Locomotief Tour de France racefie

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
marco verbaant

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 7 feb 2025, 23.46 Zadels zijn iets heel persoonlijks, en na van alles geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk toch een groot fan van de klassieke leren zadels geworden. De Chesterfields onder de fietszadels. :)
Ja... ze hebben een geweldige reputatie. Ik kan er echter niet aan wennen, ook niet na zoveel kilometer kwellend inrijden. Ik heb nog een Brooks Select van 1980 liggen. Helaas wat beschadigd bovenop het dek. Die grote koperen nagels zijn wel mooi om lekker glanzend op te poetsen... :D
Bijlagen
thumbnail_20230630_165456.jpg
thumbnail_20230630_165456.jpg (361.38 KiB) 5340 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 7 feb 2025, 18.32 hallo Ton,

Alle Gazelle champion mondial die ik gehad heb, hadden een nummer.
Productie foutje?

Groet, Wiel
Je weet maar nooit Wiel, blijft altijd spannend zo’n ontdekkingstocht. Groet, Ton
TonTon

Bericht door TonTon »

non-fixie schreef: 7 feb 2025, 18.40 De exemplaren van de Locomotief Tour de France Super Sport die ik eerder heb gezien waren 'demi-course'-fietsen. Met spatbordjes en zo. Vanaf '72 in ieder geval kopieën van de Champion Mondial "G".

Deze heb ik een keer online gevonden, en zou uit 1969 zijn. Ook die lijkt al meer op een Gazelle Champion Mondial:

Super Sport 1969.jpg
Ook een mooie, die Gazelle CM uit 69. Ik heb trouwen ook een Locomotief waar de schuine buizen aan het geen potloodpunten hebben maar ook niet van die uiteinden die met een lus over de bovenbuis heen gaan.
marco verbaant

TonTon schreef: 8 feb 2025, 20.41
velofilie schreef: 7 feb 2025, 18.32 hallo Ton,

Alle Gazelle champion mondial die ik gehad heb, hadden een nummer.
Productie foutje?

Groet, Wiel
Je weet maar nooit Wiel, blijft altijd spannend zo’n ontdekkingstocht. Groet, Ton
Idd, alle wedstrijdframes van Gazelle hadden vanaf 1966 (model race) tot en met 1989 (A, AB, AA) een 7-cijferig framenummer onder de bracket.
TonTon

Bericht door TonTon »

De Gazelle racefietsen uit 1965 dus niet
marco verbaant

TonTon schreef: 8 feb 2025, 21.27 De Gazelle racefietsen uit 1965 dus niet
Ik weet niet of de geschiedschrijving van de Gazelle racefietsen eigenlijk wel zover terug gaat. :D Niet voor niets is eind 60's bedacht om Bertus Slesker van Locomotief binnen te halen om de Gazelle racelijn meer leven in te bladen. Pas toen de Champion Mondial werd geïntroduceerd ging het crescendo daar. De vroegste uiting is wat ik heb kunnen vinden van 1965. Toen renners nog geen geschoren benen hadden zo te zien.
https://www.vintagefiets.be/wp-content/ ... s-1965.jpg
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 8 feb 2025, 21.58
TonTon schreef: 8 feb 2025, 21.27 De Gazelle racefietsen uit 1965 dus niet
Ik weet niet of de geschiedschrijving van de Gazelle racefietsen eigenlijk wel zover terug gaat. :D Niet voor niets is eind 60's bedacht om Bertus Slesker van Locomotief binnen te halen om de Gazelle racelijn meer leven in te bladen. Pas toen de Champion Mondial werd geïntroduceerd ging het crescendo daar. De vroegste uiting is wat ik heb kunnen vinden van 1965. Toen renners nog geen geschoren benen hadden zo te zien.
https://www.vintagefiets.be/wp-content/ ... s-1965.jpg
Ja deze foto had ik ook gevonden Marco, vandaar dat ik met 1965 op kwam draven 8-) Een ongeschoren foto zeg maar
marco verbaant

Gazelle heeft juist met die Champion Mondial lijn hoogtij gevierd. De "Race" modellen voorheen waren de aanleiding. De hegemonie van die CM lijn heeft lang geduurd. Vanaf zo'n beetje 1969 t/m 1997. Heel veel renners wilden die Gazelle's. Het waren behalve super mooie ook heel degelijke racefietsen. En natuurlijk werd er volop gepromoot in de professionele wielersport. In 1986/87 startte Gazelle de Trim Throphy lijn die het hiaat in de steeds duurder wordende CM lijn moest opvullen. Voor wat we toen trimmers noemden. Zondagscoureurs. In 2002 was het wel gedaan met de stalen racers in Dieren. De Goldline is nooit geworden wat er van werd verwacht. En de aansluiting met carbon werd volledig gemist. Men zag denk ik meer in het normale consumenten segment.
In 1992 bracht Gazelle nog een hele mooie jubileumversie van de Champion Mondial uit om Gazelle's 100 jaar te vieren. In 2017 deden ze dat nog een keer bij 125 jaar met zo'n jubileumversie CM. Persoonlijk vond ik die al veel minder dan de 100-jarige.
Gazelle vond zijn heil meer in het gewone fietsensegment, en hervond zichzelf weer ten einde van de opkomst van de e-bike. Ondanks de hevige concurrentie in dat segment weten zij zich met hun kwaliteit te handhaven. Zij hebben een goed netwerk met hun dealers, waar elk jaar de Gazelle medewerkers een dagje bij de dealers meewerken. Om te connecten zeg maar.
In de jaren dat ik nu oude staelen racers opknap heb ik relatief maar weinig een Gazelle Champion Mondial onder handen gehad. Ze zijn en blijven dan ook relatief prijzig... (Bijgaand een Gazelle Champion Mondial A-frame uit 1980 in berylgroen.)
Bijlagen
IMG_2172.JPG
IMG_2172.JPG (336.49 KiB) 4262 keer bekeken
Plaats reactie