JasperA schreef: ↑19 okt 2024, 22.32
Top initiatief! Het geeft meteen een goed beeld van wat er zoal bekend is aan vroege Gazelle rijwielen en ik weet zeker dat het beschikbaar hebben van zo’n overzicht gaat bijdragen aan het lokaliseren van nog meer oudjes (hopelijk ook wat meer herenmodellen).
Ik herken wel de gedachte dat je van sommige fietsen maar hoopt dat ze gewoon nog ergens gekoesterd worden. Het lukt simpelweg niet om zicht te houden op alle pre-1920 fietsen, zeker als er een aantal toch overzees is gegaan. Digitale vastlegging is dan in ieder geval al mooi meegenomen.
Ik zou misschien overwegen om namen en toenamen van eigenaren achterwege te laten in de publieke lijst.
Qua Fongers rijwielen heb ik er tot en met 1919 in totaal 61 in beeld. Wat overigens toevalligerwijs ook de huidige leeftijd is van MaartenW weten we nu…

31 van die 61 zijn zelfs pre-1910.
Gelukkig zijn er nog een paar herenmodellen die ik kan toevoegen.
Vooral de modellen van 1892 - 1910 zijn bij Gazelle ontzettend zeldzaam.
Dat is wel bijzonder omdat ze bij Gazelle ook revisies deden bij oude fietsen.
Dan zou je net als bij Fongers denken, dat er met wat vervangende onderdelen gewoon weer door werd gefietst.
Gelukkig heb ik al een redelijk digitaal archief, en er komen steeds wat nieuwe bij.
Maar of we de 61 gaan halen?
TheodK schreef: ↑20 okt 2024, 08.43
Wat een goed initiatief!
ik zou dat ook wel eens van Burgers willen maken. Alleen is het van dat merk jammer dat ze pas vanaf 1903 framenummer hebben ingeslagen. De fietsen van daarvoor zijn vaak moeilijk te herkennen of te dateren.
Ik denk dat er nog wel zo'n 20 of wellicht zelfs 30 boneshakers van Burgers zijn overgebleven. Die zijn goed te herkennen.
hoge bi's zijn erg moeilijk te herkennen, waarschijnlijk maar enkele.
safety's enkele.
wachtendonk vouwfietsen van ca. 1900 ca. 5
cardanfietsen van rond 1900 minstens 10
tandems van rond 1900 zeker twee
"gewone' fietsen van 1900 - 1920 is moeilijk in te schatten maar ik denk wat minder dan bij Fongers en Gazelle.
ik ben ook benieuwd hoeveel oude Simplex fietsen er nog zijn. Het zou mooi zijn als we van de "grote 4" (Burgers, Simplex, Fongers en Gazelle) een goed beeld gaan krijgen.
Precies!
Daar ben ik ook een voorstander van.
Ik kan me nog een hele vroege Simplex herinneren met blokketting die nog in het clubblad gestaan heeft, iedereen hoopt zoiets toch nog te vinden.
Geweldig, dat boek met de vroege framenummers en bedankt voor het aanbod!
Van mij mag je de lijst ook opnemen in de beeldbank van de Gazelle.
We gaan verder met de lijst van overgebleven vroege Gazelles.