Swift gents bicycle 1903

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Swift gents bicycle 1903

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Maarten Waarlé schreef: 10 feb 2025, 10.52 De verhoogde frames van Charles zijn geweldig maar het is wel te begrijpen dat de transportfiets destijds voor iedere slagersjongen moest kunnen volstaan. Dat is een goede reden om niet te hoog te bouwen.

Positie van het zadel naar de grond is een ding maar inderdaad de afstand naar de pedalen (in onderste stand) is de werkelijke beenlengte relatie.
Bij Amerikaanse fietsen van voor 1900 zie je vaak een hoog frame met relatief hoog geplaatste trapas.
Deze Eagle uit 1896 heeft dat. Een enorm balhoofd maar toch maar een framehoogte van 66 cm. De trapas is ''hoog water'' geplaatst.
Eagle kleine afbeelding.JPG
Dat doet toch wel denken dat daar dan de fiets hoger was, omdat de berijder niet de grond hoefde te kunnen bereiken.
De keuze voor hoge frames zal best iets met gewenste voornaamheid of machts positie op de weg te maken hebben gehad.
De hoge bi kon wedijveren de met ruiter te paard. Een hoge bi met groter wiel was zeker een aantrekkelijk ding. Charles Bingham, toch niet de domste, kocht een Matchless met te groot wiel. Hij verkocht `m na een jaar om plaats te maken voor een fiets met kleiner wiel.
Mooi voorbeeld van misschien wel iets te hoog frame is de foto van notaris Bloem uit Ommen.
het zadel staat op de laagste stand. Dat zal niet voor niets zijn.
Prachtige foto uit Het Rijwiel 2023/3P1030447.JPG
Ik vind dit ook wel een grappig voorbeeld, waarbij het zadel in laagste stand net onder de oksel van de eigenaar uitkomt, die zelf niet al te groot is uitgevoert :)
10395163_766756736726198_2337047795593102094_n.jpg
10395163_766756736726198_2337047795593102094_n.jpg (60.89 KiB) 9658 keer bekeken
Ik heb wel het idee dat hier een grap werd uitgehaald, gezien zijn ook blik, en ook het inimini maat mandje voorop ;)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 10 feb 2025, 21.57
Het Rijwiel 2023/3P1030447.JPG
Ik vind dit ook wel een grappig voorbeeld, waarbij het zadel in laagste stand net onder de oksel van de eigenaar uitkomt, die zelf niet al te groot is uitgevoert :)
10395163_766756736726198_2337047795593102094_n.jpg
Ik heb wel het idee dat hier een grap werd uitgehaald, gezien zijn ook blik, en ook het inimini maat mandje voorop ;)
Het kan inderdaad een grap zijn maar medicijnen nemen niet echt heel veel plaats in dus misschien was het wel gewoon een ‘apothekersmandje’.
Maar die persoon kan onmogelijk op die fiets gefietst hebben. Daar is de fiets veel te hoog voor.
Wellicht dat de apotheker een foto van zijn fiets wilde hebben en de man heeft gevraagd even te poseren.
Het is in’t ieder geval een mooie foto. Mooi tijdsbeeld. Het voorspatbord loopt niet door en de achterpadden zijn gesoldeerd. Het is niet echt heel goed te zien maar de ketting lijkt een 1/2” x 1/8”
Alles bij elkaar ‘de transportfiets in ontwikkeling’ voortbordurend op de toerfiets.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom die Amerikaanse bouwstijl zo met hoge trapas is gebouwd.
Het opstapje als argument in combi met de wens hoog in het verkeer te zitten zou kunnen.
Maar of de Amerikaanse damesfietsen dan ook een opstapje hebben (Engelse damesfietsen niet)
of lager gebouwd zijn?
Bij het spotten van hoge Amerikaanse fietsen bij de copake veiling viel het me steeds op: lange balhoofden en hoge trapassen dus tegenvallende framehoogte.

Ja die apothekersfiets. Mooie foto!
En inderdaad een klein menneke. Kan er nooit op weg fietsen.
Vroege fiets inderdaad.
Woldman

Bericht door Woldman »

Het item wordt nu koffieklets. Sorry.
Maar op zoek naar informatie over Fongers-RIH kwam ik deze foto tegen.
Ook grote beroemdheden werden voor l*l gezet door de groot industrieel uit het noorden :D
Duidelijk is wel waarom hij niet net als dochterlief op het zadel zit.
En dat nog wel tegen de eigen richtlijnen van Fongers zelf in. Die zijn echter 3jaar later in de folder opgenomen dus waarschijnlijk voortschrijdend wetenschappelijk inzicht ;)

Vriendelijke groet,
Jan
IMG_0298.jpeg
IMG_0298.jpeg (595.35 KiB) 9362 keer bekeken
IMG_0299.jpeg
IMG_0299.jpeg (161.66 KiB) 9362 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Woldman schreef: 13 feb 2025, 08.59 Het item wordt nu koffieklets. Sorry.
Maar op zoek naar informatie over Fongers-RIH kwam ik deze foto tegen.
Ook grote beroemdheden werden voor l*l gezet door de groot industrieel uit het noorden :D
Ik gok op een fotostudio in Mokum ;). Je kan een boek*) vullen met de miskleunen uit de fotostudio en door de vormgevers, en dan is er niet altijd geld, tijd en voldoende eindcontrole om het goed te doen
*)
voorplaat: naakt fotomodel met blote voeten op scherpe pedalen
hoofdstuk 1: de niet passende fiets
hoofdstuk 2: de fiets zo uit de doos met de voorvork achterstevoren
hoofdstuk 3: de creatief gemonteerde bagagedrager
hoofdstuk 4: spiegelbeeld
enz
/Marten
Maarten Waarlé

Het is alweer enige tijd geleden dat ik aan de Swift herenfiets heb kunnen werken. Veel andere projecten die om voorrang vroegen.
Dat gaat nu weer veranderen ten gunst van de Swift en als eerste dingetje heb ik een Simplex frame uit de voorraad gehaal om die eens te vergelijken met de Swift. Beide toerfietsen met een 68cm frame (de Swift in inches uitgevoerd 27 inch) maar qua uiterlijk zo totaal verschillend dat je het niet zou geloven.
twee frames van 68cm
twee frames van 68cm
P1030668.JPG (420.94 KiB) 3056 keer bekeken
P1030670.JPG
P1030670.JPG (397.69 KiB) 3056 keer bekeken
De Simplex geeft de indruk een 65 cm frame te hebben daar waar de Swift eerder het beeld oproept van een 70 cm frame.
Het balhoofd van de Swift is dan ook even hoog als dat van m`n Fongers HZ70 (71,5 cm frame) terwijl het Simplex frame een balhoofdbuis heeft die 1 cm korter is dan bijvoorbeeld de 66cm (26 inch) Raleigh.
P1030667.JPG
P1030667.JPG (299.98 KiB) 3056 keer bekeken
Veel heeft te maken met de framehoeken. Doordat die bij Simplex groter zijn , de verticale buizen platter liggen kom je uit op een relatief lange zitbuis. de staande achtervork bij de Simplex levert daardoor weer in lengte in. Met name te zien aan het kortere stuk boven het spatbord
Het Swift frame is ook nog eens korter .Met name de liggende achtervork. De trapas van de Swift ligt ook hoger boven de weg dan bij de Simplex.
Dat beïnvloed de hoogte van de bovenbuis en lengte van de staande achtervork en balhoofdbuis lengte ook sterk. En de Swift voorvork is ook een stuk korter.
Het voorspatbord stuit tegen de kroon en de voorband gaat net onder de kroon door waardoor de balhoofdbuis als het ware verder naar beneden doorloopt.
Vroege fietsen met voorspatborden die eindigden tegen de kroon hebben meestal een andere geometrie. Ga je het voorspatbord moderniseren (doortrekken onder de kroon door) dan dien je de vork te verlengen. gevolg daarvan is dat de bovenbuis van het frame op gaat lopen .
Dat is vermoedelijk de reden dat Fongers lang heeft gewacht met het doorvoeren van deze modernisering. De framegeometrie moest op de schop.
Bijlagen
Swift gents.jpg
Swift gents.jpg (160.15 KiB) 3054 keer bekeken
foto collectie Wilbur Hendriks
foto collectie Wilbur Hendriks
MG_6504-2-scaled.jpg (339.93 KiB) 3056 keer bekeken
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

Veelal geeft de lengte van de balhoofdbuis een indicatie van de framehoogte, maar niet meer dan dat. Inderdaad de geometrie (hoeken) van het frame zijn echt bepalend, net zoals het gevolg ervan (o.a. de grondspeling t.o.v. de bracketas)...
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
maartenB

Bericht door maartenB »

echt heel bijzonder om te zien! Als ik fietsen online te koop zie (veilingen etc) kijk ik vaak vooral naar de balhoofdbuis om de framehoogte in te schatten. Maar met name bij de oudere frames is dat dus al gauw misleidend?

Succes verder met je Swift, ik ben heel benieuwd!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Ja, het kan heel verwarrend zijn kwam ik ook achter met deze fietsen.
Ik denk dat de simplex vooral een lager geplaatste trapas heeft. De achtervork lijkt naar de trapas toe schuin naar beneden te lopen.
Ik ga er nog eens naar kijken als de Swift op haar wielen staat.
Nu heb ik contact met een Engelsman die een Swift kruisframe uit 1901 aan het restaureren is. Ook een geweldige fiets met originele remmen.
Dat geeft houvast voor een goede kopie wat betreft de remhendels.
maartenB

Bericht door maartenB »

Ha fijn!
Dan weet je beter waar je aan werkt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie