Locomotief Tour de France racefie
Locomotief Tour de France racefie
Ik heb deze week van een heel sympathieke Brabander een oude racefiets gekocht en gelijk ook genoten van de bekende Brabantse gastvrijheid: koffie met gebak en een paar uur gezellig praten over wielrennen en fietsjes. Het betreft een Locomotief Tour de France Super Sport en hoewel het frame niet hoog is, zitten er wel gewoon grote wielen onder. Deze racefiets heeft geen shifters, derailleurs en versnellingen, maar alleen een vast achtertandwiel. Het schijnt dan een fiets voor jonge wielrenners te zijn. Onder de bracket staat framenummer 181. Wie weet meer over deze racefiets te vertellen, zoals de leeftijd van deze fiets. Ik ben benieuwd en alvst bedankt voor de moeite. Groet, Ton
- Bijlagen
-
- IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9098 keer bekeken
-
- IMG_2613.jpeg (619.25 KiB) 9483 keer bekeken
-
- IMG_2614.jpeg (580.55 KiB) 9483 keer bekeken
-
- IMG_2615.jpeg (542.72 KiB) 9483 keer bekeken
-
- IMG_2616.jpeg (550.72 KiB) 9483 keer bekeken
-
- IMG_2617.jpeg (557.38 KiB) 9483 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonTon op 7 feb 2025, 10.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Locomotief Tour de France racefie
Hallo Ton,
Ik zou zeggen eind jaren zestig, mogelijk al bij Gazelle gemaakt.
De 181 zijn niet ingeslagen. Zijn zijn meegegoten met het bracket.
Vermoedelijk een type aanduiding voor de fabrikant.
Groet, Wiel
Ik zou zeggen eind jaren zestig, mogelijk al bij Gazelle gemaakt.
De 181 zijn niet ingeslagen. Zijn zijn meegegoten met het bracket.
Vermoedelijk een type aanduiding voor de fabrikant.
Groet, Wiel
Ja ik had zelf ook al een idee van eind 60. Als die 181 een type aanduiding is, dan zal ik van het weekend eens met sterke lamp kijken of er nog meer nummers aanwezig zijn. Bedankt en groet, Ton
nog een plaatje
- Bijlagen
-
- gazelleDurifort.jpg (238.84 KiB) 9446 keer bekeken
- marco verbaant
Ik denk toch ook al van de Dierense (Gazelle) periode. Dat het balhoofdplaatje Amsterdam vermeldt, zegt niet zoveel. Iedereen weet dat Slesker die dingen gebruikte zoals ze in het kistje lagen. Puurheid gold nog niet, dat zijn puristen pas later gaan doen. Wel een leuk stel wielen met Campganolo hogeflens naven. Opmerkelijk ook dat de remmen -zowel hoeven als grepen- van Universal zijn, maar remgreeprubbers van Weinmann. Het enkele kettingblad is aan de binnenzijde van de rechtercrank geplaatst, mogelijk om een betere kettinglijn te bewerkstelligen. Leuk ding, k heb 'm opgenomen in mijn digitale verzameling kinder racefietsen. 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Als stuur en stuurpen origineel zijn dan is 'ie niet jonger dan ca. 1970. Daarna werden de teksten daarop 180 graden omgedraaid.
Leuke fiets, trouwens. En het tweede setje Lyotard Berthet-pedalen al van deze week!
Leuke fiets, trouwens. En het tweede setje Lyotard Berthet-pedalen al van deze week!

- marco verbaant

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Dank je wel voor het mooie plaatje met gegevens en het lijkt best wel op mijn racefiets, maar ik kan de voorvork niet goed zien. Heb je deze foto ook in groter formaat of staat hij ergens op internet waar ik hem zelf kan downloaden? Bijgaand een foto van mijn voorvork en die wijkt toch weer af van de andere Locomotief/Gazelle overgangsmodellen die ik heb.
- Bijlagen
-
- IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9086 keer bekeken
Hoi Marco, ik heb al twee Locomotief racefietsjes uit de Dierense Gazelle periode, maar die hebben weer een andere voorvork dan deze. De voorvork van deze lijkt meer op de voorvork van de Van Herwerden Locomitief die ik van jou heb gekocht. Zie foto. Sowieso leuk dat deze in jouw digitale verzameling is opgenomenmarco verbaant schreef: ↑6 feb 2025, 21.46 Ik denk toch ook al van de Dierense (Gazelle) periode. Dat het balhoofdplaatje Amsterdam vermeldt, zegt niet zoveel. Iedereen weet dat Slesker die dingen gebruikte zoals ze in het kistje lagen. Puurheid gold nog niet, dat zijn puristen pas later gaan doen. Wel een leuk stel wielen met Campganolo hogeflens naven. Opmerkelijk ook dat de remmen -zowel hoeven als grepen- van Universal zijn, maar remgreeprubbers van Weinmann. Het enkele kettingblad is aan de binnenzijde van de rechtercrank geplaatst, mogelijk om een betere kettinglijn te bewerkstelligen. Leuk ding, k heb 'm opgenomen in mijn digitale verzameling kinder racefietsen.![]()

- Bijlagen
-
- IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9078 keer bekeken
Mogelijk komt het Gazelle plaatje uit deze, of een vergelijkbare pdf:
https://drive.google.com/file/d/1_9Gsg2 ... alZSe/view
https://drive.google.com/file/d/17ovhct ... 8trlS/view
Groet, Wiel
https://drive.google.com/file/d/1_9Gsg2 ... alZSe/view
https://drive.google.com/file/d/17ovhct ... 8trlS/view
Groet, Wiel