@durabo88: bedankt voor de uitleg en de goede wensen!
@fietshobbyist: vandaag in de werkplaats kwam toevallig ook een andere oldtimerliefhebber deze zaak nog bepleiten en we hebben even gekeken hoe dat dan wordt (ook heel mooi hoor!), maar na 12 nieuwe rondjes twijfelen, blijf ik toch bij het plan om voor het frame een poging te doen richting herstel in oorspronkelijke kleur, en de rest mag (in mooi contrast, vind ik) in schoongemaakte roestige glorie zijn ge-oliede historie laten zien.
zoals de velgen: die waren ooit ook donkerrood en zijn mooi egaal geroest en ik denk niet dat dat met spuiten mooi zou worden. dus die mogen dan zo blijven. denk ik ;- )
@reinvb: dank je wel! die site had ik inderdaad al gevonden en de fiets die ik heb staat er precies op! heel leuk om te zien. hij is dus naar alle waarschijnlijkheid uit 1947. en tot mijn spijt hoort de eenvoudigere kettingkast die ik heb, oorspronkelijk wel degelijk op deze fiets... ik had zo graag zo'n mooie weelderige gehad...
vandaag weer verder.
vooral nog weer ontvetten, poetsen en schuren.
en mijn primeur als uitdeuker (spatbord) en eindslijper (afwerking in best mooie ronding).
hier nog de foto's van de gepoetste verlichting en bel:

- IMG_20240624_083509.jpg (263.46 KiB) 1320 keer bekeken
het blikje dat we samen met poetsdoekje en sleutel in het houdertje/tasje vonden:

- IMG_20240624_131547.jpg (371.65 KiB) 1320 keer bekeken
en het achterspatbord dat aan de onderkant onherstelbaar gescheurd en verfrommeld was: een nieuwe ronding erin.

- IMG_20240624_091927.jpg (450.07 KiB) 1320 keer bekeken