Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Bart,

Dat ziet er heel goed uit die buisjes!

Opzoek naar iets anders kwam ik vandaag een foto tegen van de zelfde Sparkbrook fiets als jij hebt . Met ook de zelfde rem!
Twee safety`s een Sparkbrook
Twee safety`s een Sparkbrook
5884744674_840a261cde_b.jpg (986.51 KiB) 6575 keer bekeken
De tweede fiets op de foto zo als je ziet .
En helaas heb je aan de foto niet veel qua herkenning maar dat er nog een meer over is lijkt me al een hoopvolle wetenschap.
De fietsen stonden op een jaarlijks terugkerende bicycleshow in Knavesmire te York, Uk.
De foto was van 29 juni 2011.

Mogelijk is nog te achterhalen van wie de fiets is?

Groeten,
Maarten
bartje

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Potverdikke, zie hier! Leuke verrassing...
Bedankt om dit te laten weten.
Foto verklapt jammer genoeg niet alles.
Nu de eigenaar nog trachten op te sporen.
Als er iemand kan helpen graag, want veel connecties heb ik niet.

Er is terug hoop! :)

Groeten,
Bart
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

De asjes met moertjes voor de pedaalrubbers zijn ook klaar.
Ik heb getracht ze een zo oud mogelijke look te geven.
Het origineel asje dat ik heb kunnen opmeten, was nog veel erger aangetast door de roest.

Wat kan ik best met de pedalen doen: laten roesten, mat zwart spuiten of vernikkelen?
P1030636.JPG
P1030636.JPG (272.28 KiB) 6542 keer bekeken
P1030634.JPG
P1030634.JPG (237.03 KiB) 6542 keer bekeken
P1020590.JPG
P1020590.JPG (236.85 KiB) 6538 keer bekeken
P1020594.JPG
P1020594.JPG (233.33 KiB) 6538 keer bekeken

Groeten,
Bart
Maarten Waarlé

Hallo Bart,
Het ziet er weer zeer smaakvol uit. Ik zou na deze fiets gewoon verder gaan met restaureren. Het zit wel goed bij je.

Het juiste procedé bij de pedalen zou ik laten afhangen van de rest van de fiets. Is alles nog redelijk in het nikkel dan zou ik deze asjes zonder twijfel vernikkelen. Zwart gespoten zijn ze nooit geweest in die periode. Later in de 20e eeuw ontstaat
de all weather fiets die wel geheel zwart was .Waarschijnlijk ontstaan omdat nikkel door haar poreusheid geen goede bescherming gaf tegen weersinvloeden. De vernikkelde fietsen begonnen er na enige tijd lelijk uit te zien. Roestsporen etc.

In de periode van jouw fiets ken ik dat onderscheid vernikkelt- zwart gelakt niet.

Ik zou waarschijnlijk als er op de rest van de fiets hier en daar nog wat nikkel zit de pedalen ook lichtjes vernikkelen en daarna laten roesten. Na zo`n nikkelbad gaat dat als vanzelf trouwens. Na enige tijd heb je een pedaal die er heel geloofwaardig en authentiek uit ziet.

Groeten,
Maarten
bartje

Bericht door bartje »

Hallo Maarten,

Weer maar eens bedankt voor je advies.

Ik heb er een paar nachtjes over geslapen en ben aan het overwegen om de onderdelen die oorspronkelijk ook vernikkeld waren, terug te laten vernikkelen. Belangrijk is wel dat de oude look behouden blijft.
De nikkel is nu praktisch van alle onderdelen verdwenen.

Heeft iemand een adres waar ik dit eventueel zou kunnen laten doen? Het voorbereidende werk (roest verwijderen, ontbramen,glasparelstralen,...) kan ik zelf uitvoeren.

De onderdelen van de pedalen zijn ook klaar. Het plaatje om het oliegat af te dichten is ook gemaakt. Het geroest plaatje is nog een gedeeltelijk origineel overblijfsel.
Misschien dat ik de grote diameter van het verenband nog iets kleiner maak, want het oogt nu vrij groot vind ik persoonlijk.

Omdat de pedalen best flink geroest waren heb ik ze met glasparel gestraald. Het was anders een flinke klus om ze zuiver te krijgen. Of had ik dit toch maar beter niet gedaan?
P1030649.JPG
P1030649.JPG (969.81 KiB) 6473 keer bekeken
P1030643.JPG
P1030643.JPG (292.82 KiB) 6473 keer bekeken
P1030642.JPG
P1030642.JPG (260.79 KiB) 6473 keer bekeken
P1030640.JPG
P1030640.JPG (256.82 KiB) 6473 keer bekeken
Groeten,
Bart
Maarten Waarlé

Hallo Bart,

Ik zou je een vernikkel adres ten sterkste ontraden omdat de mensen van zo`n bedrijf in de meeste gevallen geen idee hebben hoe je zo iets moet doen.
Ik en enkele andere in de vereniging doen het zelf en dat is ook de enige manier waarop het resultaat geeft wat rekening houd met een authentiek uiterlijk.

Eigenlijk zou je de pedalen ook beter niet hebben gezandstraald om reden dat dan alle putjes en oneffenheden blank ijzer zijn geworden en daarmee ontvankelijk voor nikkel.
Wat je dan krijgt is en vreemde vernikkelde maar oneffen uiterlijk.
Ik weet dat een aantal liefhebbers geen nikkel willen toepassen op hun oude fietsen omdat dat niet origineel zou zijn. Ze schuren dan vaak wel origineel vernikkelde onderdelen min of meer blank.

Ik pas het wel toe op mijn fietsen maar zorg er voor dat de delen die ik wil vernikkelen alleen geschuurd zijn. resultaat daarvan is dat in putjes de roest blijft zitten wat het uiteindelijk als een natuurlijk verweerd nikkel doet overkomen.

Ik zou persoonlijk bij jouw fiets erg terughoudend zijn met nikkel omdat de rest van de fiets ook niet erg glanzend of ongeschonden is.
Maar mocht je er toe over willen gaan dan kun je beter met mij contact op nemen voor het nikkelbad etc.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Als ik naar het veerplaatje kijk op de vorige pagina oogt dat een stuk ranker. En kijk ter vergelijk ook even hier: https://www.flickr.com/photos/speedplay ... 5683326281

Ik ben ook geen voorstander van stralen. Ik heb een paar jaar terug een safety gekocht die onder de nieuwe lak gestraald bleek.
Ik heb de onderdelen een paar weken in de tuin gelegd om weer aan te roesten. Geeft veel beter uitgangspunt (persoonlijke mening). En die roest is geen ramp hoor, het is geen dun autoplaatwerk en de fiets komt toch zelden meer in de regen.

Vernikkelbedrijven weigeren om deeltjes te vernikkelen waar nog resten van roest in zitten. Dat bederft hun nikkelbad. Dat bad van mij van 3 liter blijft gewoon werken, maar dat wordt ook niet heel intensief gebruikt. Ik zou jouw fiets gewoon roestig laten. Hij is zo mooi!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartje

Bericht door bartje »

Hallo Maarten B & Maarten W,

Bedankt om me jullie visie te laten weten.

Ik heb ondertusssen begrepen dat stralen uit den boze is.
De pedalen zijn al terug (versneld) aan het roesten.
Van de meeste onderdelen is inderdaad het nikkel verdwenen.
Op zich niets mis mee natuurlijk. Dit heeft ook zijn charmes.
Echter persoonlijk vind ik het net iets mooier, mocht ik zoals Maarten W vertelde de onderdelen voorzien van een dunne oppervlakkige nikkellaag, waar de roestpuntjes mooi doorkomen.

Het veerplaatje ga ik morgen aanpassen. Ranker zoals op de foto is inderdaad veel mooier.
Ik had me gebaseerd op het stuk plaatje dat nog aanwezig was. Omdat het schroefgat een te grote diameter heeft, denk ik nu ook dat het er origineel niet op thuishoorde.
Gelukkig heb ik de diameter van het schroefgat niet overgenomen.

Groeten,
Bart
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Nog eens een korte update van mijn werkzaamheden.

Omdat de slijtage van de meeste lagers te groot is, heb ik besloten ze allemaal te vervangen door nieuwe.
De meeste lagers waren vrij gemakkelijk te verwijderen.
Alleen de lagers van de crank, (tandwiel kant) dat was een ander verhaal.
Deze moest er ook af om de lagers te kunnen vervangen.
Een conische spie is in de kopskant van de as geklopt en die zorgt ervoor dat de crank héél vast zit.
Met een poelietrekker kreeg ik de crank niet af. Veel pogingen ondernomen, maar zonder resultaat.
Omdat er onderaan een radius in de crank zit, had ik ook geen gooede grip met de bekken.

Uiteindelijk Maarten Waalré om een oplossing gevraagd.
Hij had een goede tip waar ik mee aan de slag ben gegaan.
Met een zelfgemaakte trekker is het gelukt om de crank een stuk van de as af te trekken.
Ik heb best wat spierkracht moeten gebruiken om de crank een paar mm te doen opschuiven.
Ik kan de lagers nu verwijderen en vervangen.
1.JPG
1.JPG (179.84 KiB) 6343 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (176.56 KiB) 6343 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (687.64 KiB) 6343 keer bekeken
Vraag: zal ik de crank er verder volledig aftrekken en terug demonteren of na het vervangen van de lagers de crank terug naar beneden drukken? Ik ben bang dat het veel moeite gaat kosten om de crank terug te monteren, als ik ze volledig verwijder.

Groeten,
Bart
maartenB

Bericht door maartenB »

Prachtig om te zien!
Misschien wil ik dat gereedschapje nog weleens van je lenen.

Maar wat bedoel je met het vervangen van de lagers? In het geval van die Bown lagers gaat het toch enkel om de kogels?
Waarschijnlijk wil je dan de hele crank eraf hebben om de lagerschalen bij te slijpen op de draaibank, ook die op de as kan er enkel af als de crank geheel verwijderd is. Maar dat is niet nodig als alle lagervlakken nog gaaf zijn, natuurlijk.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie