Bijzondere Fongers trapas
Re: Bijzondere Fongers trapas
Beste Maarten e.a.,
Wat een verhaal zeg, je hebt echt geluk gehad!
Mijn ervaring met fietsen die ik te lang uit elkaar heb liggen is dat het risico op het kwijtraken van onderdelen groter wordt, daarom probeer ik die tijd ook altijd zo kort mogelijk te houden.
Heb je de andere lagertjes van het balhoofd wel?
Groeten,
Y.
Wat een verhaal zeg, je hebt echt geluk gehad!
Mijn ervaring met fietsen die ik te lang uit elkaar heb liggen is dat het risico op het kwijtraken van onderdelen groter wordt, daarom probeer ik die tijd ook altijd zo kort mogelijk te houden.
Heb je de andere lagertjes van het balhoofd wel?
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Ja , precies Yorik.
Ik heb ook wel de ervaring dat je fietsen bij elkaar moet zien te houden. In dit geval is dat op het nippertje gelukt.
De lagerdelen komen uit het balhoofd van de DZ van 1910. Daar kijk ik nog na om die uit andere bron aan te vullen.
Dit staat er op de crank Jos. Het bovenste stukje tekst moet nog duidelijk worden. Ik ben redelijk tevreden dat de slijpers de teksten nog eenigzins hebben heel gehouden. Vaak is dat met oude restauraties verdwenen.
Over het achterwiel. Ik heb een klein vermoeden dat er een Amerikaanse terugtraprem in gezeten heeft.
De vork staat enorm breed uit en dat gaat met zo`n gelugde achtervork moeizaam. Dat is vrij stijf.
Er lag nog een binnenwerk van een Eady (als het het juiste merk is) met geslepen vlakjes op de as. Die zou er best eens in gezeten kunnen hebben terwijl een
nomale vrijwielnaaf heel veel ruime over laat tussen de vorkpoten.
Over de op zich mooie lak en het opnieuw maar dunner vernikkelen ga ik nog eens goed nadenken. De biezen zijn niet conform het merk dus die worden weer opgerold en afgevoerd.
Groeten,
Maarten
Ik heb ook wel de ervaring dat je fietsen bij elkaar moet zien te houden. In dit geval is dat op het nippertje gelukt.
De lagerdelen komen uit het balhoofd van de DZ van 1910. Daar kijk ik nog na om die uit andere bron aan te vullen.
Dit staat er op de crank Jos. Het bovenste stukje tekst moet nog duidelijk worden. Ik ben redelijk tevreden dat de slijpers de teksten nog eenigzins hebben heel gehouden. Vaak is dat met oude restauraties verdwenen.
Over het achterwiel. Ik heb een klein vermoeden dat er een Amerikaanse terugtraprem in gezeten heeft.
De vork staat enorm breed uit en dat gaat met zo`n gelugde achtervork moeizaam. Dat is vrij stijf.
Er lag nog een binnenwerk van een Eady (als het het juiste merk is) met geslepen vlakjes op de as. Die zou er best eens in gezeten kunnen hebben terwijl een
nomale vrijwielnaaf heel veel ruime over laat tussen de vorkpoten.
Over de op zich mooie lak en het opnieuw maar dunner vernikkelen ga ik nog eens goed nadenken. De biezen zijn niet conform het merk dus die worden weer opgerold en afgevoerd.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Het is weer genieten om te zien wat je allemaal doet en fijn dat je het met ons wilt delen.
Sportief fietsend!
Re: Bijzondere Fongers trapas
mocht je het nodig hebben: ik heb nog een paar Eadies liggen, hoewel er ook Franse bij zitten. Bij belangstelling zal ik ze opzoeken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Maarten, dat is tof te weten en die naven zijn ook fraai vind ik.
Ik heb echter een verkeerde naam gebruikt en bedoelde de New Departure naven.
Ik ben benieuwd welke inbouw breedte die hebben.
Ze zien er wel stevig uit en zouden best wel eens wat breder dan normaal kunnen zijn.
