Bijzondere Fongers trapas

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Durabo88
Berichten: 3100
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten e.a.,

Wat een verhaal zeg, je hebt echt geluk gehad!
Mijn ervaring met fietsen die ik te lang uit elkaar heb liggen is dat het risico op het kwijtraken van onderdelen groter wordt, daarom probeer ik die tijd ook altijd zo kort mogelijk te houden.

Heb je de andere lagertjes van het balhoofd wel?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2630
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja , precies Yorik.
Ik heb ook wel de ervaring dat je fietsen bij elkaar moet zien te houden. In dit geval is dat op het nippertje gelukt.
De lagerdelen komen uit het balhoofd van de DZ van 1910. Daar kijk ik nog na om die uit andere bron aan te vullen.
Merkje op de crank
Merkje op de crank
005.JPG (295.35 KiB) 6120 keer bekeken
Dit staat er op de crank Jos. Het bovenste stukje tekst moet nog duidelijk worden. Ik ben redelijk tevreden dat de slijpers de teksten nog eenigzins hebben heel gehouden. Vaak is dat met oude restauraties verdwenen.

Over het achterwiel. Ik heb een klein vermoeden dat er een Amerikaanse terugtraprem in gezeten heeft.
De vork staat enorm breed uit en dat gaat met zo`n gelugde achtervork moeizaam. Dat is vrij stijf.
Er lag nog een binnenwerk van een Eady (als het het juiste merk is) met geslepen vlakjes op de as. Die zou er best eens in gezeten kunnen hebben terwijl een
nomale vrijwielnaaf heel veel ruime over laat tussen de vorkpoten.
Over de op zich mooie lak en het opnieuw maar dunner vernikkelen ga ik nog eens goed nadenken. De biezen zijn niet conform het merk dus die worden weer opgerold en afgevoerd.

Groeten,
Maarten
Durabo88
Berichten: 3100
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Durabo88 »

Het is weer genieten om te zien wat je allemaal doet en fijn dat je het met ons wilt delen.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door maartenB »

mocht je het nodig hebben: ik heb nog een paar Eadies liggen, hoewel er ook Franse bij zitten. Bij belangstelling zal ik ze opzoeken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2630
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten, dat is tof te weten en die naven zijn ook fraai vind ik.

Ik heb echter een verkeerde naam gebruikt en bedoelde de New Departure naven.
New Departure naaf 1903
New Departure naaf 1903
new-departure-a.jpg (246.75 KiB) 6078 keer bekeken
Ik ben benieuwd welke inbouw breedte die hebben.
Ze zien er wel stevig uit en zouden best wel eens wat breder dan normaal kunnen zijn.
Mijn frame is ook wat aan de brede kant en mocht het overeen komen dan is het een goede aanwijzing. Ik geloof niet dat er na demontage nog veel aan het frame geduwd en getrokken is.
De maat tussen de patten is denk ik daarom redelijk betrouwbaar en indicatief voor de naaf.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 820
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Mooi, die inslag op de crank, nooit eerder gezien.

Voor zover ik weet heeft Fongers nooit Amerikaanse naven gemonteerd. Tussen 1902 en 1908 werd regelmatig de Engelse Eady coaster gemonteerd. Zeer waarschijnlijk zit die ook op de foto hieronder (met dezelfde stangblokjes als jouw fiets).

groet, Jos
Bijlagen
achteras ca. 1905.jpg
achteras ca. 1905.jpg (34.51 KiB) 6077 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2630
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik vind het ook leuk, dat merkje.Ik neem aan dat er boven A. Fongers ''Rijwielfabriek'' heeft gestaan.

Ik neem dat mee, dat er Eady`s werden gemonteerd en geen Amerikaanse naven.

Het achterwiel is nog echt een onbepaald ding net zo als de rem trouwens.

Groeten,
Maarten
J&L Lexm
Berichten: 103
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door J&L Lexm »

Hallo, Maarten
zitten genieten van je vondsten en het inzicht wat het ons weer bied op vroeg Nederlands fiets gebied als je een new departure naaf wilt passen heb er wel wat van liggen ze werden ook in de vroege fn motorfietsen van 1903 gebruikt .
Ze zijn in ieder geval in de periode voor W1 gebruikt volgens de tekst in de onderdelen catalogus 1914/15
groet Jan
Bijlagen
pc.jpg
pc.jpg (174.17 KiB) 6058 keer bekeken
new dep.jpg
new dep.jpg (240.85 KiB) 6058 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2630
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Jan,
Dat is interessant ja de onderdelen catalogus van Fongers.
Ik heb `m dankzij Jasper ook in huis en inderdaad staat daar iets van New departure in.
Ik lees wel ''in de laatste jaren met veel succes geleverd''
Dat klinkt als een jaar of drie tot vijf.
Het is me echt nog niet duidelijk wat er in moet maar dat F.N. ze ook in haar producten voerde is zeker interessant.
Ik kom ook graag eens kijken bij jouw naar de New departure naven. Dan neem ik de hele fiets mee zodat we ook de spatborden nog eens kunnen vergelijken.

Nog over waar we al over mailde. het Fongers stuur met de rondlopende letters lijkt me echt een opvolger van het totaal ronde stuur van de 1903 fiets.
Fongers velgrem.jpg
Fongers velgrem.jpg (14.9 KiB) 6027 keer bekeken
Van dichtbij zie je de Fongers er nog in een rondje op staan,
terwijl de stuurlug al een rechte overgang heeft.
005.JPG
005.JPG (287.62 KiB) 6027 keer bekeken
Nog wel het oude type bandrem (t/m 1906) en de minder ronde totaalvorm.

Mogelijk een jaartje vooruitlopend op jouw stuur wat je mee had in Limburg afgelopen weekend dat de Fongers inscriptie recht op een rijtje heeft.
In de 1e 10 jaren veranderde er veel in detail op de modellen.
Aantal spaken (mijn fiets dient achter 36 spaken te hebben zag ik), tandbladen,cranks, sturen en nog veel meer.
Dat maakt het lastig een juiste samenstelling te maken als je een fiets probeert op te bouwen.

Ik vond wat betreft F.G.spatborden nog oude tekeningen die ik gemaakt heb na aanleiding van een Fongers spatbordonderzoekje.
055.jpg
055.jpg (39.49 KiB) 6027 keer bekeken
De jaren 30 spatborden hebben nagenoeg het zelfde profiel als de oude smallere. Het verschil zit `m in de aanvang van de kraal. Bij vroege spatborden begint die eerder. Ook de 1909 DZ
is in feite een zelfde profiel echter met een smaller gedrukte vorm (en dus dan ook hoger)
056.jpg
056.jpg (54.24 KiB) 6027 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 820
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Bijzondere Fongers trapas

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten en Jan,

Het feit dat de New Departure naven in de prijscournt 1914 van de afdeling Toebehoren staat, betekent niet dat deze naven op Fongers rijwielen werden gemonteerd. Deze groothandel voerde veel meer onderdelen (ook goedkopere) dan Fongers op zijn eigen fietsen monteerde.

groet, Jos
Plaats reactie