Pagina 3 van 3

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 14 dec 2015, 15.34
door Erwin TF
Knap staaltje richtwerk, menig een had het al opgegeven.
Die trapas moet je echt wat aan doen, dat knappende geluid is de ketting die niet goed op de tanden komt en er af wil lopen.
En gezien dat die de enige verbinding met je rem is.... :(

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 15 dec 2015, 15.00
door moories
Mooi stukje vakwerk heren! Ik had de fiets gezien toen ie in de kreukels lag en had er mijn twijfels over of het goed zou gaan komen. De Göricke was wel aardig krom vanwege de aanrijding. Petje af heren, mooie restauratie en gelukkig is deze mooie en aparte transportfiets niet verloren gegaan! ;)
Vriendelijke groeten
Maurice

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 29 jun 2020, 18.13
door Fotomaan
In een ander topic heb ik al een keer verteld dat de trapas van mijn Göricke gebroken is.
https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 706#p35706
Bij Moories lagen er nog een paar trapassen in een doos waar er een bij was die de goede lengte, dezelfde schroefdraad en juiste dikte had.
Dus die heb ik gemonteerd en kwam er doordat de fiets weer eens wat aandacht kreeg weer op dat we toch niet helemaal goed opgelet hadden tijdens het richten van het frame.
Toen het kettingwiel op de 'nieuwe' trapas werd gemonteerd viel het op dat het kettingwiel verticaal én horizontaal niet helemaal in lijn met het frame stond.
Maarten en ik hebben indertijd het frame weliswaar in lijn gezet op zo'n manier dat de voor- en achterkant netjes in elkaars vervolg stonden zodat de wielen dat ook deden maar niet goed op de kettinglijn gelet waardoor we niet hebben gezien dat de trapas scheef in het frame zat.
Ik heb sinds het richten van het frame niet meer zo veel met de fiets gefietst. Na het monteren van de trapas was er duidelijk wat gerasp te horen van de ketting die over de zijkant van de tandwielen heen schraapte. Eigenlijk was het eerder al opgevallen maar ik had er toen niet genoeg aandacht voor. Ik was allang blij dat het er weer een beetje recht uitzag.
Omdat toch alles uit elkaar lag heb ik meteen de voorvork aan een grondige inspectie blootgesteld en die moest ook vier millimeter naar links. Dus die stond nu ook weer 'in het lood' :)

Het kwam er op neer dat de voorkant van het frame of de buis van het brackethuis naar de balhoofdbuis en de zadelbuis ten opzichte van de trapas iets naar links moest en de achterkant van het frame, de liggende achtervork iets naar rechts.
Dus de fiets maar weer helemaal gedemonteerd en nu dus volledig gefocust op de stand van het kettingblad nogmaals aan de gang gegaan om het frame weer in de goede stand te krijgen.
Omdat de framebuizen dankzij de goede werken van Maarten Waarlé inmiddels wel mooi recht waren heb ik nylon lijn gebruikt die ik om een dikwandige buis als hefboom van twee meter lengte en de framebuis waar ik mee aan de gang wilde gewonden om zo over een grotere lengte kracht te kunnen zetten zodat de buis ook recht zou blijven. De gedachte was dat als ik op één plek alle kracht zou zetten de buis misschien krom getrokken zou worden. Door het verdelen dan kracht over een wat grotere lengte bleef de buis recht.
Omdat het niet te doen was te zien wat het verschil 'voor en na' was heb ik meerdere keren steeds een beetje meer kracht uitgeoefend om iedere keer de trapas weer te monteren om te kijken wat het resultaat was.
Ik moet zeggen dat het niet meeviel om een duidelijk beeld te krijgen van de aanpassingen die wel of niet ontstonden.
Er moet zoveel kracht op uitgeoefend worden dat het nauwelijks subtiel genoemd kan worden en het is daardoor dat het niet te meten is. Factor geluk doet dan ook een stevige duit in het zakje 8-)
Uiteindelijk na verschillende voorzichtige, of dan toch zo voorzichtig mogelijke pogingen en niet meer in staat om conclusies te trekken heb ik zoveel onderdelen gemonteerd dat er mee gefietst kon worden. Dat was de enige manier om er achter te komen of de kettinglijn weer klopte en of de wielen weer in lijn stonden.
En god zij geprezen, dat deden ze :P
Ik had niet durven hopen dat het ooit nog goed zou komen met die fiets maar de ketting gaat nu zo over de tandwielen heen dat er geen enkel geluid meer vanaf komt. Nul! En zonder handen aan het stuur kan ik kaarsrechtop blijven zitten terwijl de fiets dan rechtdoor blijft gaan.
Het was spannend om het te doen en het heeft mij anderhalve dag bezig gehouden maar het was ook beslist de moeite waard.
Het is inmiddels jaren geleden dat de fiets in de prak werd gereden maar het is weer helemaal goed gekomen. Die kan weer honderd jaar mee :P

