Vastzittende stuurwig

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
theodorus

Re: Vastzittende stuurwig

Bericht door theodorus »

Iets klopt hier niet.
heb je al eens met een lampje naar binnen gekeken zie je strop dan wel zitten?
of zit er schroef draad in het blok wat je nu probeert te doorboren?
Ik heb in mijn 49 jaar als monteur nog nooit mee gemaakt dat je de expander er niet uit krijgt.
desnoods de buis verhitten voordat je tegen de griptang slaat
fietshobbyist

Re: Vastzittende stuurwig

Bericht door fietshobbyist »

theodorus schreef: 8 feb 2025, 09.28 binnen gekeken?
buis verhitten
Ik zag er de kruipolie op staan. Ook heb ik er een spaak in gestoken en weet daardoor waar de expander zit: een heel eind boven de kroon. Ik heb de vlam er al wel op gehad - te zien aan de foto. Zonder resultaat al moet ik erbij zeggen dat ik niet veel verticale kracht kon zetten.
Expander dus - dank voor het goede woord ervoor.
Een langere boor van rond 3 á 4 mm zie ik als eerste volgende stap.

Ik ben zojuist ook op het idee gekomen waar ik nog zo een losse expander kon vinden - bij aan een los stuur - en heb die zojuist met succes een klein stukje op de schroefdraad gedraaid. Dat biedt perspectieven om aan die kan houvast te krijgen. Je zou iets met een vijzel moeten kunnen doen om die vastzittende expander eruit te kunnen trekken, of zoiets.
Ik zie ook YT-filmpjes van stuck seat-posts en handlebar quill stems waarin indrukkende opstellingen zijn te zien om ze eruit te trekken.

Edit: Ik heb gedaan wat ik al veel eerder had moeten doen: ik ben ermee naar Tech Neut gegaan, zoals ik hem noem - al drinkt hij geen borrel. Tegen wie ik eens zei: "Hoe meer u mij laat zien van uw technische mogelijkheden, hoe groter de kans dat ik u nodig heb" ...
Daar ligt ie nu.
Plaats reactie