Pagina 3 van 8
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 13.05
door arnoldus
Maarten,
Bij de Amerika safety is alles mogelijk ! zie foto van de smeer opening onder het traphuis van mijn Columbia 1898 race safety.
Hans,
Kunnen de gaatjes in de Franse Humber bedoeld zijn voor een stuurslot of waren ze in die tijd niet zo ver ?
Nol
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 19.37
door Maarten Waarlé
Dag Nol,
Ja waarom makkelijk doen eigenlijk..
Ken ik die fiets? klinkt wel interessant 1898!
Nee dan de Fransozen: Rochet met boven een vulnippel en onder een aftapplug.

- Rochet net na 1900
- 003.JPG (399.27 KiB) 6337 keer bekeken
Volgens het onderhoudsboekje in de zomer SAE 40 en s`winters SAE 20W.
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 20.53
door arnoldus
Maarten,
Columbia 1898 The Trinity ik denk een trackfiets ? alle transvers nog leesbaar ook die met de patentnummers tot 1898,ook een mooi balhoofdplaatje ,
originele Columbia pendalen ,gaaf verstelbaar stuur voor extra diepe zit of allerlei standen, houten velgen met singletube banden , ik heb hem niet gewogen maar hij is voor zijn leeftijd erg licht.
Nol
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 21.01
door maartenB
Maarten Waarlé schreef:
Volgens het onderhoudsboekje in de zomer SAE 40 en s`winters SAE 20W.
Ja, maar hoe vaak olie verversen?

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 22.50
door Maarten Waarlé
Mooie fiets Nol.
Je zit aardig in het Amerikaanse materiaal. Ook zeer de moeite waard!
Maarten, in het boekje staat om de 10.000 km ik denk dat er de eerste olie nog in zit...
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 1 jul 2015, 14.06
door arnoldus
Maarten,
Misschien ken jij de manier om deze bottom bracket van mijn 1899 american Columbia race fiets te demonteren , ik heb hem nooit los gehad
met de restauratie omdat ik niet wist hoe en omdat hij soepel loopt , maar nu ben ik zo ver dat ik nieuwsgierig ben en hem toch wil controleren , de bracket heeft een patent nov 13 1888,
het smeergat te zien op de foto geeft zicht op een sleuf dwars op de as als je daar een schroevendraaier in steek kan je de as blokkeren , ik heb een opsluitring aan de binnenkant van het kettingblad los gedraaid en rechts het zelfde maar er zit geen beweging in.
Maarten B
misschien kan jij als je wil advies vragen bij de wheelman,
ik kan zelf niet meer inloggen ik krijg steeds een fout.
Nol
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 1 jul 2015, 14.07
door arnoldus
foto 2
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 1 jul 2015, 14.08
door arnoldus
foto 3
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 1 jul 2015, 18.00
door Maarten Waarlé
Dag Nol,
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog niet eerder een dergelijke spieloze crank/as heb los hoeven maken.
Mijn Eagle heeft een normaal spie crankstel.
Het ziet er wel heel fraai uit overigens.
Theo de Kogel en Hans vd Stouwen hebben ervaringen met een Racecycle uit Amerika en met de Burgers damesfiets (van Theo)die een deelbare trapas heeft. Mogelijk dat daar wat te vinden is.
Anders idd misschien via de wheelman.
Heel onbekend is het merk in ieder geval niet,dus dat geeft hoop.
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 1 jul 2015, 21.42
door gerritkan
Beste Arnoldus
Ik had net een Mijnheer uit Belgie aan de telefoon ivbm iets anders de beste man kijkt regelmatig hier op het forum maar is geen groeps lid .
Hij vertelde uit ervaring dat hij een om de bottom Bracken los te krijgen het volgende deed .
Hij nam een boor die net in het gat past en slijpt daar aan twee platte vlakken zodat het in de uitsparing past , dat blokkeerd de as waarna door de trapper tegen gesteld aan de draai richting te bewegen het los te draaien zou zijn .
Succes Gerrit Kan
quote="arnoldus"]Maarten,
Misschien ken jij de manier om deze bottom bracket van mijn 1899 american Columbia race fiets te demonteren , ik heb hem nooit los gehad
met de restauratie omdat ik niet wist hoe en omdat hij soepel loopt , maar nu ben ik zo ver dat ik nieuwsgierig ben en hem toch wil controleren , de bracket heeft een patent nov 13 1888,
het smeergat te zien op de foto geeft zicht op een sleuf dwars op de as als je daar een schroevendraaier in steek kan je de as blokkeren , ik heb een opsluitring aan de binnenkant van het kettingblad los gedraaid en rechts het zelfde maar er zit geen beweging in.
Maarten B
misschien kan jij als je wil advies vragen bij de wheelman,
ik kan zelf niet meer inloggen ik krijg steeds een fout.
Nol[/quote]