Antieke fiets Sparkbrook safety
Re: Antieke fiets
Dag Barr,
Tot nu toe dit verslag met zeer veel belangstelling gevolgd. Geweldig hoe je deze safety ontleed en weer tot leven wekt. Maar de witte pedaalrubbers: ai, zou heel jammer zijn als die de eindstreep halen.
Groet,
Hans
Tot nu toe dit verslag met zeer veel belangstelling gevolgd. Geweldig hoe je deze safety ontleed en weer tot leven wekt. Maar de witte pedaalrubbers: ai, zou heel jammer zijn als die de eindstreep halen.
Groet,
Hans
Hallo,
Je hebt gelijk Hans, het oogde veel te nieuw!
Ik heb daarom het rubber net wat verouderd door het te zandstralen.
De glans is nu ook weg.
Dit vind ik best acceptabel.
Wat vinden de kenners hiervan?
Groeten,
Bart
Je hebt gelijk Hans, het oogde veel te nieuw!
Ik heb daarom het rubber net wat verouderd door het te zandstralen.
De glans is nu ook weg.
Dit vind ik best acceptabel.
Wat vinden de kenners hiervan?
Groeten,
Bart
De mij bekende Sparkbrooks en een aantal Quadrants (zelfde regio/leeftijd) hebben allemaal vierkante pedaalblokken met lange groeven van links naar rechts. Jij stuurde me dacht ik beelden van een fiets in een museum in Wenen: die heeft ze ook.
Zeker weten doe ik het niet: geeft de catalogus geen afbeelding van jouw pedalen?
Zeker weten doe ik het niet: geeft de catalogus geen afbeelding van jouw pedalen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik zou 'm persoonlijk een aantal weken in de volle zon hebben gelegd. 

Sportief fietsend!
Hallo Maarten,
Ik zou het begot niet weten welke pedaalrubbers er oorspronkelijk gemonteerd werden op mijn fiets.
Jullie hebben daar meer kaas van gegeten.
De vergaarde informatie geeft me niet echt duidelijkheid.
Op de foto zijn het zeker vierkante en op de folder als ik het goed zie ronde.
De fiets in Wenen heeft inderdaad vierkante. Maar zijn ze origineel?
Wie o wie weet het antwoord?
Nog een andere vraag:
Heeft er iemand het boek "Bicycling Through Time: The Farren Collection"?
Naar het schijnt zou hier iets over Sparkbrook instaan.
Groeten,
Bart
Ik zou het begot niet weten welke pedaalrubbers er oorspronkelijk gemonteerd werden op mijn fiets.
Jullie hebben daar meer kaas van gegeten.
De vergaarde informatie geeft me niet echt duidelijkheid.
Op de foto zijn het zeker vierkante en op de folder als ik het goed zie ronde.
De fiets in Wenen heeft inderdaad vierkante. Maar zijn ze origineel?
Wie o wie weet het antwoord?
Nog een andere vraag:
Heeft er iemand het boek "Bicycling Through Time: The Farren Collection"?
Naar het schijnt zou hier iets over Sparkbrook instaan.
Groeten,
Bart
-
Hallo Bart,
Ik zou willen betogen dat beide varianten mogelijk zijn.
Op de afbeelding uit de catalogus zien we ronde modellen en inderdaad de foto geeft vierkante weer.
Het een sluit het ander niet uit en zou er een catalogus bestaan van Aeolus dan zou je daar zeker ronde rubbers naast versies met vierkante blokken zien.
In het algemeen gesproken mag je stellen dat de ronde type de oudere versie is die ook eind jaren 70 begin jaren 80 op de hoge bi`s zaten.
eind 90er jaren waren de ronde rubbers echt verdwenen en dus kunnen we de verloop van rond naar gebruik van blokvorm plaatsen rond eind 80 begin 90er jaren.
Velorama heeft een Singer staan uit 1890 met min of meer vierkante blokken met daarin ook de letters Singer. Dat zijn echter ook Singer`s eigen fabricaat pedalen. Zo als geschreven Aeolus zal ze in ronde en rechte vorm hebben toegepast.
Zo gaat dat met toeleveranciers .Die produceren liefst voor ieders wensen.
Ik vind dat na het stralen het getoonde pedaalrubber er nog beter uit ziet. Die kunnen zonder meer op de fiets zonder dat het een periode of type onjuist beeld geeft.
