Kans op boetes zonder reflectie?

Voor alle off-topic zaken.
Floris91

Kans op boetes zonder reflectie?

Bericht door Floris91 »

Ik ben weer aan een Fongers uit 1930 aan het sleutelen en hier komen reflectieloze banden en trappers op, maar dat is in strijd met artikel 10 van hoofdstuk 2
van de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01, fascinerend waar een reflector ook zoal aan moet voldoen, zoals corrosie, inslag maar ook bij het in aanraking komen met een smeermiddel moet de reflector zich kunnen bewijzen zoals omschreven.
Schermafbeelding 2024-10-10 094506.png
Schermafbeelding 2024-10-10 094506.png (13.72 KiB) 11700 keer bekeken
Er wordt niet expliciet vermeld dat deze reflectoren bedoeld zijn voor verplaatsing bij nacht, dus moet een fiets impliciet ook overdag deze reflectie hebben.

dat betekent dat wat ik doe een overtreding is en dat ik, ondanks een werkende ongeveer 87 jaar oude werkende bijeengeraape verlichtingsset ( welke hopelijk succesvol gemonteerd zal worden ), niet de weg op mag.

Maar dat is niet eerlijk want verkeersdeelnemers, gezeten in vierwieloldtimers voor 1971, hoeven niet eens een gordel te dragen. Dat is veel gevaarlijker dan geen reflectie hebben mijns inziens. Liefhebbers van historische fietsen worden bepaalde privileges niet gegeven en dat wringt toch wel een héél klein beetje.

Ik zou daarom willen pleiten dat fietsen voor 1982 moeten voldoen aan de regels omtrent verlichting toen ze van de montagelijn afkwamen.
Dat zou betekenen dat mijn Fongers uit 1930 niet eens verlichting hoeft te hebben als ik er bij nacht mee de weg op ga.

Heeft iemand van jullie ooit een waarschuwing of boete gekregen voor een incorrecte reflectie?

Groet,

Floris
Bandenplakker

Re: Kans op boetes zonder reflectie?

Bericht door Bandenplakker »

Dag Floris,

Ikzelf niet, maar ik vertel aan mijn klanten dat als ze niet volledig aan de wet voldoen, een agent met een heel slecht humeur een bekeuring mag geven.
Wel heb ik ooit een formele waarschuwing gekregen omdat ik niet met twee handen (maar met een (1) hand) aan het stuur reed.

Ik weet niet of het nog zo is, maar er is in ieder geval een tijd geweest dat agenten een kwantum aan bekeuringen per maand moesten uitdelen.
Als ze er tegen het eind van de maand nog niet genoeg hadden, was met goed zoeken wel een overtreding vast te stellen.

Ik denk dat het in de praktijk niet zo'n vaart zal lopen, zeker niet met een duidelijk als zodanig herkenbare oude fiets.

Dirk
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker schreef: 10 okt 2024, 11.38 met één hand aan het stuur

in de praktijk niet zo'n vaart zal lopen,
Zonder handen mag tegenwoordig zelfs, als ik me goed herinner

Welnee ...
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Ook ik heb nog nooit een verbaaltje gekregen, en evenmin een waarschuwing. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een agent in dit (zo vaak genoemd) overbelaste beroep er de tijd voor zou nemen tenzij hij/zij je "wil pakken". En dan helpt er natuurlijk niet zoveel, want de bevoegdheden van de politie zijn de afgelopen drie jaar steeds meer verruimd.
Anders is de zichtbaarheid bij nacht, met name de verlichting, daar kan ik me iets bij voorstellen. Komt waarschijnlijk nauwelijks voor, maar dan heb ik voor alle zekerheid zo'n paar van die ledjes bij me en een Westerterp-retroflector met een klemmetje in m'n zadeltas. Voor sommige banden zijn er niet eens modellen met zijreflectie te koop, laat de rechter dan maar eens een uitspraak doen naar de fabrikant, dan is het "overmacht" :) .
DCR gaat nooit verloren....
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik ben er met mijn hoge bi ook nog nooit voor aangehouden, gelukkig!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Ik denk dat er de laatste 40 jaar niet op reflectie is gecontroleerd.
Ook denk ik dat geen enkele agent op de hoogte is van de reflectie regels.

Eventule fietslicht controles richten zich enkel op lampjes.
Floris91

Bericht door Floris91 »

Dank voor jullie reacties, ik voel me vanaf nu vrij om de reflectoren achterwegen te laten.
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Kalmte zal je redden..
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Leuk en aardig die regeltjes allemaal. Meestal lijkt de soep heter dan hij wordt opgediend. Gewoon twee lampjes desnoods één op de borst en één op de rug, als je ze niet op je fiets wil hebben. Net zoals je je kleine hondje met lichtgevende halsband tot een soort wandelende kerstboom transformeerd. Gewoon zorgen dat je gezien wordt en oom agent voor en achterlicht ziet branden, dan let hij niet eens op de reflectie. Maar als er een lampje niet brandt en hij is in slecht humeur, dan komt alle reflectie er wel bovenop. Succes!
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Deze link is ook leuk.
Ik fiets mijzelf rijk. Steeds als ik op mijn fiets stap heb ik minstens € 90.- verdiend.
Jammer genoeg zitten mijn handen goed vast. 8-)

https://www.fietsersbond.nl/wetten-en-r ... NDE3OTI5NA..
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie