Pagina 3 van 4

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 31 jul 2025, 20.11
door Woldman
In mijn item met dezelfde naam,” Locomotief Tour de France” dat ik in november 2024 startte vind je in de discussie ook veel relevante informatie over Locomotief racefietsen uit deze periode en wat passende afmontering kan zijn.
Ik denk ( je weet het natuurlijk nooit zeker) dat mijn Tour de France uit 1962/1963 bij me is gekomen met de originele uitrusting die hij vanaf het begin had. Wat mij opvalt is dat mijn frame geen enkel aangesoldeerd nokje heeft en dat van jou wel. Enerzijds wijzen het blauwe locomotiefje en de potloodpuntjes op een eerder bouwjaar, anderzijds wijzen die aangesoldeerde nokjes op een een wat later bouwjaar. Of raaskal ik nu maar wat?
Ik heb bij de restauratie niets vervangen en fiets er (retro) tourtochtjes op.

Succes met het opbouwen van dit frame.
Jan

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 31 jul 2025, 21.20
door marco verbaant
Bertus Slesker gebruikte al aangesoldeerde (Campagnolo) nokjes in de vijftiger jaren. Dat waren niet de korte nokjes van nadien maar complete nokjes mét plaatje (zie het blauwe pijltje). Bijgaand de 1955 Locomotief Tour de France van Rutger Murk, Harrie Dijk uit Vianen aan het werk....

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 31 jul 2025, 21.24
door marco verbaant
vent82 schreef: 31 jul 2025, 16.51 De Gazelle kwam bij mij ook alleen als frameset. Het heeft lang geduurd, maar ik denk dat het goed gelukt is.
IMG_7520.jpeg
Ik denk dat er meer Champion Mondial's als frameset zijn verkocht dan als complete fietsen :D

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 1 aug 2025, 12.20
door vent82
marco verbaant schreef: 31 jul 2025, 21.24
vent82 schreef: 31 jul 2025, 16.51 De Gazelle kwam bij mij ook alleen als frameset. Het heeft lang geduurd, maar ik denk dat het goed gelukt is.
IMG_7520.jpeg
Ik denk dat er meer Champion Mondial's als frameset zijn verkocht dan als complete fietsen :D
Absoluut. Alleen waren de onderdelen toen makkelijker te krijgen. Het verzamelen van de pantographed onderdelen dreef me letterlijk naar de rand van de waanzin, vooral met de remhendels en het kettingblad.

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 1 aug 2025, 13.30
door m-gineering
vent82 schreef: 1 aug 2025, 12.20
Absoluut. Alleen waren de onderdelen toen makkelijker te krijgen.
Alleen als het een pure racefiets met een polderverzet moest worden... Maar een pignon met meer dan 28 tanden, of een crankstel kleiner dan 42 en de fietsenmaker was compleet overvraagd. Dan werd het brieven schrijven en postwissels....

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 3 aug 2025, 13.47
door Cyclissimo
marco verbaant schreef: 31 jul 2025, 21.20 Bertus Slesker gebruikte al aangesoldeerde (Campagnolo) nokjes in de vijftiger jaren. Dat waren niet de korte nokjes van nadien maar complete nokjes mét plaatje (zie het blauwe pijltje). Bijgaand de 1955 Locomotief Tour de France van Rutger Murk, Harrie Dijk uit Vianen aan het werk....
Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijds

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 3 aug 2025, 14.03
door marco verbaant
Cyclissimo schreef: 3 aug 2025, 13.47 Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijds
Een nog betere weergave.... :D

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 3 aug 2025, 19.39
door non-fixie
Cyclissimo schreef: 3 aug 2025, 13.47 Zelfs al treffend vastgelegd door Rebour in 1953! Waarschijnlijk omdat het de zowat enige fietsen waren die dit hadden destijds
Dat was vast geen toeval. Nederland was in 1951 en 1952 al met sterke ploegen aanwezig geweest, en dat zal aan de Fransen niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan.

Met die ervaringen op zak verscheen Kees Pellenaars ook in '53 weer met een degelijke ploeg:

NL tourploeg 1953.jpg
NL tourploeg 1953.jpg (378.11 KiB) 2934 keer bekeken

Die reed zich in de kijker met een meer dan voortreffelijk Tour. Won het ploegenklassement (wat toen nog wel wat meer betekende dan tegenwoordig, aangezien er met landenteams werd gereden), wat er toe leidde dat de start in het jaar erop in Nederland plaatsvond.

De Nederlandse ploeg bij de start in Amsterdam in '54. Hein van Breenen (uiterst links) kijkt wat onwennig naar zijn Locomotief, want tot dan toe had hij, ook in de Tour, altijd op zijn eigen J.N.A. gereden:

NL ploeg in het Olympisch Stadion 1954.jpg
NL ploeg in het Olympisch Stadion 1954.jpg (374.77 KiB) 2934 keer bekeken


Over de Nederlandse deelname aan de Tour van 1953 is een mooie film gemaakt, die ook op YT te vinden is:

Tour de France 1953

---

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 3 aug 2025, 22.04
door Durabo88
Mooie foto van Harrie aan het werk.

Re: Locomotief Tour de France

Geplaatst: 4 aug 2025, 08.14
door pfcvos
Gisteren tijdens een wandeling langs een rommelwinkel stond deze Tour de France in de etalage. Zaak was dicht, ik heb een paar foto’s door de ruit gemaakt.
Prijs stond er niet bij.
Heb ik potverdorie net mijn Locomotief boek uitgeleend.
Bouwjaar?
Uitvoering?

Piet