Pagina 3 van 3

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Geplaatst: 11 aug 2016, 14.24
door Svenhaan
Momenteel duurt de fongers wat langer. Ik heb een sloper gevonden uit de jaren 40 met goede spatborden, waarvan ik het achterspatbord dus ga overzetten (biezen intakt en zelfs nog transfers zichtbaar).

Bij dezelfde kringloop waar ik de fongers heb gevonden ben ik nog even wezen kijken in het magazijn. Hier lagen letterlijk 200+ fietsen op een grote hoop gegooid. Onderin de berg vond ik een erg mooie zwarte Simplex Cycloïde uit 1950, alles origineel zelfs nog de Vredestein spekbanden. Alles bedekt met een laag stof en vogelpoep. Deze kon ik voor een leuk bedrag meenemen en heb ik inmiddels gedemonteerd, nagekeken, gepoetst en weer in elkaar gezet. De fiets is zwart met gouden biesjes en alles is nog intakt, zelfs het transfer van de dealer in Haarlem. Helaas was de bagagedrager na controlle niet origineel dus deze heb ik eraf gelaten, ziet er wel erg gaaf uit.
Onderin de berg spotte ik ook nog een mooie jaren 50 groene BSA en een oude locomotief. Binnenkort ga ik dus nog even terug om alles na te lopen en de mooie oude exemplaren eruit te vissen, voordat alles naar het schroot gaat.

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Geplaatst: 12 aug 2016, 02.52
door Hendrik
Zo, dat is wel een hele bijzondere kringloopwinkel...
Zoéén heb ik hier helaas (of misschien wel gelukkig) niet in de buurt.
Vanouds ben ik een soort roestmagneet, waardoor allerhande roest mij naar huis volgt, maar ik probeer een beetje in te dammen.
Gaaf dat je de mooie en bijzondere fietsen redt!
Succes met de arbeid.

Groet, Erwin

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Geplaatst: 21 apr 2017, 18.32
door Svenhaan
Een update!

De Fongers HF 60 uit 1941 is op wat details na zo goed als klaar. Ik ga de voorband vervangen door een oude gebruikte band en ik moet wat delen nog met owatrol behandelen. Ook ben ik bezig aan een reproductie leren kettingdoek omdat de originele te fragiel is.
De fiets staat in mijn WOII collectie kamer als "beute" fiets, bepakt met originele Duitse uitrusting. Ik heb wat originele foto's van Wehrmacht soldaten op precies hetzelfde model Fongers in Nederland.

De D55 uit 1940 had ik gekocht om te slopen. Deze fiets had 30+ jaar bij iemand in de tuin gestaan. Na schoonmaak toch medelijden gekregen en de fiets gerestaureerd. Ik heb de wielen opnieuw gespaakt met de originele spaken en alle slagen eruit gekregen. De naaf is 40 spaaks, maar ik heb er een jaren 40 torpedo binnenwerk in gezet. De bandrem is afkomstig van Ebay.de en is eigenlijk net te kort voor deze fiets. De trappers moet ik nog vervangen voor oude en ik moet de balhoofd kogels nog vervangen aangezien ik een te kleine maat heb gebruikt. Verder moet ik nog opzoek naar oud elektradraad om de koplamp en het achterlicht van stroom te kunnen voorzien.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Geplaatst: 24 apr 2017, 19.55
door Hendrik
Mooi geworden, en toch oud gebleven :)
De DF is wel een beetje doorgezakt bij de aansluiting van de zadelbuis en de gebogen buis.
Dat is wel te herstellen door voorzichtig terugbuigen.
Staande achtervork bij voorkeur verwijderen (en achterwiel natuurlijk), en zadelbuis recht buigen.
Voorzichtig, en liefst met een passende staaf zo diep mogelijk in de zadelbuis om te voorkomen dat iets gaat knikken of je een nieuwe bocht maakt.
Daarna wel nog even de liggende achtervork iets omlaag buigen (ook voorzichtig allicht, bijvoorbeeld door er een houten balkje bovenop te klemmen tot bijna bij de 'sprong' bij het mannetje) zodanig dat de staande vork weer past.
Oja, en even na-controleren of alles nog in lijn staat! (zadelbuis parallel aan balhoofd, achtervork middellijn)

Groet, Erwin

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Geplaatst: 26 apr 2017, 11.22
door Svenhaan
Dankje!

Ik laat de fiets denk ik zo, ik ben bang als ik alles terug ga buigen dat het metaal nog verzwakter raakt en het dus in de toekomst sneller door kan buigen of zelfs scheuren.

De balhoofdkogels van de D55 zijn inmiddels vervangen en het sturen gaat weer perfect zonder speling. Ook heb ik de verlichting netjes voorzien van draad en nieuwe lampjes. De oude bloktrappers zijn helaas te ver heen, kapotte cups en kapot draadeind op de assen. De fiets gaat de verkoop in aangezien een D55 met mijn 1.93m veel te klein is, de fiets rijdt wel erg soepel.

Van de HF60 heb ik het achterwiel eruit gehaald om opnieuw te spaken, de spaken zijn te erg verroest en er zitten behoorlijk wat slagen in het wiel. Ik ga de originele spaken met owatrol behandelen en terugplaatsen, zwakke spaken vervang ik wel.