Fongers BB groen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
arjank

Re: Fongers BB groen

Bericht door arjank »

De prijscourant van Toebehooren, onderdeelen en gereedschappen staat 'gewoon' in onze documentatiebank. Daarin wordt alleen een sabelhouder aangeprezen; uiteraard met een vrij te kiezen gebruiksdoel... Uit een eerder stukkie begreep ik dat de eigenaar een relatie had met het leger, maar dat is dus niet zo?

Met groet, Arjan
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Bijgaand een paar foto's van de fiets in rijdbare staat. Het aardige aan deze fiets uit 1930 is dat alles origineel is (ook de ketting) en veel in de kleur Fongers grijs-groen (zelfs de schaal van de Lucasbel).
Niet gemonteerd is de leren kettingkast in dezelfde kleur omdat daaraan het herstelwerk nog moet gebeuren.
De dubbele bovenbuis bij een 60 cm frame is vrij uitzonderlijk; ben dat verder niet tegengekomen in het garantieboek 'Ongeregelde modellen'.
Ik blijf me afvragen waarvoor de klem met leer beklede grepen op het stuur heeft gediend.
Denk nog na over het restauratieplan (alleen schoonmaken?).

groet, Jos
Bijlagen
SAM_3627.JPG
SAM_3627.JPG (321.32 KiB) 7641 keer bekeken
SAM_3626.JPG
SAM_3626.JPG (260.21 KiB) 7641 keer bekeken
SAM_3625.JPG
SAM_3625.JPG (257.29 KiB) 7641 keer bekeken
SAM_3624.JPG
SAM_3624.JPG (315.56 KiB) 7641 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Ziet er prima uit.

Jammer dat je de bagagedrager eraf hebt gelaten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja echt een fantastisch mooie originele fiets!!
Maar die originele ketting: zou je die niet vervangen? Hij ligt wel heeeeel erg OP de tanden :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Jos,
Mooie fiets hoor en bijzonder maar ik ga even kritisch liggen doen...

Althans ik ben benieuwd hoe dat nou zit met die spatbordstangen.
Dat was begin jaren 30 toch nog massief ipv de buisstangen?
Of weet jij van een regeltje die de uitzondering bevestigd.

Groeten,
Maarten
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Wat betreft dat klemmetje op het stuur: ik ben er vrijwel zeker van dat het een sabelklem is. In het artikel "Jan Kooiman en de vroege militaire wielrijders" (Het Rijwiel, 2012/1, auteur Herbert Kuner) is een foto opgenomen uit mijn collectie, waarvan bijgevoegd een detailvergroting. De luitenant die een afdeling wielrijders aanvoert heeft op zijn stuur een dergelijke klem waarin een sabel zit. Ondanks dat de voorgeschiedenis van deze groene Fongers mogelijk niet van militaire aard is kan het leger-attribuut toch zijn meegeleverd.
Bijlagen
Jan Kooiman - Amersfoort.JPG
Jan Kooiman - Amersfoort.JPG (146.25 KiB) 7624 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Dank voor de reacties.

Tja,de ketting loopt nog niet soepel...

De spatbordenstangen zijn inderdaad bijzonder voor dit bouwjaar; pas in de prijscourant 1932 zie je de buisvormige stangen voor het eerst in de volle breedte toegepast; dit was een custom built model, wellicht dat men al wat nieuwigheden uitprobeerde? Zij zijn in elk geval origineel, gelet op de kleur en boutjes.

Sabelklem zou kunnen, maar dan zou er ook een houder onderop de voorvork moeten zitten; ik zie daar geen sporen van. De eigenaar was geen militair/veldwachter o.i.d. Wellicht een parapluhouder?

Jos
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Is het eigenlijk zo'n Appleby ketting? Daar is nog wel aan te komen denk ik. Een versleten ketting is wel het minst erge wat er aan je fiets kan mankeren.

Bewaar je de bagagedrager wel?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JasperA

Bericht door JasperA »

Erg mooi exemplaar (de foto's sla ik dan ook meteen maar even op voor mijn archief...)!

Lijkt me overigens ook een super gevoel om er na gedane arbeid even een rondje op te maken door de Groningse binnenstad!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
regina

Bericht door regina »

hai jos een pracht van een fiets er valt mij nog een apart detail op, het groen geschilderde tandwiel en dat terwijl er ook een kettingkast bij zit zou die kettingkast er misschien later bij op zijn gezet? veel succes ermee groetjes regina
Plaats reactie