Groeten,
Maarten
Ik zou willen betogen dat beide varianten mogelijk zijn.
Op de afbeelding uit de catalogus zien we ronde modellen en inderdaad de foto geeft vierkante weer.
Het een sluit het ander niet uit en zou er een catalogus bestaan van Aeolus dan zou je daar zeker ronde rubbers naast versies met vierkante blokken zien.
In het algemeen gesproken mag je stellen dat de ronde type de oudere versie is die ook eind jaren 70 begin jaren 80 op de hoge bi`s zaten.
eind 90er jaren waren de ronde rubbers echt verdwenen en dus kunnen we de verloop van rond naar gebruik van blokvorm plaatsen rond eind 80 begin 90er jaren.
Velorama heeft een Singer staan uit 1890 met min of meer vierkante blokken met daarin ook de letters Singer. Dat zijn echter ook Singer`s eigen fabricaat pedalen. Zo als geschreven Aeolus zal ze in ronde en rechte vorm hebben toegepast.
Zo gaat dat met toeleveranciers .Die produceren liefst voor ieders wensen.
Ik vind dat na het stralen het getoonde pedaalrubber er nog beter uit ziet. Die kunnen zonder meer op de fiets zonder dat het een periode of type onjuist beeld geeft.
Groeten,
Maarten
Vandaag nog eens verder gewerkt aan de pedalen.
Een beschermhuls (komt over as) die de lagers en as beschermt tegen vuil/stof, is flink aangetast door de roest en daardoor onbruikbaar.
Gelukkig is de andere huls nog wel bruikbaar en heb ik deze twee keer nagemaakt.
Een leuke klus waar ik toch wel even zoet mee ben geweest.
Zeker met het namaken en verouderen van de verhoging en de bolkopschroef.
De huls heb ik van warmgewalst staal gemaakt. Het voordeel is dat dit reeds een oude look heeft.
Op de verhoging wordt een verenband afdichtplaatje geschroefd. Dit dicht het oliegat af, om te verhinderen dat er vuil inkomt.
Deze zal ik ook nog eens moeten namaken, want beide ontbreken.
Of is er soms iemand die er nog twee heeft?(hartafstand tussen de gaten 13 mm)
Groeten,
Bart
Een beschermhuls (komt over as) die de lagers en as beschermt tegen vuil/stof, is flink aangetast door de roest en daardoor onbruikbaar.
Gelukkig is de andere huls nog wel bruikbaar en heb ik deze twee keer nagemaakt.
Een leuke klus waar ik toch wel even zoet mee ben geweest.
Zeker met het namaken en verouderen van de verhoging en de bolkopschroef.
De huls heb ik van warmgewalst staal gemaakt. Het voordeel is dat dit reeds een oude look heeft.
Op de verhoging wordt een verenband afdichtplaatje geschroefd. Dit dicht het oliegat af, om te verhinderen dat er vuil inkomt.
Deze zal ik ook nog eens moeten namaken, want beide ontbreken.
Of is er soms iemand die er nog twee heeft?(hartafstand tussen de gaten 13 mm)
Groeten,
Bart
Dat doe je weer goed, Bart!
Die verenplaatjes zijn vrij eenvoudig te maken.
Ieder heeft daar zijn eigen trucs voor. Ik pak meestal een heel dun en zo goedkoop mogelijk stalen plamuurmes of een stalen lijmkam. Die roesten zeer gewillig. Het putje kun je erin meppen. De rest van de vorm gewoon uitslijpen.
Die verenplaatjes zijn vrij eenvoudig te maken.
Ieder heeft daar zijn eigen trucs voor. Ik pak meestal een heel dun en zo goedkoop mogelijk stalen plamuurmes of een stalen lijmkam. Die roesten zeer gewillig. Het putje kun je erin meppen. De rest van de vorm gewoon uitslijpen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hallo Maarten,
Bedankt voor de tip.
Stook je het oppervlak roodgloeiend alvorens je het bolletje/putje in het staal slaat?
Groeten,
Bart
Bedankt voor de tip.
Stook je het oppervlak roodgloeiend alvorens je het bolletje/putje in het staal slaat?
Groeten,
Bart
Ik stook het niet heet.
Maar zoals gezegd: elk heeft zijn eigen aanpak. Gewoon wat mee proberen.
Maar zoals gezegd: elk heeft zijn eigen aanpak. Gewoon wat mee proberen.