Afgelopen zaterdag de Fongers maar eens wat beter bekeken en uit elkaar gehaald.
In 1906 is blijkbaar een totale re-design gemaakt .
In de Fongers catalogi van 1903 en 1906 staan ze ook gewoon vermeld. In 1903 nog als'' vrijwiel met tegentraprem'' (10 gulden)
En in 1906 als terugtraprem weer voor 10 gulden en een voorvelgrem voor 5 gulden.
In 1907 wordt het model code 6 (voor velgrem en achter terugtraprem).
De voornaaf (en eventueel achternaaf) van de BB/BD in die jaren had geschroefde stofkappen zo staat er geschreven maar de CCG/BDG fietsen in die jaren hadden wel stofdichte naven maar de vermelding met opschroefbare kappen staat daar niet bij. Daarmee verklaar ik de voornaaf als ook origineel. Vraag blijft waarom er geen merkplaatjes op de velg zitten. Misschien vind ik nog ergens klinknagelgaatjes onder de verf of de velgen zijn een keer vervangen.
De trapas is van het toen gebruikelijke systeem met conussen die er pas uit kunnen als de stofkappen (links linkse draad en rechts ,achter het tandwiel rechtse draad) verwijderd zijn. Verder redelijke staat. rechter conus lichte inloopschade. Eigenlijk het gebruikelijke beeld: hele goede kwaliteit.
Ik heb het bij die vroege nog niet anders meegemaakt.
Een ander interessante ontdekking is dat de velgrem van het Engelse Crabbe afkomstig is. Met een loep kon ik de merknaam Crabbe deels ontwaren.
Een andere in Croydon gemaakte fiets uit het zelfde jaar die hier op zolder staat heeft het nog wat duidelijker.
Bij de Fongers fietsen van 1907 zijn de velgremmen het zelfde en dus ook van Crabbe terwijl de remhendels (inverted) dan van Eadie zijn.
We worden steeds iets wijzer over die begin van de eeuwse Fongers fietsen!
Bij het demonteren van de kettingkast kwam ik biezen tegen op de liggende achtervork. Geen reguliere maar probeer lijnen om te zien of de trekker zonder hapering werkt. De lak is erg goedkoop en schilferig. Ik denk niet een opbouw lak uit 1904 maar eerder een crisis lak van 1945.
Het geeft de indruk die je ook wel eens krijgt bij een goedkope bagagedrager. Even fris maar na vijf jaar aan het roesten.
Het zou kunnen verklaren waarom de naoorlogse BB op dit forum al zo snel een terug naar de fabriek is gehaald voor een lakbehandeling.
De wielen zijn na alle waarschijnlijkheid toch origineel. Ik heb de Eadie remnaaf onderzocht en opgezocht.
het model is in alle onderdelen afwijkend van de bekende Eadie naven en blijkt van voor 1906 te zijn.Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
-
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 20 jul 2025, 12.55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Mooi verslag, Maarten!
Ik krijg bij het voorblad het idee dat de ketting niet mooi in lijn heeft gestaan. Zie slijtage aan de zijkant vd tanden. Iets om even een lineaal langs te halen.
Ik krijg bij het voorblad het idee dat de ketting niet mooi in lijn heeft gestaan. Zie slijtage aan de zijkant vd tanden. Iets om even een lineaal langs te halen.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Ik heb even gekeken Jorick, maar het kettingkast frame maakt een snel overzicht onmogelijk op dit moment.
Bij restauratie komen dat soort zaken wel aan bod (door schade en schande wijs geworden)
Ik heb in de band een stempel met v Buuren gevonden. Mogelijk is dat de grossiers afdeling van Burco geweest die banden heeft geleverd.
Maar een losse gedachte. Van Buuren komt als naam wel vaker voor. Ook onder fietsenmakers
En bij deze een foto van marktplaats met het zoekplaatje Fongers en de typische kenmerken. Niet goed te zien maar net boven de lamphaak en achter de lamp van de transportfiets zag ik een balhoofd klemwieltje van de Fongers zitten.
Ik zag aan de staande achtervork dat het een DZ of BDG moest zijn. De BD heeft een andere meer gesloten constructie bij de zadelbout.
