Toch nog tijd genomen om af en toe iets aan de fiets te doen.
Ik ben een beetje bang om, ondanks de goede zorgen, gaandeweg als het project te lang duurt essentiële onderdelen kwijt te raken.
Dat bleek inderdaad het geval met het stropje aan de voorvork waarmee de remankerplaat wordt tegengehouden.
Spoorloos, en ik had alleen nog 'n verchroomde maar die heb ik er snel weer afgehaald.
Dat zag er niet uit op deze fiets.
Gelukkig had ik ook nog een vervangend 'hoefijzertje' (heveltje boven voorspatbord) van de voorrem nodig omdat de gaten nogal ovaal waren geworden.
Ik herinnerde mij dat ik deze nog op een oude Simplex vork, ook 'weer en wind', had zitten en jawel; daar zat ook nog een zwart stropje op!
Het beugeltje van de rem op de achtervork heb ik, naar afbeeldingen en foto's op internet, zelf geknutseld uit een stukje blik van het laadschot van m'n oude Fiat Fiorino
Het probleem met de gestripte schroefdraad op de vooras heb ik (tijdelijk ?) opgelost door er met een M9x1 draadsnijder een kleinere draad op te snijden.
De spoed komt aardig overeen met de Whitworth maat, en ik heb alleen gesneden tot aan de gezonde Engelse draad zodat de conus op z'n eigen schroefdraad zit.
En natuurlijk een nieuwe moer gemaakt; moer van een kleinere maat vooras (wel sleutelmaat 15) opgeboord en M9x1 getapt.
Achter wilde ik aan de remzijde, waar de controlestift van de versnelling uitsteekt, een verlengde (opstap)bout zetten.
Echter kwam deze van een Torpedo naaf en paste niet.
Dat heb ik opgelost door eerst het deel waar geen schroefdraad zit op te boren (kolomboor!) met boor 11 en vervolgens het schroefdraad op te tappen met M10x1.
Ik heb twee tapsets met niet-metrische maten (Whitworth en UNF) maar de benodigde 13/32"x26tpi zat er niet bij helaas.
Dus na de M10x1 heb ik de moer verder getapt op een oude Sturmey Archer as.
Ging prima, hoewel een beetje zwaar ondanks de snijolie
Gisteravond wilde ik de versnelling afstellen.
De oude kabel had daar geen zin meer in en nam afscheid met een luide 'pang'.
Vandaag wilde ik een nieuw kabeltje halen bij de fietsenmaker.
Kwam ik er weer eens achter dat mijn vragen bij de fietsenmaker niet meer actueel zijn; geen voorraad
Ik zie er haast alleen maar E-bikes in de haken hangen, en in de showroom geen enkele fiets met gesoldeerde lugs.
Geen mooie ranke ronde buizen, maar alles vrij lomp en dik gebouwd.
Niet mijn smaak in elk geval.
Morgen kan ik het kabeltje halen.
En nog even op zoek naar een stel bijpassende pedalen én de achterste remstang monteren (eerst een custom-made schroefje voor fabriceren) vooraleer ik een proefrit kan gaan ondernemen.
Groet, Erwin