Pagina 14 van 17
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 11 jun 2016, 09.50
door Michiel Röben
Hallo Bart, Maarten,
Zou het zo kunnen zijn dat er wel schroefdraad inzit maar de nagels erin gezet zijn after market? Om het losdraaien tegen te houden?
Groeten,
Michiel

Re: Antieke fiets
Geplaatst: 11 jun 2016, 18.21
door Maarten Waarlé
Hallo Michiel,
Ne zeker niet after market. De pinnen zijn er vanaf het begin in gezet. Je ziet dat op meer safety`s, dat het tandwiel onlosmakelijk aan de naaf zit. Seidel en Naumann had zelfs aan iedere kant een tandwiel van gelijke grootte zodat je bij slijtage het wiel kon omdraaien. Een vreemde oplossing.
Ook andere delen zijn soms zo gemaakt dat ze niet meer te vervangen zijn. lagers zonder losse schalen bivoorbeeld.
M`n voormalige Clement had kogels in het voorwiel die er niet meer uit konden omdat de bronzen spaakflens voor de kogels zat.
Ik heb daar een randje uit gedraaid om de kogels toch te kunnen bevrijden.
Die fietsen werden nog niet op toekomstige revisie gebouwd.
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 11 jun 2016, 20.29
door bartje
Hallo,
Hetgeen Maarten verteld klopt.
De pinnen zijn er zeker niet naderhand ingezet. Het kopvlak is mee vernikkeld.
Straf dat ze vroeger met beperkte middelen zo nauwkeurig konden werken met daarbij ook nog een hoge afwerkingsgraad.
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 11 jun 2016, 23.55
door Durabo88
Ik moet zeggen dat ik erg heb genoten van de discussie en het detail waarmee op de techniek wordt ingezoomd. Zeer waardevol om via een soort fietsarcheologie te zien hoe ze vroeger de dingen maakten.
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 12 jun 2016, 11.55
door Michiel Röben
Hoi Bart,
In ieder geval een geniale oplossing voor het probleem van versleten tandwiel.
Ik heb een Gladiator type racer (mag ik ff off topic, is het off topic?) met versleten tandwiel. Maar die kan er gewoon afgemonteerd worden door middel van schroefdraad. Weet jij of iemand anders of daar nog tandwielen voor te krijgen zijn?Bown Eolus naven tangentiaal geslaakte hard tyre safety.
groeten,
Michiel

Re: Antieke fiets
Geplaatst: 12 jun 2016, 17.31
door bartje
Hallo,
Of ik voor de beste oplossing gekozen heb, laat ik even in het midden.
Ik ben tevreden met het resultaat, maar er is natuurlijk ook een stukje originaliteit weg.
Ik kan er inkomen dat anderen voor een andere oplosssing zouden kiezen.
Net nog eens goed naar de bevestiging van het tandwiel aan de naaf gekeken.
Wat ik raar vind is dat de deellijn van het achtertandwiel met naaf net in het midden van de spaken is.
Waarom is in godsnaam net deze plaats gekozen?

- P1040494.JPG (836.61 KiB) 8236 keer bekeken
@ Michiel: jammer, maar ik kan je niet helpen. Ik heb geen onderdelen uit die periode.
Groeten,
Bart
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 12 jun 2016, 21.23
door Maarten Waarlé
Bart,
Weet je zeker dat dat de deellijn is?
Veel van die naven hebben namelijk een lijntje lopen over de flens ter hoogte van de spaakgaten. Alsof het een hulp is voor het bepalen van de boorgaten. Zie mijn Bayliss Thomas voornaaf.

- Bayliss Thomas
- 013.JPG (1013.24 KiB) 8215 keer bekeken
Ik zou denken dat de overgang tandwiel-naaf net bij die eerdere onregelmatigheid ligt ,dichter bij het tandwiel awh.
Of heb je beter zicht op de naaf?
De achternaaf van m`n Bayliss thomas ,daar gaat het tandwiel over de spaakflens heen zoals op de foto te zien is. Dit alles ook weer onlosmakelijk.

- achternaaf B.T.
- 012.JPG (228.16 KiB) 8215 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 12 jun 2016, 21.53
door bartje
Hallo Maarten,
Ik heb net het tandwiel nog eens bestudeerd.
Ik kan niet direct iets anders vinden. Ook niet bij de eerdere onregelmatigheid.
Ik zal morgen bij klaarlichte dag nog eens zoeken.
Groeten en bedankt,
Bart
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 13 jun 2016, 08.40
door maartenB
Net als bij de bayliss kunnen de spaken toch dienen als 'borging' tegen het draaien of verschuiven van het tandwiel?
Re: Antieke fiets
Geplaatst: 13 jun 2016, 18.01
door bartje
Hallo Kenners,
Ik denk dat ik het antwoord heb.
Op de flenzen van mijn voornaaf zijn deze merklijnen ook getrokken.
De visie van Maarten W i.v.m. het snel bepalen van de positie van de spaakgaten zou weleens kunnen kloppen.
Ik denk dat het ook een veiligheid was, om zeker te zijn dat de gaten op de juiste plaats geboord werden.
Het vervaardigen koste waarschijnlijk best veel tijd/moeite, dus uitval konden ze zeker missen.
Ik even zoet geweest, maar denk gevonden te hebben waar het tandwiel en de naaf verbonden zijn.

- P1040501.JPG (149.55 KiB) 8169 keer bekeken
Zou dit de plaats kunnen zijn waar het tandwiel en de naaf verbonden zijn?
Een andere mogelijkheid zie ik niet.
Dat zou betekenen dat de tandwielkant dan uit drie delen bestaat, want de twee pennen houden natuurlijk ook nog iets op zijn plaats.

- P1040505.JPG (188.22 KiB) 8169 keer bekeken
Andere vraag: zouden jullie de verf zo goed als kan van de naaf verwijderen of kan ik het best zo laten?
Groeten,
Bart