even voorstellen Gerard

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gerard48

Re: even voorstellen Gerard

Bericht door Gerard48 »

Goedenavond Martijn. Bedankt voor je welkom. Een oliebad kettingkast heb ik, lang geleden, drie maal gezien. De echte. Op heel oude Raleigh fietsen. Die kast was in twee helften overlangs, en rondom met 40 of 50 kleine boutjes ineen geschroefd, met een pakking er tussen. In het midden, onder, een inspectieschuifje voor het olieniveau. Een groot oliebad waar de ketting doorliep. Die ketting zag er na al die jaren nieuw uit, met lichtblauw geharde schakels. Geen schakelhendel op het stuur, maar een klein pookje op de tussenstang. Dynamo in de voornaaf, als je hard fietste kreeg je wat licht. De grote zwarte koplamp had bovenop een schakelaar, midden: Uit. Rechts: Klein licht. Links: ,,Groot'' licht. Een grote en zware fiets. Mijn vader zaliger had er een. Op het internet van de Engelse Raleighs is er niks van te vinden. (en die olieplasjes heb ik ook gehad, heb drie oude Harleys gehad, 2 Liberators en een UL 1250 c.c , daar moest altijd een oude krant onder...) Groets: Gerard.
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 4 okt 2025, 21.50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is de beste uitvinding van de 20e eeuw? De fiets.
Gerard48

Bericht door Gerard48 »

En nu de Baracoga fiets. Voor ik mijn Raleigh boodschappen fiets ging slopen, van 5 verschillende fietsen haastig een
,,noodfiets'' gebouwd. Ik heb geen ander vervoer. De basis is een laag en lang Gazelle frame, stuur van een Corona, 26" achterwiel van Batavus, 28" voorwiel van een Ranger plus verzaagde voorvork, twee dynamo`s , een voor achterlicht en en voor koplamp. Ik weet het, het ziet er niet uit, maar loopt als een trein en ik kan weer boodschappen doen. :D
Bijlagen
100_4374.JPG
100_4374.JPG (583.16 KiB) 2693 keer bekeken
Gerard48

Bericht door Gerard48 »

Beste Moderator: Is er op dit forum ook een onderwerp ,,vraag en aanbod''? We hebben allemaal wel eens iets dat we zoeken, of we hebben overcompleet spul liggen waar anderen blij mee zijn, vriendelijken groet: Gerard.
Fredkorpel

Bericht door Fredkorpel »

Hallo Gerard,
Ik ben niet de moderator, maar ik kan je zeggen dat er twee rubrieken zijn: “gevraagd” en “aangeboden”.
Wanneer je naar het forumoverzicht gaat en je scrolt naar onderen, vind je ze.
Groeten, Fred
Fredkorpel

Bericht door Fredkorpel »

Oh, ze heten “Gezocht” en “Aangeboden”.
mellez

Bericht door mellez »

Gerard48 schreef: 4 okt 2025, 20.09Rechts: Een schets dat de spaak op plm. 80 graden op de hartlijn naaf, op deze manier voorkom je dat bij grote kracht (trappen en remmen) de naaf een paar 10e beweegt en de spaken af kunnen breken bij de kop in de naaf.
Ik snap de theorie, ik vroeg het me vooral af omdat het op de foto's lijkt alsof de spaken bij het eerste kruis de koppen van de spaak die ze kruisen raken, wat mij niet ideaal lijkt. Ik heb wielen nog nooit anders gespaakt dan 2x (kleine wieltjes) of 3x en dat heeft mij nog nooit problemen gegeven, ook niet bij fixies waar ik het achterwiel als rem gebruikte. Als er regelmatig spaken breken zou ik denken dat de spaakspanning wellicht niet gelijk over het wiel verdeeld is.

Gerard48 schreef: 4 okt 2025, 20.091) heb je ooit zo een naaf (3-speed) uit elkaar en weer in elkaar gezet?
Jazeker, al is dat een jaar of 30 geleden. Ik was gewoon nieuwsgierig omdat je ons een wortel voorhield. ;)
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Gerard48 schreef: 4 okt 2025, 20.09 Beste Mellez, Zo, we zitten even na een drukke dag. Eerst dat spaken:
Ziet de tekening. Hoe verder de spaak van de hartlijn van de naaf staat, hoe meer dat de spaak zuiver op trekkracht wordt belast.
Huh? een spaak wordt in principe alleen op trek belast, zelfs al zou je hem radiaal inspaken. Wat je bij tangentiaal inspaken krijgt is een momentarm om een moment op de naaf over te kunnen brengen naar de naaf zonder al te grote spaakspanning variatie. Keerzijde is dat hoe groter de momentarm bij de naaf wordt, des te schuiner de spaaknippel uit de velg getrokken wordt, en als dat geen perfect scharnier is krijg je daar een buigbelasting in de spaak. En in de elleboog van de spaak heb je een buigbelasting die toeneemt als de passing van de spaak in de flens niet optimaal is.
/Marten
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Normaal heeft een (pre- 1973) Engelse fiets wielen met vooraan 32 en achteraan 40 spaken.
Die zijn gewoon 3x gespaakt en Ik heb er geen die “gevlochten” zijn en heb toch nooit gebroken spaken gehad bij zulke wielen (zélfs niet bij roestige spaken), behalve bij m’n jongste Raleigh. Dat is een Superbe uit 1981 met 36 (gevlochten-) spaak wielen met Van Schothorst RVS velgen, waarvan ik er de laatste jaren toch alweer een 5-tal heb moeten vervangen…

Gerard, op jouw foto zie ik een niet-geribbelde Sturmey naaf met 36 gaten als ik het goed heb? Welk jaartal staat daarin?
Gerard48

Bericht door Gerard48 »

Hallo Peter L. die sa naven zijn van: 63-2- dat losse wiel, 62-10 van mijn Raleigh, en die ,,noodfiets'' van 82. Een late dus.
M-gineering: Je legt het beter uit dan ik het kan. Bij een ,,rechte'' spaak komr er inderdaad een te grote kracht op. Ik heb wel het geluk dat die velgen om en om gaten links en rechts hebben en mooi hol gevormd zodat de nippel er met de ronde kop
mooi in stellen kan.
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 5 okt 2025, 20.10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard48

Bericht door Gerard48 »

Beste Mellez, geen wortel maar een serieuze vraag, omdat zo een naaf zeer veel precies passende delen heeft. Maar ik heb wat gevonden: Een werktekening van een wat oudere naaf met ook links een schroefdeksel. Maar de rest is het zelfde. Op het internet staan veel goedbedoelde tips, maar die werken niet. SA heeft veel verschillen aslengtes dus je moet IN de naaf beginnen. ;)
Bijlagen
sa 3 speed.jpg
sa 3 speed.jpg (180.2 KiB) 1247 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gerard48 op 5 okt 2025, 20.18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie