In een ander topic heb ik al een keer verteld dat de trapas van mijn Göricke gebroken is.
https://oudefiets.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 706#p35706
Bij Moories lagen er nog een paar trapassen in een doos waar er een bij was die de goede lengte, dezelfde schroefdraad en juiste dikte had.
Dus die heb ik gemonteerd en kwam er doordat de fiets weer eens wat aandacht kreeg weer op dat we toch niet helemaal goed opgelet hadden tijdens het richten van het frame.
Toen het kettingwiel op de 'nieuwe' trapas werd gemonteerd viel het op dat het kettingwiel verticaal én horizontaal niet helemaal in lijn met het frame stond.
Maarten en ik hebben indertijd het frame weliswaar in lijn gezet op zo'n manier dat de voor- en achterkant netjes in elkaars vervolg stonden zodat de wielen dat ook deden maar niet goed op de kettinglijn gelet waardoor we niet hebben gezien dat de trapas scheef in het frame zat.
Ik heb sinds het richten van het frame niet meer zo veel met de fiets gefietst. Na het monteren van de trapas was er duidelijk wat gerasp te horen van de ketting die over de zijkant van de tandwielen heen schraapte. Eigenlijk was het eerder al opgevallen maar ik had er toen niet genoeg aandacht voor. Ik was allang blij dat het er weer een beetje recht uitzag.
Omdat toch alles uit elkaar lag heb ik meteen de voorvork aan een grondige inspectie blootgesteld en die moest ook vier millimeter naar links. Dus die stond nu ook weer 'in het lood'
Het kwam er op neer dat de voorkant van het frame of de buis van het brackethuis naar de balhoofdbuis en de zadelbuis ten opzichte van de trapas iets naar links moest en de achterkant van het frame, de liggende achtervork iets naar rechts.
Dus de fiets maar weer helemaal gedemonteerd en nu dus volledig gefocust op de stand van het kettingblad nogmaals aan de gang gegaan om het frame weer in de goede stand te krijgen.
Omdat de framebuizen dankzij de goede werken van Maarten Waarlé inmiddels wel mooi recht waren heb ik nylon lijn gebruikt die ik om een dikwandige buis als hefboom van twee meter lengte en de framebuis waar ik mee aan de gang wilde gewonden om zo over een grotere lengte kracht te kunnen zetten zodat de buis ook recht zou blijven. De gedachte was dat als ik op één plek alle kracht zou zetten de buis misschien krom getrokken zou worden. Door het verdelen dan kracht over een wat grotere lengte bleef de buis recht.
Omdat het niet te doen was te zien wat het verschil 'voor en na' was heb ik meerdere keren steeds een beetje meer kracht uitgeoefend om iedere keer de trapas weer te monteren om te kijken wat het resultaat was.
Ik moet zeggen dat het niet meeviel om een duidelijk beeld te krijgen van de aanpassingen die wel of niet ontstonden.
Er moet zoveel kracht op uitgeoefend worden dat het nauwelijks subtiel genoemd kan worden en het is daardoor dat het niet te meten is. Factor geluk doet dan ook een stevige duit in het zakje
Uiteindelijk na verschillende voorzichtige, of dan toch zo voorzichtig mogelijke pogingen en niet meer in staat om conclusies te trekken heb ik zoveel onderdelen gemonteerd dat er mee gefietst kon worden. Dat was de enige manier om er achter te komen of de kettinglijn weer klopte en of de wielen weer in lijn stonden.
En god zij geprezen, dat deden ze
Ik had niet durven hopen dat het ooit nog goed zou komen met die fiets maar de ketting gaat nu zo over de tandwielen heen dat er geen enkel geluid meer vanaf komt. Nul! En zonder handen aan het stuur kan ik kaarsrechtop blijven zitten terwijl de fiets dan rechtdoor blijft gaan.
Het was spannend om het te doen en het heeft mij anderhalve dag bezig gehouden maar het was ook beslist de moeite waard.
Het is inmiddels jaren geleden dat de fiets in de prak werd gereden maar het is weer helemaal goed gekomen. Die kan weer honderd jaar mee