Mijn frame is ook wat aan de brede kant en mocht het overeen komen dan is het een goede aanwijzing. Ik geloof niet dat er na demontage nog veel aan het frame geduwd en getrokken is.
De maat tussen de patten is denk ik daarom redelijk betrouwbaar en indicatief voor de naaf.
Groeten,
Maarten
Ik heb echter een verkeerde naam gebruikt en bedoelde de New Departure naven.
Ik ben benieuwd welke inbouw breedte die hebben.
Ze zien er wel stevig uit en zouden best wel eens wat breder dan normaal kunnen zijn.
Mijn frame is ook wat aan de brede kant en mocht het overeen komen dan is het een goede aanwijzing. Ik geloof niet dat er na demontage nog veel aan het frame geduwd en getrokken is.
De maat tussen de patten is denk ik daarom redelijk betrouwbaar en indicatief voor de naaf.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hoi Maarten,
Mooi, die inslag op de crank, nooit eerder gezien.
Voor zover ik weet heeft Fongers nooit Amerikaanse naven gemonteerd. Tussen 1902 en 1908 werd regelmatig de Engelse Eady coaster gemonteerd. Zeer waarschijnlijk zit die ook op de foto hieronder (met dezelfde stangblokjes als jouw fiets).
groet, Jos
Mooi, die inslag op de crank, nooit eerder gezien.
Voor zover ik weet heeft Fongers nooit Amerikaanse naven gemonteerd. Tussen 1902 en 1908 werd regelmatig de Engelse Eady coaster gemonteerd. Zeer waarschijnlijk zit die ook op de foto hieronder (met dezelfde stangblokjes als jouw fiets).
groet, Jos
- Bijlagen
-
- achteras ca. 1905.jpg (34.51 KiB) 6077 keer bekeken
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Ik vind het ook leuk, dat merkje.Ik neem aan dat er boven A. Fongers ''Rijwielfabriek'' heeft gestaan.
Ik neem dat mee, dat er Eady`s werden gemonteerd en geen Amerikaanse naven.
Het achterwiel is nog echt een onbepaald ding net zo als de rem trouwens.
Groeten,
Maarten
Ik neem dat mee, dat er Eady`s werden gemonteerd en geen Amerikaanse naven.
Het achterwiel is nog echt een onbepaald ding net zo als de rem trouwens.
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hallo, Maarten
zitten genieten van je vondsten en het inzicht wat het ons weer bied op vroeg Nederlands fiets gebied als je een new departure naaf wilt passen heb er wel wat van liggen ze werden ook in de vroege fn motorfietsen van 1903 gebruikt .
Ze zijn in ieder geval in de periode voor W1 gebruikt volgens de tekst in de onderdelen catalogus 1914/15
groet Jan
zitten genieten van je vondsten en het inzicht wat het ons weer bied op vroeg Nederlands fiets gebied als je een new departure naaf wilt passen heb er wel wat van liggen ze werden ook in de vroege fn motorfietsen van 1903 gebruikt .
Ze zijn in ieder geval in de periode voor W1 gebruikt volgens de tekst in de onderdelen catalogus 1914/15
groet Jan
- Bijlagen
-
- pc.jpg (174.17 KiB) 6058 keer bekeken
-
- new dep.jpg (240.85 KiB) 6058 keer bekeken
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hallo Jan,
Dat is interessant ja de onderdelen catalogus van Fongers.
Ik heb `m dankzij Jasper ook in huis en inderdaad staat daar iets van New departure in.
Ik lees wel ''in de laatste jaren met veel succes geleverd''
Dat klinkt als een jaar of drie tot vijf.
Het is me echt nog niet duidelijk wat er in moet maar dat F.N. ze ook in haar producten voerde is zeker interessant.
Ik kom ook graag eens kijken bij jouw naar de New departure naven. Dan neem ik de hele fiets mee zodat we ook de spatborden nog eens kunnen vergelijken.
