Locomotief Tour de France racefie

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
TonTon

Locomotief Tour de France racefie

Bericht door TonTon »

Ik heb deze week van een heel sympathieke Brabander een oude racefiets gekocht en gelijk ook genoten van de bekende Brabantse gastvrijheid: koffie met gebak en een paar uur gezellig praten over wielrennen en fietsjes. Het betreft een Locomotief Tour de France Super Sport en hoewel het frame niet hoog is, zitten er wel gewoon grote wielen onder. Deze racefiets heeft geen shifters, derailleurs en versnellingen, maar alleen een vast achtertandwiel. Het schijnt dan een fiets voor jonge wielrenners te zijn. Onder de bracket staat framenummer 181. Wie weet meer over deze racefiets te vertellen, zoals de leeftijd van deze fiets. Ik ben benieuwd en alvst bedankt voor de moeite. Groet, Ton
Bijlagen
IMG_2618.jpeg
IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9098 keer bekeken
IMG_2613.jpeg
IMG_2613.jpeg (619.25 KiB) 9483 keer bekeken
IMG_2614.jpeg
IMG_2614.jpeg (580.55 KiB) 9483 keer bekeken
IMG_2615.jpeg
IMG_2615.jpeg (542.72 KiB) 9483 keer bekeken
IMG_2616.jpeg
IMG_2616.jpeg (550.72 KiB) 9483 keer bekeken
IMG_2617.jpeg
IMG_2617.jpeg (557.38 KiB) 9483 keer bekeken
Laatst gewijzigd door TonTon op 7 feb 2025, 10.34, 1 keer totaal gewijzigd.
velofilie

Re: Locomotief Tour de France racefie

Bericht door velofilie »

Hallo Ton,

Ik zou zeggen eind jaren zestig, mogelijk al bij Gazelle gemaakt.
De 181 zijn niet ingeslagen. Zijn zijn meegegoten met het bracket.
Vermoedelijk een type aanduiding voor de fabrikant.

Groet, Wiel
TonTon

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 6 feb 2025, 19.00 Hallo Ton,

Ik zou zeggen eind jaren zestig, mogelijk al bij Gazelle gemaakt.
De 181 zijn niet ingeslagen. Zijn zijn meegegoten met het bracket.
Vermoedelijk een type aanduiding voor de fabrikant.

Groet, Wiel
Ja ik had zelf ook al een idee van eind 60. Als die 181 een type aanduiding is, dan zal ik van het weekend eens met sterke lamp kijken of er nog meer nummers aanwezig zijn. Bedankt en groet, Ton
velofilie

Bericht door velofilie »

nog een plaatje
Bijlagen
gazelleDurifort.jpg
gazelleDurifort.jpg (238.84 KiB) 9446 keer bekeken
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Ik denk toch ook al van de Dierense (Gazelle) periode. Dat het balhoofdplaatje Amsterdam vermeldt, zegt niet zoveel. Iedereen weet dat Slesker die dingen gebruikte zoals ze in het kistje lagen. Puurheid gold nog niet, dat zijn puristen pas later gaan doen. Wel een leuk stel wielen met Campganolo hogeflens naven. Opmerkelijk ook dat de remmen -zowel hoeven als grepen- van Universal zijn, maar remgreeprubbers van Weinmann. Het enkele kettingblad is aan de binnenzijde van de rechtercrank geplaatst, mogelijk om een betere kettinglijn te bewerkstelligen. Leuk ding, k heb 'm opgenomen in mijn digitale verzameling kinder racefietsen. :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Als stuur en stuurpen origineel zijn dan is 'ie niet jonger dan ca. 1970. Daarna werden de teksten daarop 180 graden omgedraaid.

Leuke fiets, trouwens. En het tweede setje Lyotard Berthet-pedalen al van deze week! :)
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

non-fixie schreef: 6 feb 2025, 21.48 Leuke fiets, trouwens. En het tweede setje Lyotard Berthet-pedalen al van deze week! :)
:D :D :D We kunnen al bijna een fanclub op gaan richten... :D :D :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
TonTon

Bericht door TonTon »

velofilie schreef: 6 feb 2025, 21.10 nog een plaatje
Dank je wel voor het mooie plaatje met gegevens en het lijkt best wel op mijn racefiets, maar ik kan de voorvork niet goed zien. Heb je deze foto ook in groter formaat of staat hij ergens op internet waar ik hem zelf kan downloaden? Bijgaand een foto van mijn voorvork en die wijkt toch weer af van de andere Locomotief/Gazelle overgangsmodellen die ik heb.
Bijlagen
IMG_2618.jpeg
IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9086 keer bekeken
TonTon

Bericht door TonTon »

marco verbaant schreef: 6 feb 2025, 21.46 Ik denk toch ook al van de Dierense (Gazelle) periode. Dat het balhoofdplaatje Amsterdam vermeldt, zegt niet zoveel. Iedereen weet dat Slesker die dingen gebruikte zoals ze in het kistje lagen. Puurheid gold nog niet, dat zijn puristen pas later gaan doen. Wel een leuk stel wielen met Campganolo hogeflens naven. Opmerkelijk ook dat de remmen -zowel hoeven als grepen- van Universal zijn, maar remgreeprubbers van Weinmann. Het enkele kettingblad is aan de binnenzijde van de rechtercrank geplaatst, mogelijk om een betere kettinglijn te bewerkstelligen. Leuk ding, k heb 'm opgenomen in mijn digitale verzameling kinder racefietsen. :D
Hoi Marco, ik heb al twee Locomotief racefietsjes uit de Dierense Gazelle periode, maar die hebben weer een andere voorvork dan deze. De voorvork van deze lijkt meer op de voorvork van de Van Herwerden Locomitief die ik van jou heb gekocht. Zie foto. Sowieso leuk dat deze in jouw digitale verzameling is opgenomen 8-)
Bijlagen
IMG_2618.jpeg
IMG_2618.jpeg (450.54 KiB) 9078 keer bekeken
velofilie

Bericht door velofilie »

Mogelijk komt het Gazelle plaatje uit deze, of een vergelijkbare pdf:
https://drive.google.com/file/d/1_9Gsg2 ... alZSe/view
https://drive.google.com/file/d/17ovhct ... 8trlS/view

Groet, Wiel
Plaats reactie