Fongers BB groen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Soms doe je een aardige vondst; vanochtend op een boerderij net buiten Groningen een Fongers BB60 uit 1931 opgehaald. Het bijzondere aan de fiets is dat hij geheel in legergroen is uitgevoerd (inclusief cranks, SA-naaf en kettingblad) en dat hij een dubbele bovenbuis heeft. De fiets is nog geheel origineel, inclusief kettingkast, jasbeschermer en FG-pompje (ook in dezelfde kleur). Bijgaand een paar foto's 'as found'.
Moet ik toch weer gaan restaureren...

groet, Jos
Bijlagen
IMAG0512 compr..jpg
IMAG0512 compr..jpg (231.48 KiB) 8382 keer bekeken
IMAG0516 compr..jpg
IMAG0516 compr..jpg (173.28 KiB) 8382 keer bekeken
IMAG0513 compr..jpg
IMAG0513 compr..jpg (124.39 KiB) 8382 keer bekeken
IMAG0520 compr..jpg
IMAG0520 compr..jpg (167.42 KiB) 8382 keer bekeken
Velpsefiets
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2013, 22.41

Re: Fongers BB groen

Bericht door Velpsefiets »

Jos,

Dit lijkt mij een topper. Het kan dus nog steeds! Banden heb je wel! Lijkt mij leuk het resultaat voor en na behandeling te zien! Ben benieuwd.

Groeten,

Jan
Maarten Waarlé
Berichten: 2348
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB groen

Bericht door Maarten Waarlé »

Bijzonder ding Jos!

En in een framemaat die jou wel past,
Gelukkig zit er nog veel origineels op dat maakt het wel aantrekkelijk om te restaureren


Groet,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB groen

Bericht door Durabo88 »

Mooi ding, het enige wat je nodig zult hebben is een stel banden, remstangetjes voor de achterrem, kettingkast doek en een SA K buisversteller. Moet te doen zijn dacht ik zo.
Waar is de linkercranck gebleven?

Hopelijk is de lak onder de vogelstrond op het achterspatbord niet te veel aangetast.

Zelfs het originele zadel mét zadeltasje zit er nog op. Deze fiets verdient zonder twijfel een terug naar foldertoestand restauratie.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Alle onderdelen zijn aanwezig, inclusief remstangen, groene buisversteller en groene leren kettingkast.
Er zitten nog wat accessoires aan deze fiets die ik niet kan thuisbrengen; post ik binnenkort.

Jos
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB groen

Bericht door Durabo88 »

Klinkt goed, ik ben benieuwd!

Heb je 'm via marktplaats of heb je op een andere manier een tip gekregen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BB groen

Bericht door maartenB »

Errug fraai!
En dus met dat mooie 'late' luxe remsysteem? Dat dat in 31 nog geleverd werd? Wanneer stopten ze daar eigenlijk mee? Toen Fongers overstapte op trommelremmen?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Fongers leverde dit luxe remsysteem van 1927 tot 1935 op de modellen BB/BD en (tegen meerprijs) op de CCG/BDG. In Nederland zijn weinig fietsen daarmee afgeleverd (in 1935 nog maar ca. 50), omdat deze kwaliteit niet meer gekocht werd (een dergelijke fiets was ca. vijfmaal zo duur als een grossiersfiets en het was crisis). In Indonesië kom je dit type fietsen meer tegen omdat daar minder is weggegooid.
Op deze fiets zit ook de luxe zadelpen t.b.v. het Fongers gezondheidszadel en de benen FG-handvatten. Het is ook een heel vroege Fongers in chroom.

Jos
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB groen

Bericht door jrietveld »

Hoi Yorick,

Het artikeltje in de Groninger Gezinsbode twee weken terug leverde al vier Fongers fietsen op (en er is nog wat onderweg).
Aan te raden: stukje in huis-aan-huis blad laten plaatsen; veel mensen zijn nog op zoek naar een goede bestemming voor de oude fiets van vader/moeder/opa/oma.

Jos
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB groen

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Mooi, ik zal het in gedachten houden voor als ik meer ruimte heb verworven.
Welke andere modellen zijn er nog meer aan je collectie toegevoegd? Zaten er nog leuke verhalen aanvast? Hoe zit het eigenlijk met jouw ruimte, heb je nog plek?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie