Ik fiets al mijn hele leven op oude fietsen op een uitzondering na en dat was een Gazelle waar ik door fietsenmaker van der Put uit Tilburg een Duomatic in heb laten spaken.
Een fiets met terugtraprem dus waar ik een 'race' stuur op had laten monteren. Verder geen poespas, gewoon heen en weer naar mijn werk in Gilze zonder al te veel onderhoud en/of reparaties.
Jammer genoeg is de fiets ooit bij mij uit de schuur in de tuin gestolen dus ik heb het verder weer met oude fietsen gedaan die door mij opgeknapt en onderhouden werden.
Daar heb ik veel van geleerd en eerlijkheidshalve moet ik daar bij vertellen dat ik, zeker de eerste paar keren, ook wel het een en het ander kapot 'gesleuteld' heb.
Onwetendheid en slecht gereedschap waren de oorzaken.
Tegenwoordig doe ik alles op een van mijn vier transportfietsen.
Dagelijks verkeer, lange ritten en ik ga er mee op vakantie met mijn vriendin waar ik ook een transportfiets voor gebouwd heb.
Tweede en derde foto van boven
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=140
Omdat ik ongeveer vijftig transportfietsen heb gereviseerd heb ik een aardig idee gekregen van de merken die lekker fietsen en daar is voor mij, ik ben 1,90m lang, Juncker als lekkerst fietsende fiets uit naar voren gekomen en daar heb ik er nu dan ook drie van.
Het lijkt of het achterframe van Juncker korter is dan van andere fietsen. De hoek van het balhoofd en zadelbuis is wat minder stijl waardoor je wat meer boven de as van het achterwiel zit. Op een of andere manier is dat zeer comfortabel.
Een van de fietsen heeft inmiddels al een nieuwe ketting en een nieuw achtertandwiel gemonteerd gekregen maar daar is verder niets aan te merken. Fietst als een nieuwe.
Mijn vriendin heeft voor het dagelijks verkeer een 'omafiets' van het merk Germaan.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183
Die is ooit verkocht door de fietsenmaker Teunissen in Beuningen Gld. Die stond bij een buurtgenoot op haar te wachten.
De fiets wordt nu vier en een half jaar iedere dag door haar gebruikt. De tweede nieuwe achterband is al weer bijna aan vervanging toe
Onderhoud, olie en vet, ketting spannen, speling controleren en af en toe een nieuw onderdeel, is essentieel bij dergelijke oude fietsen. Zeker als ze zo intensief gebruikt worden maar als je dat een beetje bijhoudt dan heb je een fiets voor het leven.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar