan een nieuw/ander stuur.
de velgen hebben een witte lijn, diewil ik wel graag houden. maar ik weet niet of dat kan als de roest eraf moet.
de trappers blijven ook hoor, die lijken nog goed te zijn!
ik vind die kleur van jouw fiets super.
okay then 

Re: project Husqvarna
Beste Judith,
Klopt die gaatjes in de rand zijn ervoor om gereedschap te plaatsen om ze los te draaien. Als ik mij goed herinner moet de rechtercup rechtsom los en de linker linksom, of was het nu andersom
. Het gereedschap is in principe te maken uit een dik stuk plaatstaal. Je maakt er een ronding in, in de vorm van de buitenrand van de cup, maar laat een haakpunt in de vorm van dat gaatje aan het eind over. Daarmee zou je hem los kunnen draaien. Als je dat niet lukt, dan kun je genoegen nemen met de ruimte die er nu is om nieuw vet tussen lagers te plaatsen. Ik heb zelf destijds de cups met een hamer en oude schroevendraaier losgetikt (let op, dit kan schade geven).
Succes met de werkzaamheden!
Klopt die gaatjes in de rand zijn ervoor om gereedschap te plaatsen om ze los te draaien. Als ik mij goed herinner moet de rechtercup rechtsom los en de linker linksom, of was het nu andersom

Succes met de werkzaamheden!
Sportief fietsend!