Vastzittende stuurwig

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fietshobbyist

Vastzittende stuurwig

Bericht door fietshobbyist »

Dit is het voorvorkje van een 20 inch wielen fiets.
De stuurwig zit stuck.
Voorvorkje.jpg
Voorvorkje.jpg (161.89 KiB) 26417 keer bekeken
Het stuur heeft dus een schuine onderkant en de wig een schuine bovenkant.
Als je - normaal gesproken - de knop losdraait, zit het stuur los en kun je het verticaal bewegen. De wig beweegt dan mee.
Als je nu de knop losdraait, is het stuur wel los, maar de wig zit vast in de vorkbuis.
Het stuur kan er dus wel af, maar je kunt het niet meer lager zetten. Het is dan wel geen vouwfiets maar je wilt dat ding toch juist kleiner kunnen maken, want hij past achterin een kleine auto.

De onderkant van de vork is dicht, van die kant kun je niets doen.
Hoe gaan we hier mee om, om de wig eruit te krijgen? Zegt u het maar, alstublieft.
Ik heb zelfs al gedacht aan: de hele buis vervangen door een andere er in te solderen. Een radicale methode - als dat al mogelijk is en dat wel de moeite waard is.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 feb 2025, 08.46, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering

Re: Vastzittende stuurwig

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 5 feb 2025, 15.07 Dit is het voorvorkje van een 20 inch wielen fiets.
De stuurwig zit stuck.
Voorvorkje.jpg
Het stuur heeft dus een schuine onderkant en de wig een schuine bovenkant.
Als je - normaal gesproken - de knop losdraait, zit het stuur los en kun je het verticaal bewegen. De wig beweegt dan mee.
Als je nu de knop losdraait, is het stuur wel los, maar de wig zit vast in de vorkbuis.
Het stuur kan er dus wel af, maar je kunt het niet meer lager zetten. Het is dan wel geen vouwfiets maar je wilt dat ding toch juist kleiner kunnen maken, want hij past achterin een kleine auto.

De onderkant van de vork is dicht, van die kant kun je niets doen.
Hoe gaan we hier mee om, om de wig eruit te krijgen? Zegt u het maar, alstublieft.
Ik heb zelfs al gedacht aan: de hele buis vervangen door een andere er in te solderen. Een radicale methode - als dat al mogelijk is en dat wel de moeite waard is.
Ik leer er iedere dag nog bij, maar bij dit soort vorkjes is het hoogst ongewoon dat de onderkant dicht is. Ik vraag me dus af wat ze in het gat gepropt hebben en of het er ook uit kan.
Maar ik zou beginnen met het uitdraaien van de bout, en kijken wat voor draad er opzit. Als het gewoon m8 is, een slagtrekker maken van een draadeind, een moer en een lomp stuk ijzer met een gat er in. Dan hamer je de wig er wel uit. Is het rare draad dan kan het ook met de originele knop, maar die wil je natuurlijk heel houden
/Marten
fietshobbyist

m-gineering schreef: 5 feb 2025, 17.54 wat ze in het gat gepropt hebben en of het er ook uit kan.

Maar ik zou beginnen met het uitdraaien van de bout,

Als het gewoon m8 is,

een slagtrekker maken
Ik zal eens kijken. Er zit wel een opkomertje in het midden. Het lijkt daarom wel een dopje. Edit: geen plastic dopje, maar staal, er vast in.

Die zit waarschijnlijk al net zo vast ... ik kan er eens een tang opzetten, want het middendeel van de draad heeft geen functie.

Is geen M8, maar een M8 moer kan er wel half opgedraaid worden. Een conus zal er wel op passen - even kijken of ik een stuur heb liggen met een conus.

Een glijhamer. Al wel aan gedacht maar dat is niet zo makkelijk gerealiseerd.

Bedankt voor het meedenken in KWw
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 feb 2025, 08.49, 1 keer totaal gewijzigd.
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Je draait een moer op de draadstang en bovenop de vork leg je een stalen plaatje met een gat waardoor de draadstang past, dan schroef je de stang weer in de conus. De moer draai je aan tot op het plaatje en dan doordraaien, wel de knop vasthouden tegen meedraaien, en als het een beetje wil, dan trek je de conus naar boven los.
De draadstang kan M8 x 1,25 of M8 x 1 schroefdraad zijn, even opletten.
Je kunt er ook nog kruipolie inspuiten en dan een nachtje laten rusten. Wel de draadstang erin draaien, anders loopt de kruipolie tot onder in de buis.
Wat ook kan is in de onderkant een gat boren van 10 of 12 mm en dan de conus eruit proberen te tikken.
theodorus

Bericht door theodorus »

Ik zou een griptang 5 cm onder de draaiknop goed vastklemmen
en daar met een hamer aan de onderkant tegenaan slaan.
Niet zo goed voor de tang maar simpel en het werkt wel
fietshobbyist

@ DaVinci
Er heeft wekenlang kruipolie op die wig gestaan ...
Gat boren. Al wel aan gedacht, nog niet uitgevoerd. Ik probeer het dan wel eerst met een iets kleiner gat.

@ Theodorus
Ik heb het stuur onder de knop gehad en met een moker even tegen de onderkant van het stuur geslagen. Slecht voor beide, maar zonder resultaat.

Ik heb eerder wel eens een onderin blijven stekende wig met een glijhamer van een rijtje moeren eruit weten te krijgen, maar deze wig wil nog niet.
Appie's

Bericht door Appie's »

Uj draai vaak vanaf de onderkant er een bout in en vaak komen ze er dan ook wel uit met de hamer
Als je ze vanuit bovenkant slaat kan het zijn dat je hem verder in de roest drukt
En aan de onderkant kan je hem er sws niet uit krijgen omdat er een verdikking zit
antieke transportfietsen
fietshobbyist

Appie's schreef: 6 feb 2025, 09.13 Uj draai vaak vanaf de onderkant er een bout in en vaak komen ze er dan ook wel uit met de hamer

En aan de onderkant kan je hem er sws niet uit krijgen omdat er een verdikking zit
We zullen zien of we er een gat in kunnen boren - dank voor de suggestie.

Dat besefte ik al. Ik zag al weleens een doorsnede tekening van een voorvork.

Bij deze nog de onderkant van het vorkje. Het lijkt wat op een plastic dopje, maar dat is het niet en het is staal.
Voorvorkje, onderkant S.jpg
Voorvorkje, onderkant S.jpg (32.1 KiB) 25285 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

fietshobbyist schreef: 7 feb 2025, 09.44
Appie's schreef: 6 feb 2025, 09.13 Uj draai vaak vanaf de onderkant er een bout in en vaak komen ze er dan ook wel uit met de hamer

We zullen zien of we er een gat in kunnen boren - dank voor de suggestie.

Dat besefte ik al. Ik zag al weleens een doorsnede tekening van een voorvork.

Bij deze nog de onderkant van het vorkje. Het lijkt wat op een plastic dopje, maar dat is het niet en het is staal.
parker er indraaien en een goeie ruk
/Marten
fietshobbyist

m-gineering schreef: 7 feb 2025, 11.23
fietshobbyist schreef: 7 feb 2025, 09.44 Het lijkt wat op een plastic dopje, maar dat is het niet en het is staal.
parker er indraaien en een goeie ruk
Wat het maar zo eenvoudig, het is staal en grotendeels massief in die vork (alleen het midden van de kroon niet), mijn boren zijn niet lang genoeg meer en er ligt al een paar cm3 spanen ... :(
Plaats reactie