Kans op boetes zonder reflectie?

Voor alle off-topic zaken.
fietshobbyist

Re: Kans op boetes zonder reflectie?

Bericht door fietshobbyist »

wimjansen schreef: 10 okt 2024, 13.40 Voor sommige banden zijn er niet eens modellen met zijreflectie te koop, laat de rechter dan maar eens een uitspraak doen naar de fabrikant, dan is het "overmacht" :) .
Zijreflectie is niet afhankelijk van banden - al ben ik geen rechter ;); er waren ook dingen die je in de spaken kon monteren, die zijn nog wel eens te zien. Eén van de minst lelijke oplossingen was, een reflecterende plakstrip die je op een spaak kon plakken - bijna onzichtbaar. De non-fiets die in Het Rijwiel stond, heeft het, op drie spaken per wiel.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ook al wordt erop gehandhaafd of niet, je moet natuurlijk ook zelf besluiten wat je veilig genoeg vind. Op mijn dagelijkse transportfiets zit bijna alles, behalve pedaalreflectoren, gewoon omdat ik geen andere pedalen erop wil dan de Union transportpedalen. Maar verder wel een goed voor- en achterlicht (voorlicht die ook duidelijk de straat voor mij verlicht), achter reflector en banden met reflectie, simpelweg omdat ik goed gezien wil worden als ik in het donker rij. Ik ben me bewust geworden van hoe onzichtbaar je bent als je dat niet doet, helemaal als het regent of mistig is. Dan kan je zo worden geschept in het verkeer. Is het een fiets die je alleen gebruikt voor een tochtje overdag tijdens daglicht, dan is het allemaal minder. De overige fietsen die ik niet voor het dagelijks verkeer gebruik zijn met veel minder uitgerust. Al neem ik dan meestal in ieder geval nog een paar lampjes mee, mocht ik toch per ongeluk een keertje onvoorzien in het donker moeten fietsen.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Dit heb ik op de fiets die het meest wordt gebruikt.
Achter een rode.
Bijlagen
IMG_4361.jpeg
IMG_4361.jpeg (145.07 KiB) 470 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het probleem bij oude koplampen en achterlichtjes is dat ze niet uitschijnen naar de zijkanten. Veel moderne lampjes zijn wel vanaf de zijkant enigszins zichtbaar.
Sportief fietsend!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Floris91 schreef: 10 okt 2024, 10.02 Ik ben weer aan een Fongers uit 1930 aan het sleutelen en hier komen reflectieloze banden en trappers op, maar dat is in strijd met artikel 10 van hoofdstuk 2
Het is ook heel illegaal om geen reflecterende pedalen op je ligfiets of in je velomobiel te hebben!!

Fun fact: In Duitsland werden reflecterende pedalen in 1938 verplicht, want een SS Oberstormfuehrer (en chauffeur voor Hitler) had daar patent op gekregen en de licenties waren dus een leuke handel voor de partijkas!! Was zo geregeld met Himmler ;)
/Marten
Johan Vlaardingen

Bericht door Johan Vlaardingen »

m-gineering schreef: 10 okt 2024, 10.02 Fun fact: In Duitsland werden reflecterende pedalen in 1938 verplicht, want een SS Oberstormfuehrer (en chauffeur voor Hitler) had daar patent op gekregen en de licenties waren dus een leuke handel voor de partijkas!! Was zo geregeld met Himmler ;)
Goedenavond m-gineering, weet u of andere hier op het forum ook wanneer men in Holland begonnen is met reflectoren in de trappers te plaatsen (zo ja kan men dan stellen dat een fiets zonder die zooi in de trappers van voor die tijd is {mits het geheel uiteraard origineel is} of kan men aangaande deze geen tijdsbepaling toepassen gezien de diverse fabrikanten en hun beleid aangaande deze toevoeging in de trappers).

Groet Johan
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Johan Vlaardingen schreef: 24 okt 2024, 19.58
m-gineering schreef: 10 okt 2024, 10.02 Fun fact: In Duitsland werden reflecterende pedalen in 1938 verplicht, want een SS Oberstormfuehrer (en chauffeur voor Hitler) had daar patent op gekregen en de licenties waren dus een leuke handel voor de partijkas!! Was zo geregeld met Himmler ;)
Goedenavond m-gineering, weet u of andere hier op het forum ook wanneer men in Holland begonnen is met reflectoren in de trappers te plaatsen (zo ja kan men dan stellen dat een fiets zonder die zooi in de trappers van voor die tijd is {mits het geheel uiteraard origineel is} of kan men aangaande deze geen tijdsbepaling toepassen gezien de diverse fabrikanten en hun beleid aangaande deze toevoeging in de trappers).

Groet Johan
Geen idee helaas, zover ging het artikel in de Knochenschuetler niet ;)
/Marten
Floris91

Bericht door Floris91 »

Het project is inmiddels afgerond, waar ik meer over inzit dan een eventuele boete is het patina van het zadel en de pedalen van het rijwiel. En was het lakdoek van de cortina u4 die ik nog had liggen wel de juiste keuze ? :roll: hoe dan ook, het is een leuk rijwiel geworden dat weer 94 jaar meekan. De transfers plakken gaf voldoening en ik hoef het resultaat niet te vergelijken met de meesterwerken van de bekende leden van onze club. 35-40 jaar geleden lag hij op de afvalberg op Terschelling nu ziet hij er zo uit.
20231119_212828.jpg
20231119_212828.jpg (288.85 KiB) 230 keer bekeken
20241023_221504.jpg
20241023_221504.jpg (304.38 KiB) 242 keer bekeken
20241023_221442.jpg
20241023_221442.jpg (337.13 KiB) 242 keer bekeken
wimhermans

Bericht door wimhermans »

oldtimer autos van voor invoering autogordels hoeven geen autogordel te hebben. Maar heb je ze na 1970 wel geïnstalleerd dan moeten ze aan de regels en norm voldoen. Daarom worden vaak de labels eruit geknipt. dan hoeven ze weer niet aan de regels te voldoen.
Plaats reactie