Nog over waar we al over mailde. het Fongers stuur met de rondlopende letters lijkt me echt een opvolger van het totaal ronde stuur van de 1903 fiets.
Van dichtbij zie je de Fongers er nog in een rondje op staan,
terwijl de stuurlug al een rechte overgang heeft.
Nog wel het oude type bandrem (t/m 1906) en de minder ronde totaalvorm.
Mogelijk een jaartje vooruitlopend op jouw stuur wat je mee had in Limburg afgelopen weekend dat de Fongers inscriptie recht op een rijtje heeft.
In de 1e 10 jaren veranderde er veel in detail op de modellen.
Aantal spaken (mijn fiets dient achter 36 spaken te hebben zag ik), tandbladen,cranks, sturen en nog veel meer.
Dat maakt het lastig een juiste samenstelling te maken als je een fiets probeert op te bouwen.
Ik vond wat betreft F.G.spatborden nog oude tekeningen die ik gemaakt heb na aanleiding van een Fongers spatbordonderzoekje.
De jaren 30 spatborden hebben nagenoeg het zelfde profiel als de oude smallere. Het verschil zit `m in de aanvang van de kraal. Bij vroege spatborden begint die eerder. Ook de 1909 DZ
is in feite een zelfde profiel echter met een smaller gedrukte vorm (en dus dan ook hoger)
Groeten,
Maarten
Dat is interessant ja de onderdelen catalogus van Fongers.
Ik heb `m dankzij Jasper ook in huis en inderdaad staat daar iets van New departure in.
Ik lees wel ''in de laatste jaren met veel succes geleverd''
Dat klinkt als een jaar of drie tot vijf.
Het is me echt nog niet duidelijk wat er in moet maar dat F.N. ze ook in haar producten voerde is zeker interessant.
Ik kom ook graag eens kijken bij jouw naar de New departure naven. Dan neem ik de hele fiets mee zodat we ook de spatborden nog eens kunnen vergelijken.
Nog over waar we al over mailde. het Fongers stuur met de rondlopende letters lijkt me echt een opvolger van het totaal ronde stuur van de 1903 fiets.
Van dichtbij zie je de Fongers er nog in een rondje op staan,
terwijl de stuurlug al een rechte overgang heeft.
Nog wel het oude type bandrem (t/m 1906) en de minder ronde totaalvorm.
Mogelijk een jaartje vooruitlopend op jouw stuur wat je mee had in Limburg afgelopen weekend dat de Fongers inscriptie recht op een rijtje heeft.
In de 1e 10 jaren veranderde er veel in detail op de modellen.
Aantal spaken (mijn fiets dient achter 36 spaken te hebben zag ik), tandbladen,cranks, sturen en nog veel meer.
Dat maakt het lastig een juiste samenstelling te maken als je een fiets probeert op te bouwen.
Ik vond wat betreft F.G.spatborden nog oude tekeningen die ik gemaakt heb na aanleiding van een Fongers spatbordonderzoekje.
De jaren 30 spatborden hebben nagenoeg het zelfde profiel als de oude smallere. Het verschil zit `m in de aanvang van de kraal. Bij vroege spatborden begint die eerder. Ook de 1909 DZ
is in feite een zelfde profiel echter met een smaller gedrukte vorm (en dus dan ook hoger)
Groeten,
Maarten
Re: Bijzondere Fongers trapas
Hoi Maarten en Jan,
Het feit dat de New Departure naven in de prijscournt 1914 van de afdeling Toebehoren staat, betekent niet dat deze naven op Fongers rijwielen werden gemonteerd. Deze groothandel voerde veel meer onderdelen (ook goedkopere) dan Fongers op zijn eigen fietsen monteerde.
groet, Jos
Het feit dat de New Departure naven in de prijscournt 1914 van de afdeling Toebehoren staat, betekent niet dat deze naven op Fongers rijwielen werden gemonteerd. Deze groothandel voerde veel meer onderdelen (ook goedkopere) dan Fongers op zijn eigen fietsen monteerde.
groet, Jos