Fongers HF 60 uit 1941

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Svenhaan

Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

Beste,

Ik ben redelijk nieuw met oldtimer fietsen en wil hierbij graag mijn nieuwe aanwinst ter discussie stellen.

Ik heb deze fiets als impuls gekocht bij de kringloop (ik verzamel materiaal uit WOII).
Na onderzoek blijkt het om een Fongers te gaan, serienummer beginnend met F, dus uit 1941. Het model is HF 60, wat ik zelf niet echt ken. (de BB ken ik wel).

Zo te zien is de fiets redelijk origineel, op wat onderdelen na.
Het voorwiel is van een Brits merk en 1946 gedateerd samen met de handrem.
De banden zijn natuurlijk nieuw evenals de trappers en cranks. De fietsenmaker van de kringloop vond de originele banden en trappers te slecht en heeft deze weggegooid. Helaas waren ze op mijn aandringen ook niet meer te vinden.
Het achterwiel is van Kronprinz met een Torpedo D.R.P. naaf met terugtraprem.
Het zadel is van Hulshof.
Het achterspatbord mist de typische groene Fongers bies die de andere delen wel hebben, dus deze is of vervangen of te vaak overgeschilderd.
Het slot is nog origineel en van HaHa.
De koplamp is van Philips met verklikker.

Mijn plannen zijn om de fiets weer helemaal in originele staat terug te brengen, tips en opmerking zijn dus meer dan welkom!
Als ik ergens foto's van moet maken hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

vr groeten Sven

Afbeelding
Hendrik

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Hendrik »

Wel een erg leuke kringloopvondst...
En een goede impuls om het te kopen.
Jammer van de onderdelen die men met alle goede bedoelingen heeft vervangen; niet iedereen snapt dat.
Zo kreeg ik ooit van iemand die wist dat ik iets met oude fietsen deed, een voorvork en remsysteem van een hele oude fiets (begin jaren '20 zei hij)
De rest had hij maar weggegooid, want dat was te slecht...

Volgens mij (geen echte Fongers kenner hoor) staat H voor Heren, de F voor de 'soort' waarbij F een beetje instapmodel is.
60 staat voor de framehoogte.
Als ik het fout heb, wordt het ongetwijfeld verbeterd!
Zelf ben ik af en toe wat bezig met een DF 55 (damesmodel) in ietwat mindere staat.
Succes met de mooie aanwinst!

Groet Erwin
Bijlagen
007.JPG
007.JPG (250.14 KiB) 9424 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Is de vork krom of is dat gezichtsbedrog?
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

De Herenvork of de Damesvork?
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Sven,
Veel info over de Fongers typeringen kun je vinden op de site van Jos, Fongers.net.
De club heeft ook twee boekjes over Fongers fietsen te koop.

In de jaren 20-30 zijn er ruwweg drie Fongers modellen heren-toerfietsen: BB (de top), HZ (iets onder de top), HF (eenvoudig maar degelijk) en H (nog eenvoudiger, en de enige versie met een enkele bies). BB viel ergens eind jaren 30 weg, dan heb je dus nog drie klasseringen.
Jouw fiets heeft bijvoorbeeld niet die typische Fongers stuurklem, dat is voorbehouden aan BB en HZ (voor dames DZ).

Het voorwiel zou je kunnen vervangen, maar waarom? Iemand heeft er een keer, waarschijnlijk kort na de oorlog al, een rem bij willen hebben. Dat hoort dan toch bij de historie? Mocht je hem vervangen, dan moet je eens uitzoeken welke naafjes destijds werden gemonteerd. Torpedo/F&S?

Ik ben wel benieuwd of het stuur origineel is. Heb je daar fotos van of staat er een merk in? En ik zou denken dat het achterrek bij een originele fiets nog van die oogjes onderaan moet hebben, maar 100% zeker ben ik niet.

De remnaaf achter is beslist gedateerd. Welk jaartal?

Achterscherm: is het wel het juiste model? Dan zou je de lijnen een beetje kunnen 'bijtrekken'. Mag je best eens her komen doen, ik heb zo'n biezentrekker.

groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Bedankt!
Ik was eerst een beetje sceptisch over de staat, maar dus toch een goede koop.
Leuk om te zien dat het het standaard model is.

Het stuur is gemerkt met Fongers en is chroom en daarna overtrokken met geribbeld plastic. De handvatten zijn ongemerkt maar lijken mij origineel erop te zitten.
Het achterrek zit geklemd aan het frame en ziet er ook origineel uit, ik zal is uitzoeken of er nog stempels of transfers opstaan.
Het lijkt mij leuk het voorwiel te vervangen voor een kronprinz met een topedo naaf net als het achterwiel. Het achterwiel is zilver overgelakt en deze ben ik aan het schoonmaken, de adelaar en DRP markering heb ik al gevonden op de naaf, maar de datum nog niet.

Qua modellen en wat wel en niet hoort op deze fiets ben ik een leek. Als iemand dus tips heeft wat er op hoort hoor ik dat graag.

Ik ben ook al in gesprek met fietsverzet.nl voor onderdelen om deze fiets weer helemaal perfect te maken.

vr groeten Sven
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Tsja, Durabo.
Scherp opgemerkt, de vork van de DF55 is inderdaad krom.
Was me niet opgevallen, eigenlijk heb ik er niet eens op gelet.
Een en ander lijkt zich boven het kroonstuk af te spelen, de vork lijkt verder wel recht.
En er is een zwaar punt bij 90 graden uitslag.
Blijkbaar is de onbreekbare vork níet onbuigzaam..
Maar ik zal niet verder ingaan over deze fiets in dit topic...

Groet Erwin
Bijlagen
005.JPG
005.JPG (628.02 KiB) 9335 keer bekeken
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Svenhaan

Bericht door Svenhaan »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
maartenB

Bericht door maartenB »

Goed bezig! Wordt een schitterende klassieke fiets!

Ik zie dat je er een all black (weer en wind) uitvoering van maakt. Dan mag je de achternaaf ook gerust zwart maken.

De na oorlogse dynamo en achterlicht vind ik een beetje jammer. Zoek je daar nog andere voor?
Op het onderste onderdeel van de F&S naaf is goed te zien dat de naaf uit 1938 komt. Die had Fongers dus kennelijk nog op voorraad. In 1941 was het echt woekeren met onderdelen!

Laat je de trommelrem er toch maar op? Kan als latere aanpassing best hoor, hoort echt in het tijdsbeeld.

succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie