Pagina 2 van 2

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 10 dec 2024, 10.12
door maartenB
ha ha ha, ja dat is dat mijn verhaal he? Zie je straks niks meer van.

Er komt nog wel meer bij de fiets dat er eerder niet was.

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 10 dec 2024, 16.24
door Aad Streng
Prachtige en bijzondere machine, Maarten!

Je herkent het frame van 1870. Staan er nog ergens andere identificaties, zoals nummers of letters?

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 11 dec 2024, 12.19
door maartenB
Hoi Aad,
zoals ook bij de andere fietsen van dit model die ik ken (Gertjan heeft er een, en Glynn Stockdale ook) staat er op de ene kant van de voorvorkkroon een letter en de andere kant een cijfer. Bij mij de 6 (achterop) en de H voorop.
Bij Glynn staat op de voorkant ook een H, achterkant weet ik niet.
Bij Gertjan voorop 9, achterkant weet ik niet
In het Brooklands museum staat de opvolger van dit model, met stalen spaken, die heeft dergelijke aanduiding, niet goed leesbaar, ik denk een 2 voorop de vorkkroon.

Rechts in het frame, in de nek, staat bij mijn fiets dan nog een 9 ingeslagen. Tsja. Daar moeten we het even mee doen.

Hieronder foto's van mijn vork + frame

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 10 jan 2025, 19.47
door maartenB
Inmiddels een stuk verder gekomen met het kleine fietsje. Daarbij heb ik de mazzel dat er hier al wat ander oud spul aan de muur hangt. Van mijn Coventry Machinists uit 1874 is toch het een en ander hetzelfde, zoals de handvatten en de wiellagers. Het stuur maak ik na van de soortgelijke fiets in Velorama.
origineel en kopie handvat
origineel en kopie handvat
20241222_205404.jpg (275.19 KiB) 4006 keer bekeken
Het handvat heb ik gedraaid van teak, daarna zal ik het verven.

rem
rem
20250110_132526.jpg (208.19 KiB) 4006 keer bekeken
De remlepel was een hoop slijp en laswerk, maar ik ben er nu wel heel tevreden over. Mag nog wat roesten.

20250110_132544.jpg
20250110_132544.jpg (329.76 KiB) 4006 keer bekeken
20250110_132811.jpg
20250110_132811.jpg (242.75 KiB) 4006 keer bekeken
Hier de onderdelen van het wiellager (alleen onderste lagerblok) Aan de linkerkant de originelen.
Bij dit soort oude fietsen is de steek van de moeren een of twee maten groter dan nu gebruikelijk. Vaak pak ik dan een grotere bout, boor door de kop heen en tap daar de schroefdraad in. In dit geval: de kop van M8 boutjes (steek 13 mm) doorboord met 6 mm, daar M7 in getapt, en dat is in elk geval qua maatvoering gelijk aan het origineel.


En dit hieronder zijn de ruwe delen die uiteindelijk de cranks moeten worden. Dat ga ik (gelukkig) samen met Maarten Waarle op de freesbank afmaken.
cranks
cranks
20250110_132952.jpg (319.46 KiB) 4006 keer bekeken
Zo moet het worden (CMC 1871 in Brooklands museum)
DSC_1315.JPG
DSC_1315.JPG (184.38 KiB) 4005 keer bekeken

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 10 jan 2025, 22.27
door Fotomaan
Mooi werk man!
Een hele klus maar ook superleuk.
Ik werk nooit aan dit soort fietsen maar het is geweldig om te zien.

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 11 jan 2025, 08.39
door Maarten Waarlé
Ziet er super uit Maarten.
Zeker die rem. Mooi glooiend van vorm.
Wil je eens de trapas gat maat van de crank doorgeven.
Dan maak ik alvast een doorn voor in dat draaiplateau.
We kunnen dan de kop van de crank mooi rond frezen.

Groeten,
maarten

Re: Coventry Machinists' Co 1870

Geplaatst: 11 jan 2025, 11.55
door maartenB
@ Charles; dat ambachtelijke is wel erg leuk, draaien, lassen, slijpen. En heel veel puzzelen hoe het eruit hoort te zien en nadenken hoe je het zou kunnen maken.

@ maarten: het is iets van 19,5 mm. Ik laat het je weten.