Fongers HF 60 uit 1941

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Svenhaan

Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Svenhaan »

Beste,

Ik ben redelijk nieuw met oldtimer fietsen en wil hierbij graag mijn nieuwe aanwinst ter discussie stellen.

Ik heb deze fiets als impuls gekocht bij de kringloop (ik verzamel materiaal uit WOII).
Na onderzoek blijkt het om een Fongers te gaan, serienummer beginnend met F, dus uit 1941. Het model is HF 60, wat ik zelf niet echt ken. (de BB ken ik wel).

Zo te zien is de fiets redelijk origineel, op wat onderdelen na.
Het voorwiel is van een Brits merk en 1946 gedateerd samen met de handrem.
De banden zijn natuurlijk nieuw evenals de trappers en cranks. De fietsenmaker van de kringloop vond de originele banden en trappers te slecht en heeft deze weggegooid. Helaas waren ze op mijn aandringen ook niet meer te vinden.
Het achterwiel is van Kronprinz met een Torpedo D.R.P. naaf met terugtraprem.
Het zadel is van Hulshof.
Het achterspatbord mist de typische groene Fongers bies die de andere delen wel hebben, dus deze is of vervangen of te vaak overgeschilderd.
Het slot is nog origineel en van HaHa.
De koplamp is van Philips met verklikker.

Mijn plannen zijn om de fiets weer helemaal in originele staat terug te brengen, tips en opmerking zijn dus meer dan welkom!
Als ik ergens foto's van moet maken hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

vr groeten Sven

Afbeelding
Hendrik

Re: Fongers HF 60 uit 1941

Bericht door Hendrik »

Wel een erg leuke kringloopvondst...
En een goede impuls om het te kopen.
Jammer van de onderdelen die men met alle goede bedoelingen heeft vervangen; niet iedereen snapt dat.
Zo kreeg ik ooit van iemand die wist dat ik iets met oude fietsen deed, een voorvork en remsysteem van een hele oude fiets (begin jaren '20 zei hij)
De rest had hij maar weggegooid, want dat was te slecht...

Volgens mij (geen echte Fongers kenner hoor) staat H voor Heren, de F voor de 'soort' waarbij F een beetje instapmodel is.