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 29 jun 2020, 23.34
door Rob Houkes
Mooi werk! Nou geen brokken meer maken hoor ;-)

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 30 jun 2020, 02.17
door Fotomaan
Rob Houkes schreef: 29 jun 2020, 23.34 Mooi werk! Nou geen brokken meer maken hoor ;-)
Bedankt voor de goede raad 8-)
Ik zal het doorgeven aan de bejaarde dame die mij aangereden heeft ;)

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 30 jun 2020, 08.23
door Jeroen Zuiderwijk
Mooi dat die weer lekker rijdt :) Gelukkig kun je bij staal veel schade weer herstellen, al moet je wel goed weten wat je doet.

Ik moet het frame van mijn dagelijkse transportfiets ook maar eens nakijken. Daar loopt al lange tijd de ketting niet helemaal lekker, ongeacht welk wiel ik er in zet, of welke ketting ik erop leg. Die heeft een paar jaar terug ook een flinke tik gehad van een e-bike, waarbij in ieder geval het achterwiel helemaal krom was (zie https://4.bp.blogspot.com/-ZAw1zPXorbE/ ... 165803.jpg). Ik heb zo'n vermoeden dat de achtervork misschien toch niet helemaal goed meer staat.

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 1 jul 2020, 17.08
door Fotomaan
Jeroen Zuiderwijk schreef: 30 jun 2020, 08.23 Mooi dat die weer lekker rijdt :) Gelukkig kun je bij staal veel schade weer herstellen, al moet je wel goed weten wat je doet.

Ik moet het frame van mijn dagelijkse transportfiets ook maar eens nakijken. Daar loopt al lange tijd de ketting niet helemaal lekker, ongeacht welk wiel ik er in zet, of welke ketting ik erop leg. Die heeft een paar jaar terug ook een flinke tik gehad van een e-bike, waarbij in ieder geval het achterwiel helemaal krom was (zie https://4.bp.blogspot.com/-ZAw1zPXorbE/ ... 165803.jpg). Ik heb zo'n vermoeden dat de achtervork misschien toch niet helemaal goed meer staat.
Weten wat je doet is weliswaar belangrijk en ik heb dan ook ruim de tijd genomen om steeds véél te kijken en te bedenken dat er nog meer was waar ik niet aan dacht of even nét niet in de gaten had ;)
Alles bij elkaar ben ik geloof ik een uur of tien bezig geweest waarvan de meeste tijd besteed is aan meten en kijken. 'k Weet het niet meer precies maar het was anderhalve dag.
De truc met het nylon koord om over de hele lengte van de framebuis kracht te zetten inplaats van op één punt heeft goed gewerkt in't ieder geval.

Verder heb ik er nooit zo bij stilgestaan dat ondanks dat het frame mooi gericht is en de wielen mooi in lijn staan de trapas daar best wel eens een beetje scheef in kan zitten. En met scheef heb je veel mogelijkheden. :(
Transportfietsen zijn meestal 'goed gebruikt'. Wat wil zeggen dat het aannemelijk is dat dergelijke fietsen aardig wat tikken hebben gehad. Als dat er in het verleden dan al eens aan getrokken is kan het best zijn dat controle van de trapas een beetje vergeten is.
Voor een trapas betekend scheef dat het de klok rond scheef kan zijn en het is erg lastig om het op het oog te beoordelen :?
Dat wil zeggen dat je steeds de trapas, het achterwiel en de ketting weer moet monteren.
Ook een dingetje is dat je kettingwiel niet mag slingeren. Als je een rij wilt gebruiken, ik heb dat gedaan, dan kan je die tegen het kettingwiel aanleggen om dan zo te zien of het paralel staat met het frame. En dan naar achteren, schuin naar voren én naar boven. Het is dan belangrijk dat het kettingwiel mooi recht is.
Als dat een beetje klopt, het kettingwiel paralel staat dan keek ik langs het kettingwiel naar achteren om op het oog nog eens te kijken of het goed naar het achtertandwiel gericht was.

En ook niet onbelangrijk, pas kracht uit gaan oefenen, beslist niet te veel, als je zeker weet waar je dat moet doen en welke kant het op moet.
Als de zadelbuis bijvoorbeeld naar links of rechts moet dan heeft dat invloed op het hele voorste frame. Ook op de stand van de balhoofdbuis. Die moet uiteraard paralel blijven met de zadelbuis.
Al met al is het een leuke uitdaging en als je tijd voor en er zin in hebt om zo'n klus te klaren dan is het ook wel weer een mooie beloning als zo'n ketting dan ineens niet meer te horen is :P

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 1 jul 2020, 18.58
door mazell99
Daar zeg je me wat !.
das ook een groot probleem het kettingwiel { voor tandwiel / kettingblad } wat niet recht is maar slingert .
Dat kan bij gebruikte maar heb het ook al bij ongebruikte gezien .
Hoe richt men een kettingblad zonder al het andere te beschadigen en het dan weer kaats recht te laten draaien ? .
Graag tips en informatie want ik kom dit juist erg veel tegen ! .

Groet Mazell

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 1 jul 2020, 19.12
door Jeroen Zuiderwijk
Ik heb ook al meerdere kettingwielen gericht. Stukken hout om beide kanten klemmen, en gebruiken als hefboom. En soms ook gewoon met een hamer met een stukje hout ertussen. Meestal gaat de tandenring als een geheel scheef of recht, omdat die veel stijver is door de opstaande rand. Je moet hem altijd monteren om te zien waar je moet richten, en te checken hoever je bent. Dat kan best wat tijd vergen.

Ik heb ook al mijn bakfiets frame gericht. Gelukking heb ik een lang stuk staal met een bocht op het eind, dat werkte mooi als hefboom. Daarbij stond de achtervork aanvankelijk zo scheef dat ik zo'n 20cm uit het midden reed met mijn achterwiel.

Re: Richten frame Göricke transportfiets

Geplaatst: 1 jul 2020, 22.44
door Fotomaan
We zijn net toevallig met Juncker van Maurice aan de gang geweest. Er kwam een vreemd geluid uit de trapas. Omdat we daar toch mee aan de gang moesten hebben we meteen het kettingblad gericht.
Ik doe dat altijd met een hele grote BAKO van ongeveer veertig centimeter lang. Het kettingblad laat zich het beste beoordelen als het gemonteerd is. Als je het ronddraait zonder ketting kan je goed zien hoe het gericht moet worden. De BAKO zet ik over het blad, draai hem zo ver mogelijk dicht en gebruik die dan als hefboom.
Het is goed om van te voren te bedenken dat er véél kracht door de ketting op zo'n kettingblad losgelaten kan worden maar zijdelingse kracht echt heel veel minder dus ook hier weer, héél rustig beginnen ;)