Bij restauratie komen dat soort zaken wel aan bod (door schade en schande wijs geworden)
Ik heb in de band een stempel met v Buuren gevonden. Mogelijk is dat de grossiers afdeling van Burco geweest die banden heeft geleverd.
Maar een losse gedachte. Van Buuren komt als naam wel vaker voor. Ook onder fietsenmakers
En bij deze een foto van marktplaats met het zoekplaatje Fongers en de typische kenmerken. Niet goed te zien maar net boven de lamphaak en achter de lamp van de transportfiets zag ik een balhoofd klemwieltje van de Fongers zitten.
Ik zag aan de staande achtervork dat het een DZ of BDG moest zijn. De BD heeft een andere meer gesloten constructie bij de zadelbout.
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Hoi Maarten,
Altijd mooi om te zien wat je tegen komt bij de demontage. Leuk die Crabbe rem. Op de binnenzijde van het kettingblad staat weer het revisienummer. En inderdaad, de slechte lak lijkt te horen bij 1945/6.
Als de naven origineel zijn is de kans toch groot dat de velgen van deze fiets dat toch ook zijn? Voor 32 spaaks en achter 40? Nog met de double butted spaken? Werden in 1904/5 nog plaatjes op de velgen aangebracht? Is de zadelpen ook origineel?
groet, Jos
Altijd mooi om te zien wat je tegen komt bij de demontage. Leuk die Crabbe rem. Op de binnenzijde van het kettingblad staat weer het revisienummer. En inderdaad, de slechte lak lijkt te horen bij 1945/6.
Als de naven origineel zijn is de kans toch groot dat de velgen van deze fiets dat toch ook zijn? Voor 32 spaaks en achter 40? Nog met de double butted spaken? Werden in 1904/5 nog plaatjes op de velgen aangebracht? Is de zadelpen ook origineel?
groet, Jos
-
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Hoi Jos,
Ja inderdaad de revisie nummers staan op diverse plaatsen . Ook op de linker crank bijvoorbeeld.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik kwijt was tot wanneer de velgplaatjes gevoerd zijn maar op foto`s die gebruikt zijn voor de foto
catalogus van 1906 (fietsen naar rechts gefotografeerd en met twee ophang quadrantjes voor de jasbeschermertouwtjes) zie je hier en daar twee klinknageltjes in de velg. Bv ook op het kruisframe met inverted levers.
Dus waarschijnlijk tot 1906 of 07 zijn de velgplaatjes toegepast. De zadelpen heb ik nog niet bestudeerd maar/en heeft een schuine aansnijding zoals later wel bij diverse Fongers fietsen gebruikelijk.
Kom ik nog op terug.
Inderdaad 40 en 32 spaaks wielen en in deze fiets spaak 14. Dat lijkt op z`n mist wel te zijn vervangen.
Ja inderdaad de revisie nummers staan op diverse plaatsen . Ook op de linker crank bijvoorbeeld.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik kwijt was tot wanneer de velgplaatjes gevoerd zijn maar op foto`s die gebruikt zijn voor de foto
catalogus van 1906 (fietsen naar rechts gefotografeerd en met twee ophang quadrantjes voor de jasbeschermertouwtjes) zie je hier en daar twee klinknageltjes in de velg. Bv ook op het kruisframe met inverted levers.
Dus waarschijnlijk tot 1906 of 07 zijn de velgplaatjes toegepast. De zadelpen heb ik nog niet bestudeerd maar/en heeft een schuine aansnijding zoals later wel bij diverse Fongers fietsen gebruikelijk.
Kom ik nog op terug.
Inderdaad 40 en 32 spaaks wielen en in deze fiets spaak 14. Dat lijkt op z`n mist wel te zijn vervangen.
Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
ik ben een paar dagen weg geweest en zie nu deze prachtige vondst!. geweldig dat er inderdaad af en toe van die heel oude gave fietsen opduiken. Ik heb er ook verschillende van vlak na 1900 die van Marktplaats komen. zoals een BSA springframe, Baving/Pierce cardanfiets en Burgers dames 1909.
Dat zadel op jouw fiets is een Duplex zadel, dat staat in de Leonidas prijscourant 1913 op blz. 38. Ik heb er ook nog een liggen.
groet Theo
Dat zadel op jouw fiets is een Duplex zadel, dat staat in de Leonidas prijscourant 1913 op blz. 38. Ik heb er ook nog een liggen.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net